blackarrow blackarrow skrev:
Nabu Casa USB-sticka + ZHA
Jo det kör jag själv utan trubbel. Sen i början så med ett mindre antal Zigbeeprylar anslutna så var det en massa felmeddelanden men nu med 25 stycken på olika ställen i huset så funkar det bra.
Du kan även slå på felsökning för ledtrådar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Mitt Zigbee nät havererar. Efter en omstart fungerar det i 1-2 dygn.
Får detta felmeddelande när jag skall tända eller släcka något.

[bild]

Har väl runt 10 Zigbee 3 enheter av olika fabrikat som
Sunricher dimmer
Aqara dosbrytare, termometrar
Ikea plug (en som ibland dras ur för att ladda telefonen),
Lidl plug (med knapp, rycks ur mer sällan)
Lidl RGBW list

Kan inte direkt knyta felet till någon förändring.
Sista jag gjorde var att stoppa två lidel pluggar omsams grendosa.
Kan det bli problem med två Zigbee enheter intill varandra?
Tex i en dubbeldosa?
Har en dubbeldosa där den enda Zigbee enheten har en antenn på en kabelstump i ett VP-rör.
Dessa två enheter är väl också sent tillkomna.
Skulle tro att det inte har med enskilda att enheter utan med Zigbee setupen eller med HA i sig. Hur kör du HA? Virtualiserat?
 
Fn87 Fn87 skrev:
Skulle tro att det inte har med enskilda att enheter utan med Zigbee setupen eller med HA i sig. Hur kör du HA? Virtualiserat?
I en container.
Löjligt låg CPU last och onödigt många cores…
En skillnad från tiden när det var stabilt är väl är väl att jag uppgraderade Ubuntu, installerade KVM på ARM + docker/docker compose.
Det är lite pyssligt på en rock4b.
Kör dock forfarande HA i en container med samma HA konfig.
 
Skulle gissa att det är något i virtualiseringslagret som strular. Forwardingen av USBenheten som havererar eller liknande.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Skulle gissa att det är något i virtualiseringslagret som strular. Forwardingen av USBenheten som havererar eller liknande.
Jag tänkte att docker kör ju i det installerade OSet och inte i någon VM.

Det mesta av kvm som behövs av kernel är väl redan inkluderat i kerneln och tilläggspaketen mest för att managera.

Det räcker att starta om HA i Appen så jag tänkte inte tanken att det skulle kunna bero på KVM.
Vid några tillfällen har jag inte kunnat logga in på SBC kortet, men usb tangentbordet har fungerat. 🤔
 
Storsockret
Hoppsan Kerstin, nu har nåt gått snett 😬

Aldrig varit med om tidigare, får väl bli lite systemadministration då..

Skärmdump av en dashboard i en smart hem-app som visar NaN-värden för temperatur och luftfuktighet i växthus och carport samt belysningskontroller inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fn87 Fn87 skrev:
Skulle gissa att det är något i virtualiseringslagret som strular. Forwardingen av USBenheten som havererar eller liknande.
Kom just på att ethernet forfarande hänger på en USB dongel.
 
Sant, räcker det med en omstart där så borde det var i Ha.

Testat att starta om ZHA endast?
 
Tänk på att omkonfigurering av ZHA i HA med befintliga enheter kan ta flera timmar. Jag gjorde det när tipset om att ta bort ”multiprotocol” nämndes. Tog flera timmar innan alla enheter hade börjat dyka upp igen och prata med sin nya ”mamma”.
 
Omstart(?) ZHA / konfigurera / ”Ladda om” räckte.

Aktiverade felloggning i ZHA

Har hittat 3 st Zigbee enheter som är med i nätet men Offline
Samt ytterligare en knapp och en Ikea driver som är offline.
Kan sånt störa?

Zigbee-nätverkskarta som visar en enhet kopplad som Router, med identifiering IEEE: 0c:43:14:ff:fe:37:9b:99 och status "Device is Offline".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minns jag Labbade med att knyta en ikeaknapp till en Ikea leddriver som knuten till ZHA. Det lyckades inte. När jag väl kom på hur (jag tror ) man skulle göra var kryssrutan utdimmad.
 
Ditt ZHA verkar ut att vara problemet. Nu har du ju inga mängder med enheter så det kanske är värt att ta bort ZHA och börja om från början för att se om det fungerar...

Har tyvärr ingen koll på ZHA, kör Deconz helt separat från HA.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Omstart(?) ZHA / konfigurera / ”Ladda om” räckte.

Aktiverade felloggning i ZHA

Har hittat 3 st Zigbee enheter som är med i nätet men Offline
Samt ytterligare en knapp och en Ikea driver som är offline.
Kan sånt störa?

[bild]

Minns jag Labbade med att knyta en ikeaknapp till en Ikea leddriver som knuten till ZHA. Det lyckades inte. När jag väl kom på hur (jag tror ) man skulle göra var kryssrutan utdimmad.
Jo det kan det säkert göra och den du visar ska ju även fungera som router i nätet.
Endera få prylarna online igen eller ta bort dito.
 
P paralun skrev:
Jo det kan det säkert göra och den du visar ska ju även fungera som router i nätet.
Endera få prylarna online igen eller ta bort dito.
Då vart det städat. Det var väl en mix av att jag provat grejer och att frun drar ut pluggar ibland. Där har Lidl pluggen med sin på/av- knapp en fördel över Ikea pluggen.
Och nu återstår att vänta och se...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Hoppsan Kerstin, nu har nåt gått snett 😬

Aldrig varit med om tidigare, får väl bli lite systemadministration då..

[bild]
Hur går det med temperaturen och fuktigheten i växthuset?
Vad är det för typ, protokoll etc?
 
Storsockret
blackarrow blackarrow skrev:
Hur går det med temperaturen och fuktigheten i växthuset?
Vad är det för typ, protokoll etc?
Har inte gjort något mer än att köra alla uppdateringar och starta om, så allt är fortfarande trasigt. Kör mest Aqaras zigbee-enheter (även växthuset) och dom lampknappar som tappat anslutningen står och blinkar rött och blått.

Är väl kanske inte så mycket mer att göra än att gå runt och para upp dom igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.