T
T tunellm skrev:
Aha ja jo men det händer lite sporadiskt här också, eller det som hjälpt mig när det hänt är att byta position på den sensorn och para om den och sen har det inte varit några problem med just den.

Lite märkligt, typ den i gästhuset tappade anslutning, parade om den där ute, fungerade en dag eller så sen försvann den igen, bytte ut den mot sensorn i vardagsrummet > båda har fungerat sen dess.

Jag har ett gäng inne och där bryr jag mig inte riktigt om fuktigheten men de 3 som ligger i krypgrunden visar väldigt olika värden, tyvärr har jag kört avfuktaren baserat på den ”värsta” vilket har visat sig varit idioti nu när jag är hundra på att den visar åt helvete fel (läs: cirka 20% högre än de andra)
Som tillägg till ett redan långt inlägg, den hoppar liksom inte särskilt mycket och beter sig som de andra när avfuktaren kör (dvs sjunker ungefär lika mycket), det är bara som att den är ”offsetad” ca 20%
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Denna använder jag sedan något år till min ha. Kör Sonoff-sticka och har aldrig tappat kontakten.
SEK 75.91 30%OFF | Tuya ZigBee Temperature And Humidity Sensor Work With Alexa Google Home Smart Home Smart Life/Tuya Smart App Control
https://a.aliexpress.com/_mKkf86q
Grafiska paneler visar luftfuktighet på 24.3% och inomhustemperatur på 20.1 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
SweVictor och 1 till
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Denna använder jag sedan något år till min ha. Kör Sonoff-sticka och har aldrig tappat kontakten.
SEK 75.91 30%OFF | Tuya ZigBee Temperature And Humidity Sensor Work With Alexa Google Home Smart Home Smart Life/Tuya Smart App Control
[länk]
[bild]
Ser ju lovande ut, av nyfikenhet, har du jämfört 2 eller flera mot varandra på samma ställe?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Denna använder jag sedan något år till min ha. Kör Sonoff-sticka och har aldrig tappat kontakten.
SEK 75.91 30%OFF | Tuya ZigBee Temperature And Humidity Sensor Work With Alexa Google Home Smart Home Smart Life/Tuya Smart App Control
[länk]
[bild]
Sjukt billig också!
 
