407 687 läst · 4 920 svar
408k läst
4,9k svar
Home Assistant
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Sant. Det kan hända att min knapp blir lite trött när det är som kallast, men jag har iaf känslan av att den funkat hela vintern. Oklart hur länge batteriet räcker dock när den hängt ute en hel vinter.Storsockret skrev:
Jag måste alltså kopiera över certifikat till azus routern som blir client?P paralun skrev:OpenVPN servern ligger i routern dvs ER-X. Den säkra anslutningen blir med en OpenVPN tunnel då anslutande klient måste ha rätt certifikat som då routern skapat.
Hursomhelst ligger det här i den högre skolan men det finns inga genvägar!
ASUS har OpenVPN inbyggt numera som är betydligt enklare att hantera inkl att man kan använda deras certifikat. Har du sedan en CGNAT operatör är det ännu bökigare...
En till fråga, blir all trafik genom asus routern vpn till servern?
Då blir det ju dumt då det är minst 2st som använder routern, jag lånar bara uppkopplingen av en hyresgäst för att kunna övervaka värmen i huset.
Går det att lösa om det är så?
Då blir det ju dumt då det är minst 2st som använder routern, jag lånar bara uppkopplingen av en hyresgäst för att kunna övervaka värmen i huset.
Går det att lösa om det är så?
Nu är det ett tag sen jag höll på med såna där färdiga VPN-lösingar i routern, men det vanliga är väl att det blir ett eget nät för tunneln och ytterligare ett IP-nummer på routern?. Dvs om routern i dag har 192.168.1.1 så får tunneln t ex nätet 10.1.1.0 och klientroutern lyssnar på 10.1.1.1 och routern i andra änden på 10.1.1.2.
Så för att komma åt routern i andra änden av tunneln anger man helt enkelt adressen 10.1.1.2... Siffrorna är bara exempel...
Sen kan man göra det lite mer avancerat och byta till ett annat nät i andra änden till t ex 192.168.2.0 och på klienten lägga in en routingregel som styr all trafik till 192.168.2.0 in i tunneln. Då kan man komma åt alla saker i andra änden som är anslutna till routern.
Men om man bara vill komma åt enstaka tjänster på andra sidan är det enklare att lägga in port-forwards i den routern så att du t ex kan gå mot 10.1.1.2:8123 för att komma åt Home Assistant på andra sidan tunneln.
Så för att komma åt routern i andra änden av tunneln anger man helt enkelt adressen 10.1.1.2... Siffrorna är bara exempel...
Sen kan man göra det lite mer avancerat och byta till ett annat nät i andra änden till t ex 192.168.2.0 och på klienten lägga in en routingregel som styr all trafik till 192.168.2.0 in i tunneln. Då kan man komma åt alla saker i andra änden som är anslutna till routern.
Men om man bara vill komma åt enstaka tjänster på andra sidan är det enklare att lägga in port-forwards i den routern så att du t ex kan gå mot 10.1.1.2:8123 för att komma åt Home Assistant på andra sidan tunneln.
Själva tänket ser man bra i Ubiquitys ER serverguide inkl bilden i början.useless skrev:Nu är det ett tag sen jag höll på med såna där färdiga VPN-lösingar i routern, men det vanliga är väl att det blir ett eget nät för tunneln och ytterligare ett IP-nummer på routern?. Dvs om routern i dag har 192.168.1.1 så får tunneln t ex nätet 10.1.1.0 och klientroutern lyssnar på 10.1.1.1 och routern i andra änden på 10.1.1.2.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115015971688-EdgeRouter-OpenVPN-Server
Men nu kan ju olika nät vara olika adresserade inkl CGNAT-eländet.
Sen exakt vilka nät/ip-nummer som används och huruvida routing och brandväggsregler skapas automatiskt vet jag inte. Det beror nog på vilken VPN-klient man använder, men de flesta borde vara så pass användarvänliga att det väsentliga fixas per automatik.
Kort så skapas det "automagiskt" med ASUS mjukvara men då manuellt i en ER-router.useless skrev:
Sen med Asus routrar så kör jag alltid Merlins firmware.
Om OpenVPN.
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/wiki/#openvpn
Jag tunnlar alltid med ssh och egna script som fixar forwards, regler och routing, så jag har som sagt var lite dålig koll på de färdiga lösningarna... Men rent tekniskt har jag ganska bra koll på vad dom borde göra iallafall.