Alfredo Alfredo skrev:
Dessa funkar bra för mig. Batteriet klarar minst ett halvår.

[bild]

Se: [länk]
Jo tog mig tid och testade och med en Tuya sensor som var ledig
https://www.aliexpress.com/item/1005006802942569.html
Funkar bra inne i frysen.

Sen kan man ju förfina övervakningen med en smart plug så ser man när elförbrukningen drar iväg med dörren kvarglömd öppen.
https://www.webhallen.com/se/product/321591-Aqara-Smart-Plug

Ska även testa med en frys vi har i källaren om räckvidden räcker till men ihop med en smart plug borde det bli bra Zigbeekommunikation.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo tog mig tid och testade och med en Tuya sensor som var ledig
[länk]
Funkar bra inne i frysen.

Sen kan man ju förfina övervakningen med en smart plug så ser man när elförbrukningen drar iväg med dörren kvarglömd öppen.
[länk]

Ska även testa med en frys vi har i källaren om räckvidden räcker till men ihop med en smart plug borde det bli bra Zigbeekommunikation.
Aqara sensorn verkar funka fint i frysen, Har fått regelbunda uppdateringar sen igår, den visar dock att det är -25C och frysen säger -19C. Man får väl helt enkelt sätta ett larm även på att batteriet behöver bytas. Ang larm, vad kör ni där. Om frysen är öppen eller på väg att paja så så vill man ju ha ett larm på telefonen som tar sig igen ev do-not-disturb och sov-lägen. Jag körde en enkel alert med notifier för att testa att det funkade:

alert:
freezer_door:
name: Frysen
message: Frysen öppen
done_message: Frysen stängd
entity_id: binary_sensor.freezer_door_opening
state: "on"
repeat: 1
can_acknowledge: true
skip_first: true
notifiers:
- mobile_app_pixel_7a
 
I ivp skrev:
Aqara sensorn verkar funka fint i frysen, Har fått regelbunda uppdateringar sen igår, den visar dock att det är -25C och frysen säger -19C. Man får väl helt enkelt sätta ett larm även på att batteriet behöver bytas. Ang larm, vad kör ni där. Om frysen är öppen eller på väg att paja så så vill man ju ha ett larm på telefonen som tar sig igen ev do-not-disturb och sov-lägen. Jag körde en enkel alert med notifier för att testa att det funkade:

alert:
freezer_door:
name: Frysen
message: Frysen öppen
done_message: Frysen stängd
entity_id: binary_sensor.freezer_door_opening
state: "on"
repeat: 1
can_acknowledge: true
skip_first: true
notifiers:
- mobile_app_pixel_7a
Jag kör allt med HomeAssistant och har även flera Aquara sensor, ute, på vinden, i källaren.
Nu var Tuya sensorn ledig.

Sen larm sätter man i HA men ska först testa frysen i källaren, sensor plus smart plug.
 
I ivp skrev:
Aqara sensorn verkar funka fint i frysen, Har fått regelbunda uppdateringar sen igår, den visar dock att det är -25C och frysen säger -19C. Man får väl helt enkelt sätta ett larm även på att batteriet behöver bytas. Ang larm, vad kör ni där. Om frysen är öppen eller på väg att paja så så vill man ju ha ett larm på telefonen som tar sig igen ev do-not-disturb och sov-lägen. Jag körde en enkel alert med notifier för att testa att det funkade:

alert:
freezer_door:
name: Frysen
message: Frysen öppen
done_message: Frysen stängd
entity_id: binary_sensor.freezer_door_opening
state: "on"
repeat: 1
can_acknowledge: true
skip_first: true
notifiers:
- mobile_app_pixel_7a
Du kan via companion appen ändra från DnD till full volym. Min lösning repeterar larmet var 30de sekund tills problemet är löst.

action:
- service: ""
- service: notify.mobile_app_pixel_7_pro
data:
message: command_ringer_mode
data:
command: normal
ttl: 0
priority: high
- service: notify.mobile_app_pixel_7_pro
data:
message: command_volume_level
data:
command: 20
channel: notification_stream
ttl: 0
priority: high
- delay: 10
- repeat:
until:
- condition: template
value_template: "{{ states.alarm_control_panel.hem.state != 'triggered' }}"
sequence:
- service: notify.mobile_app_pixel_7_pro
data:
.......
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
I ivp skrev:
Man får väl helt enkelt sätta ett larm även på att batteriet behöver bytas.
Jag struntar i om det beror på batteriet eller något annat utan larmar om någon sensor blir otillgänglig:

alias: Notifiera när sensor blir otillgänglig
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.aqara_sensor_1_temperatur
to: unavailable
for:
hours: 1
minutes: 0
seconds: 0
- platform: state
entity_id:
- sensor.aqara_sensor_2_temperatur
to: unavailable
for:
hours: 1
minutes: 0
seconds: 0

