Storsockret
Har sprungit runt och lagt till enheterna igen. Gick bet på växthuset och range-extendern i garaget. Tar jag in sistnämnda i huset så lyckas den para men tar jag ut den i garaget så skiter det sig. Har funkat utan problem förut, men inser nu att Aqaras strömbrytare utan neutral-ledare faktiskt inte utökar nätverket, och det är ju det jag kör i hela huset, inklusive garaget, med några undantag. Så nu kör ju det mesta mot conbee-stickan i tvättstugan.

Får nog skaffa lite fler förlängare. Men ser att Ikeas trådfri är påväg bort och finns inte i lager i lokala varuhuset, det är den jag kört tidigare pga priset. Är Tretakt förlängare också tro? Alla(ish) fasta ska väl vara det?

edit* Ser så ut https://community.home-assistant.io/t/tretakt-smart-plug-as-a-zigbee-router/723378

Då kan jag köpa några sånna och samtidigt skrota mina sista tuya wifi-prylar.
 
Redigerat:
Japp, dom förlänger nätverket.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Har sprungit runt och lagt till enheterna igen. Gick bet på växthuset och range-extendern i garaget. Tar jag in sistnämnda i huset så lyckas den para men tar jag ut den i garaget så skiter det sig. Har funkat utan problem förut, men inser nu att Aqaras strömbrytare utan neutral-ledare faktiskt inte utökar nätverket, och det är ju det jag kör i hela huset, inklusive garaget, med några undantag. Så nu kör ju det mesta mot conbee-stickan i tvättstugan.

Får nog skaffa lite fler förlängare. Men ser att Ikeas trådfri är påväg bort och finns inte i lager i lokala varuhuset, det är den jag kört tidigare pga priset. Är Tretakt förlängare också tro? Alla(ish) fasta ska väl vara det?

edit* Ser så ut [länk]

Då kan jag köpa några sånna och samtidigt skrota mina sista tuya wifi-prylar.
Vilken smartlampa m zigbee som helst.
 
Storsockret
K karlmb skrev:
Vilken smartlampa m zigbee som helst.
Använder inga smarta lampor öht, och i garaget finns det ändå inga vanliga lamputtag.

Blir det inte dessutom problem om man bryter strömmen till dom? Jag föredrar att ha smartheten i lampknappen istället för lampan så det är så nuvarande är uppsatt.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Så, nu är ordningen återställd, allting uppe och snurrar igen. När jag ändå var inne och härjade så passade jag på att byta ut min Home Connect integration som knappt fungerar till Home Connect Alt (https://github.com/ekutner/home-connect-hass). Justerade automationen som säger till när maskinen är klar och drog igång en tvätt. Fick en notis från Home Connect appen att tvätten var klar, men Home Assistant tycks inte ha fattat.

Automationen ser ut så här:

Skärmbild av en Home Assistant-automation som visar villkor när tvättmaskinen "Bosch Kenneth" ändrar status från valfri status till "Finished".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.bosch_wau28pa0sn_68a40e94aa9f_bsh_common_status_operationstate
from: null
to: Finished

Och kollar jag på tvättmaskinen så har den mycket riktigt fått status Finished i HA (och har det fortfarande).

Bosch Kenneth tvättmaskins driftstatus visas med en tidslinje; status "Run" 3:30-5:00 och "Finished" efter 5:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stegen i automationen i sig funkar kanon om jag testar dem

En smartwatch på en handled visar notisen "Kenneth är klar, Kenneth behöver torkas" från en Home Connect-app. Tid på klockan är 18:01.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån ide vart jag ska börja kolla? 🤔 Samma automation har funkat kanon med tidigare integration (när den väl fungerade) så blir lite konfunderad.

(Ja vår tvättmaskin heter Kenneth, ja vi är ganska tramsiga)

edit* Sätter man manuellt state till Finished via Dev tools så kört automationen. Men noterade att dess "fulla namn" tycks vara "BSH.Common.EnumType.OperationState.Finished" så har ändrat automationen till att använda det och ska se om det gör någon skillnad.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Använder inga smarta lampor öht, och i garaget finns det ändå inga vanliga lamputtag.

