K karlmb skrev:
Verkar ge stabil signal via min billiga Lidl-gateway iaf:
SEK 73.34 29%OFF | Aubess Tuya ZigBee Smart Temperature And Humidity Sensor Battery Powered ZigBee Smart Home Security Work With Alexa Google Home
[länk]
2xAA istället för knappcellsbatterier är ju interesant. Fungerar dom bra med laddbara batterier?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
2xAA istället för knappcellsbatterier är ju interesant. Fungerar dom bra med laddbara batterier?
Bra idé, borde väl men har inte testat.
 
Tror inte jag varit med om någon billig enhet som drivs av 2x1.5V batterier som fungerar bra med 2x1.2V tyvär. Lär bara fungera en kort stund. Det finns ju dock även laddbara 1.5V lithiumbatterier som fungerar bättre. Nackdelen med de är ju att man inte får någon direkt varning när de tar slut så som de är gjorda.
 
Fundering... Jag satte tidigare upp en HA i sommarhuset (där mor och far bor mesta tiden av året). Dels för att de skulle kunna ersätta en massa appar med en enda (Tibber, Google Home, SMHI mm) men också för en del automatisering. Tex att slå på strömmen till kamerorna när stället blir tomt. Vi har två Nestcam kopplade via varsitt Trådfriuttag. Problem: Plejd går inte att få in på vettigt sätt. Bahnhof vill ha 50kr för publikt IP alternativt vill Nabu Casa ha ~90kr för molntjänst. Så en halv lösning som jag redan fixat är att de istället ansluter till min HA hemma och får väder osv från stugan (tyvärr inte tempsensorn som gick på Zigbee). Men, kan man lösa problemet med att slå på kamerorna hemifrån mig!? Min HA kan ju detektera när deras telefoner lämnar tomten, men vad jag kan komma på kan jag inte styra IKEA utifrån deras LAN. Ett alternativ är ju att köpa två Wifi-uttag istället, men då behöver det kosta pengar vilket känns lite onödigt.
Ideer?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Fundering... Jag satte tidigare upp en HA i sommarhuset (där mor och far bor mesta tiden av året). Dels för att de skulle kunna ersätta en massa appar med en enda (Tibber, Google Home, SMHI mm) men också för en del automatisering. Tex att slå på strömmen till kamerorna när stället blir tomt. Vi har två Nestcam kopplade via varsitt Trådfriuttag. Problem: Plejd går inte att få in på vettigt sätt. Bahnhof vill ha 50kr för publikt IP alternativt vill Nabu Casa ha ~90kr för molntjänst. Så en halv lösning som jag redan fixat är att de istället ansluter till min HA hemma och får väder osv från stugan (tyvärr inte tempsensorn som gick på Zigbee). Men, kan man lösa problemet med att slå på kamerorna hemifrån mig!? Min HA kan ju detektera när deras telefoner lämnar tomten, men vad jag kan komma på kan jag inte styra IKEA utifrån deras LAN. Ett alternativ är ju att köpa två Wifi-uttag istället, men då behöver det kosta pengar vilket känns lite onödigt.
Ideer?
Bästa lösningen för remote access med nattad IP är faktiskt TeamViewer. Jag använder den i mina mobila device och i en Raspberry Pi i hemmet för att komma in på insidan ifall min semi-statiska IP kopplad till min domän strular (vilket händer ett par gånger per år). TeamViewer är räddningsplankan:
- https://www.teamviewer.com/en/solutions/remote-desktop/raspberry-pi/

Edit: I bilen har jag en mobil som är helt nedkopplad förutom att den lyssnar på SMS. Till den skickar jag ett SMS som mha Tasker aktiverar TeamViewer så att jag kan styra saker med bilens WiFi, fast på avstånd. Efter tio minuter så stänger telefonen ned och väntar på SMS igen...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bästa lösningen för remote access med nattad IP är faktiskt TeamViewer. Jag använder den i mina mobila device och i en Raspberry Pi i hemmet för att komma in på insidan ifall min semi-statiska IP kopplad till min domän strular (vilket händer ett par gånger per år). TeamViewer är räddningsplankan:
- [länk]