ALLA SENSORER

condition: []
action:
- service: notify.email_notification
data:
message: Sensor {{ trigger.entity_id }} har blivit otillgänglig
title: Otillgänglig sensor
mode: single
 
Smart plug och tempsensor blev riktigt bra.
Sen enkelt att sätta larm förutom för ökad gångtid för kompressorn i frysen om dörren är öppen.
 
  • Översikt av en frys i källaren med information om effektförbrukning, temperatur, luftfuktighet och batterinivå, inklusive en aktiv switch och ansluten konsument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu har det gått typ en vecka sen jag flyttade en tempsensor in i frysen. Nog drar den rejält med batteri allt.

Graf som visar batterinivån på en LUMI lumi.weather-sensor från den 3 till 15 juli, där batteriet sjunker från 70% till 40%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag hade tempsensor i frysen så hade jag batteriet utanför...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
I ivp skrev:
Nu har det gått typ en vecka sen jag flyttade en tempsensor in i frysen. Nog drar den rejält med batteri allt.

[bild]
Fast dedär är nästan garanterat bara mätt på batterispänningen, och den sjunker med ett kallare batteri.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast dedär är nästan garanterat bara mätt på batterispänningen, och den sjunker med ett kallare batteri.
Men många enheter stänger av sig vid låg spänning också. Om det är uppladdningsbara batterier så har de redan från början en ganska låg spänning och vissa apparater tycker inte om dem. Man kan prova med alkaliska longlife batterier om man har problem i kall miljö (typ utomhus, men i en frys är väl ännu värre då signalstyrkan blir sämre i en låda av plåt)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J
På min gamla frys så stack jag ett litet hål i tätningslisten och drog endast in den tunna kabeln med sensorproben, tätade hålet med silikon, och hade själva enheten på utsidan. Borde vara bäst för batterihälsan. Finns på Ali för både WiFi och Zigbee.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I ivp skrev:
Nu har det gått typ en vecka sen jag flyttade en tempsensor in i frysen. Nog drar den rejält med batteri allt.

[bild]
Jo Tuya-sensorn blev ingen succe och den gjorde ett hopp till 1% batteri men fungerade fortfarande.
Testar vidare med en Aqara-sensor. Annars får det duga med smartpluggen inkopplad på frysen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tyua-sensorn blev ingen succe och den gjorde ett hopp till 1% batteri men fungerade fortfarande.
Jag tycker inte man ska stirra sig blind på rapporterad batterinivå utan fokusera på om den rapporterar korrekt eller inte.
 
J Jocke Best skrev:
På min gamla frys så stack jag ett litet hål i tätningslisten och drog endast in den tunna kabeln med sensorproben, tätade hålet med silikon, och hade själva enheten på utsidan. Borde vara bäst för batterihälsan
Tyvärr så hittar jag ingen tempsensor med zigbee och sensorn på sladd, bara gamla 433mhz och jag försöker komma bort från det. Om det blir för meckigt att byta batteri hela tiden så får jag väl bygga något eget, men då blir det en nätdriven esphome med sensor till både kyl och frys.
 
J
I ivp skrev:
Tyvärr så hittar jag ingen tempsensor med zigbee och sensorn på sladd, bara gamla 433mhz och jag försöker komma bort från det. Om det blir för meckigt att byta batteri hela tiden så får jag väl bygga något eget, men då blir det en nätdriven esphome med sensor till både kyl och frys.
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
393,33kr | Tuya ZigBee/Wifi Smart Temperature And Humidity Sensor Smart Home High Precision With 1M Wire Probe Work With Alexa Google Home
https://a.aliexpress.com/_EICYwHZ

Verkar lite olika dock om de går ner på minusgrader, står olika på diverse artiklar ser jag.
Denna ska enligt uppgift klara -40

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
527,99kr | Alexa Home Smart Temperature And Humidity Sensor With Wire Probe Tuya Smart Home Tuya/ Smart Life Tuya
https://a.aliexpress.com/_EuXGSv1
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.