T
David Wallin David Wallin skrev:
Sjukt billig också!
Verkligen, tror jag gav 155kr/st för Aqara, eller däromkring.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
T tunellm skrev:
Ser ju lovande ut, av nyfikenhet, har du jämfört 2 eller flera mot varandra på samma ställe?
Nej tyvärr har jag inte sån koll på den. Den är primärt inköpt bara för temperatur och ersatte en siren/termometer som HA tyvärr inte lyckades para. Sirenen användes även som ringklocka men när jag slängde ut min ZigBeehub fick även denna ryka. (Ville inte ha dubbla ZigBee-nät då man måste disclaima då :p) Istället för sirenen använder jag numera mina Nest-högtalare som ringklocka.
Bytte sedan ut en dimmer till ljuskronan i vardagsrummet och märkte att det blueprint som fanns till min Ikea Trådfridknapp inte funkade speciellt bra. Detta gjorde att jag fick koppla in min ZigBeehub igen för att låta Ikeaknappens knapptryckningar skicka +10 eller -10 etc som automation till Smartlife istället. Disclaimer: tillbaka till 2 ZigBee haha. Dock med endast en enhet som mest används när bättre hälften vill måla naglarna :cool:
Home assistant är ett bottenlöst rabbit hole. Jag kör alltså ett antal automationer i HA som anropar respektive scen i Smartlife:
En skärmdump av en automationsmeny för att dimma en Ikea-taklampa när "Stäng av"-knappen trycks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appgränssnitt för hemautomation med knappar för att styra belysning: på/av, dimma och släcka ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Nej tyvärr har jag inte sån koll på den. Den är primärt inköpt bara för temperatur och ersatte en siren/termometer som HA tyvärr inte lyckades para. Sirenen användes även som ringklocka men när jag slängde ut min ZigBeehub fick även denna ryka. (Ville inte ha dubbla ZigBee-nät då man måste disclaima då :p) Istället för sirenen använder jag numera mina Nest-högtalare som ringklocka.
Bytte sedan ut en dimmer till ljuskronan i vardagsrummet och märkte att det blueprint som fanns till min Ikea Trådfridknapp inte funkade speciellt bra. Detta gjorde att jag fick koppla in min ZigBeehub igen för att låta Ikeaknappens knapptryckningar skicka +10 eller -10 etc som automation till Smartlife istället. Disclaimer: tillbaka till 2 ZigBee haha. Dock med endast en enhet som mest används när bättre hälften vill måla naglarna :cool:
Haha, alltså hade det inte varit så roligt med helautomatisk så hade man ju egentligen inte pallat med bland annat det du skriver ovan. Finns gånger då jag överväger att slänga ut HAn och lägga ut de där tusenlapparna som en Homey Pro kostar .. men det är roligt att pilla också!
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J
T tunellm skrev:
Haha, alltså hade det inte varit så roligt med helautomatisk så hade man ju egentligen inte pallat med bland annat det du skriver ovan. Finns gånger då jag överväger att slänga ut HAn och lägga ut de där tusenlapparna som en Homey Pro kostar .. men det är roligt att pilla också!
Precis. Brukar passa på under sega teamsmöten vid hemarbete. Som padel fast för nördar.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Denna använder jag
[länk]
Hur är det med aliexpress numera, åker man på tull/moms/postnordavgift? Hur stor i så fall?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur är det med aliexpress numera, åker man på tull/moms/postnordavgift? Hur stor i så fall?
Price includes VAT.
Moms ingår i priset, så ingen avgift till PostNord. Tull kanske, på dyra grejer.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
D
David Wallin David Wallin skrev:
Jag kör deCONZ. Jag får aldrig sådana meddelanden. Har iofs med tiden insett att jag borde valt något annat, men jag var nybörjare då jag installerade så då valde jag såklart den som "hör till" min Conbee II.
Härligt med många kunniga inlägg, jag kör också deconz, kunde jag valt något annat, vad borde jag ha valt och vad vore fördelarna?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
Jag är mest besviken på Z-wave, att inte kunna överblicka och påverka meshen som jag kunde i Domoticz är kasst tycker jag.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D djac skrev:
Härligt med många kunniga inlägg, jag kör också deconz, kunde jag valt något annat, vad borde jag ha valt och vad vore fördelarna?
Jag tycker egentligen inte det är nåt fel på Deconz, lite som att välja en iPhone över att tok-hacka en Android (om man nu kan jämföra så längre, Android har mognat rätt mycket sista 10 åren)

Deconz är rätt inlåst och avskalad funktionalitet. Med ett rätt ok UI.
Tycker det fungerat stabilt i dom ca 2 år jag körde det, mer pålitligt än Z2M som jag kör nu.

Det enda jag aldrig fattade var hur man sköter Binds (para knapp/lampa) utan att gå via REST-apiet
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Härligt med många kunniga inlägg, jag kör också deconz, kunde jag valt något annat, vad borde jag ha valt och vad vore fördelarna?
Jag funderade på det för ett par månader men minns faktiskt inte vad jag kom fram till. Eftersom jag inte orkade byta Zigbee-integration så la jag inte heller på minnet vilken jag skulle ha valt om jag hade installerat från scratch idag. Men de fördelar som jag tyckte mig se var i första hand att få tillgång till fler funktioner i olika sensorer. Tex har jag en Aqara vibrationssensor som bara kan detektera "rörelse" (och väldigt trubbigt även temperatur av någon anledning). Sensorn i sig ska klara att detektera olika sorters rörelse, tex om den vibrerar, tappas, vänds osv, men dessa funktioner har jag alltså inte tillgång till via deCONZ. Jag kan mycket väl ha fattat fel och att det inte spelar någon roll, men det verkar så iaf. Sen, som @n_sandstrom nämnde ovan kan man tydligen hårdsätta vilken nod en sensor ska kommunicera med, något som inte är möjligt i deCONZ vad jag vet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Någon som kan tipsa om pålitliga temp/fuktighets-mätare?

Vet inte om jag fått en dålig batch men är rätt oimponerad av de Aqara jag köpt så gärna tips om något annat
Verkar ge stabil signal via min billiga Lidl-gateway iaf:
SEK 73.34 29%OFF | Aubess Tuya ZigBee Smart Temperature And Humidity Sensor Battery Powered ZigBee Smart Home Security Work With Alexa Google Home
https://a.aliexpress.com/_mrteMxg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.