Edit: I bilen har jag en mobil som är helt nedkopplad förutom att den lyssnar på SMS. Till den skickar jag ett SMS som mha Tasker aktiverar TeamViewer så att jag kan styra saker med bilens WiFi, fast på avstånd. Efter tio minuter så stänger telefonen ned och väntar på SMS igen...
Aha! Det låter intressant, måste testa det! Men just i fallet med att automatstyra IKEA-grejer borde det inte gå att tunnla sig genom Team viewer väl?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Aha! Det låter intressant, måste testa det! Men just i fallet med att automatstyra IKEA-grejer borde det inte gå att tunnla sig genom Team viewer väl?
Har du en dator på insidan så går det ju...
...exempelvis en Raspberry. Därav länken till mjukvaran för Raspberry.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du en dator på insidan så går det ju...
...exempelvis en Raspberry. Därav länken till mjukvaran för Raspberry.
Eller en mobiltelefon...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sen finns det ju även lösningen med OpenVPN i sin egen router.
Men kan vara klart "nördigt" beroende på vilken router man har.
Sen kör jag OpenVPN för Android på mobilen OpenVPN-klienten (eller en laptop med klienten) och kopplar upp mig via webgränsnittet till Telldus eller Homeassistant RaspberryPi-Docker (Telldus integrerat).
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Känns som att ingen lösning blir speciellt enkel. Lär bli att byta ut smartpluggarna istället tror jag. :)
 
David Wallin David Wallin skrev:
Känns som att ingen lösning blir speciellt enkel. Lär bli att byta ut smartpluggarna istället tror jag. :)
På vissa routrar är det mycket enkelt numera, tex ASUS.
Sen skulle jag själv ligga lågt med större investeringar eftersom de stora drakarna äntligen enats om Matterstandarden. Borde dyka upp efter nyår. Sen för just HomeAssistant så blir den en USB-sticka.
https://www.home-assistant.io/skyconnect/
https://m3.idg.se/2.1022/1.750832/matter
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Du skulle kanske kunna köra vpn från sommarstugan till dig själv och att de sen får ansluta via din anslutning bak genom VPNen. En krånglig men i alla fall gratis lösning.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Någon mer som testat integrationen för Volvo?
(Jag har än så länge bara kört manuell fjärrstart av motor och värmare en handfull gånger vilket har funkat bra)
 
David Wallin David Wallin skrev:
Fundering... Jag satte tidigare upp en HA i sommarhuset (där mor och far bor mesta tiden av året). Dels för att de skulle kunna ersätta en massa appar med en enda (Tibber, Google Home, SMHI mm) men också för en del automatisering. Tex att slå på strömmen till kamerorna när stället blir tomt. Vi har två Nestcam kopplade via varsitt Trådfriuttag. Problem: Plejd går inte att få in på vettigt sätt. Bahnhof vill ha 50kr för publikt IP alternativt vill Nabu Casa ha ~90kr för molntjänst. Så en halv lösning som jag redan fixat är att de istället ansluter till min HA hemma och får väder osv från stugan (tyvärr inte tempsensorn som gick på Zigbee). Men, kan man lösa problemet med att slå på kamerorna hemifrån mig!? Min HA kan ju detektera när deras telefoner lämnar tomten, men vad jag kan komma på kan jag inte styra IKEA utifrån deras LAN. Ett alternativ är ju att köpa två Wifi-uttag istället, men då behöver det kosta pengar vilket känns lite onödigt.
Ideer?
Du kan ju göra en "manuell spegling" från din HA till deras.

Jag antar att din HA går att komma åt på en publik IP?

Gör ett par "input_boolean"'s på din HA hemma, som berättar hur du vill ha det i somamrstugan.
Exponera dessa över REST-api

Låt HA i sommarstugan kolla till REST-apiet regelbundet och uppdatera sina lokala enheter.

Sjålvklart tänka på den mängd autentisering du känner dig trygg med.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.