Blir det inte dessutom problem om man bryter strömmen till dom? Jag föredrar att ha smartheten i lampknappen istället för lampan så det är så nuvarande är uppsatt.
Visst men smarta lampor är billigast och du kan ha en inkopplad permanent på strategiskt ställe. Släckt om du vill.
 
Storsockret
K karlmb skrev:
Visst men smarta lampor är billigast och du kan ha en inkopplad permanent på strategiskt ställe. Släckt om du vill.
Ja så kan man ju göra, men är dom verkligen billigare då? Alltså om vi pratar köp från lokala butiker eller online i sverige? 100kr som Ikeas uttag kostar verkar man inte komma under för en zigbee-lampa. Sen ska man ha en lampsladd för vanligt uttag och uttaget blir obrukbart för annat.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Ja så kan man ju göra, men är dom verkligen billigare då? Alltså om vi pratar köp från lokala butiker eller online i sverige? 100kr som Ikeas uttag kostar verkar man inte komma under för en zigbee-lampa. Sen ska man ha en lampsladd för vanligt uttag och uttaget blir obrukbart för annat.
Och för 100kr får man ju en ZBMINI från AliExpress... Tar inte upp ett uttag och man kan använda gamla lampor. Kostar en slant för elektrikern är det enda problemet
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
S sjoelund skrev:
Och för 100kr får man ju en ZBMINI från AliExpress... Tar inte upp ett uttag och man kan använda gamla lampor. Kostar en slant för elektrikern är det enda problemet
Ja det är ju också ett alternativ. För just lampor kör jag Aqara H1, men dom har ju lite speciellt utseende som kanske inte går hem hos alla. Jag gillar dom. Men ja, utan neutralledare så agerar dom inte extender vilket var ursprunget till problemet :D
 
Storsockret Storsockret skrev:
Sen ska man ha en lampsladd för vanligt uttag och uttaget blir obrukbart för annat.
En smartplug då? Runt 150 från Amazon och nog finns det väl någon pryl som kan vara bra att styra eller mäta energiförbrukningen på?
 
Storsockret
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Jo alltså jag har ju skaffat pluggarna jag skrev om i inlägget :)

[länk]
Ooops. Missade det… 😳
 
Storsockret Storsockret skrev:
Ja så kan man ju göra, men är dom verkligen billigare då? Alltså om vi pratar köp från lokala butiker eller online i sverige? 100kr som Ikeas uttag kostar verkar man inte komma under för en zigbee-lampa. Sen ska man ha en lampsladd för vanligt uttag och uttaget blir obrukbart för annat.
Visst, pluggar är kanske lika billiga idag.
 
Storsockret
Upplever fortfarande strul med de mer avlägsna Aqara-prylarna. Valde att göra det rationella att kasta pengar på problemet genom att köpa ytterligare en ny pryl! 😂(strulet kan eventuellt ha varit ett svepskäl..)

Beställde en SLZB-06 som jag tänkte ersätta min Conbee II med. Tänkte utnyttja nätverksmöjligheten och sätta den lite mer centralt än nuvarande också.

https://smartlight.me/smart-home-devices/zigbee-devices/smlight-slzb-06en

Tänkte även roa mig med att gå över från ZHA till z2mqtt. Kan bli kul 🙂

Någon annan som kör den koordinatorn?
 
Storsockret Storsockret skrev:
Upplever fortfarande strul med de mer avlägsna Aqara-prylarna. Valde att göra det rationella att kasta pengar på problemet genom att köpa ytterligare en ny pryl! 😂(strulet kan eventuellt ha varit ett svepskäl..)

Beställde en SLZB-06 som jag tänkte ersätta min Conbee II med. Tänkte utnyttja nätverksmöjligheten och sätta den lite mer centralt än nuvarande också.

[länk]

Tänkte även roa mig med att gå över från ZHA till z2mqtt. Kan bli kul 🙂

Någon annan som kör den koordinatorn?
Hade det inte räckt med en Zigbee repeater? Tex
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-10400408/

Vill man se en SLZB-06 avklädd och reviewad se här
https://smarthomescene.com/reviews/smlight-slzb-06-zigbee-poe-coordinator-review/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.