J
Jag sa upp mitt nabu casa och provade Tailscale men märkte att Googleintegrationen slutade funka. För husfridens skull så startade jag ett nytt abonnemang igen snabbt haha. Det är dock möjligt det går lösa ändå men orkade inte böka med det. Använder iofs ingen annan dns.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag sa upp mitt nabu casa och provade Tailscale men märkte att Googleintegrationen slutade funka. För husfridens skull så startade jag ett nytt abonnemang igen snabbt haha. Det är dock möjligt det går lösa ändå men orkade inte böka med det. Använder iofs ingen annan dns.
Jag gjorde alla steg i ovanstående guide, hittade mitt projekt i Google Home men integrationen funkade inte. Får kanske krypa till korset och ta ett Nabu.....

Är det någon som har en bra lösning, eller i alla fall en idé om en lösning för att ta reda på om bilen står i garaget eller inte?
Det jag vill kunna särskilja är då om den står i garaget eller på uppfarten, att den är hemma kan jag få ut från bilen själv.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Är det någon som har en bra lösning, eller i alla fall en idé om en lösning för att ta reda på om bilen står i garaget eller inte?
Det jag vill kunna särskilja är då om den står i garaget eller på uppfarten, att den är hemma kan jag få ut från bilen själv.
Beror nog på hur mycket man själv vill knep och knåpa. Rent spontant tänker jag en plåt på golvet och en trycksensor med ZigBee. Eller varianten liknande den när man hänger en tyngd i ett snöre för att veta att man kört in tillräckligt långt. När tyngden når framrutan så är bilen inne. Den tyngden skulle kunna vara en fönstersensor , och en magnet i framrutan. Eller en fotocell på väggen. Trådarna från den kan man löda på en sensor också. Finns 2 punkter där magneten annars skulle trigga sensorn.Finns bra på youtube hur det går till.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Det finns ju hundratals olika beroende på behov. Det var bara en snabb sökning. Dessa funkar ju i vilket som eftersom du egentligen bara är ute efter den smarta utgången, men det går ju hitta mer enkla, så det beror ju på om man vill kunna använda dom till bara detta eller något mer i framtiden.
J Jocke Best skrev:
Ja precis, de utan nolla har knappast repeater. Det är nog bäst att klargöra.
Jag har tex denna i en dosa utan nolla och den agerar inte "router" som ZigBee kallar det vi kallar repeatern. De blir end devices.

SEK 147.88 42%OFF | 1/2 Gang 16A No Neutral Wire Tuya ZigBee Smart Light Switch Mini Module Breaker 2 Way Control For Alexa Google Home
[länk]
Ja såklart, finns ju miljoner prylar. Men just denna hade stöd med Conbee också. :crysmile: Ska researcha lite till. Jag trodde alla zigbee var repeaters.

Jag fattar inte riktigt om det går att koppla. Mitt ena relä tar ju fas och nolla och en grå kabel. Vad är den?
En smutsig vit elutrustningslåda, märkt "STEINEL", fäst på ett trästaket, med ansluten elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation, kopplingsdosa med flera kablar anslutna, märkt "Made in Germany", träbakgrund.
Skapa konto

Den andra har ju två kablar direkt.

Vitt väderbeständigt eluttag på röd vägg med kablar och damm.
Skapa konto

Elektrisk tidsfördröjningsbrytare monterad i dosa med anslutna kablar, Schneider Electric, 230V-installation.
Skapa konto

Redigerat:
Den grå är tändtråden som går till själva lampan.

F
useless useless skrev:
Den grå är tändtråden som går till själva lampan.

Jo det förstår jag. Men detta reläet förväntar sig ju en fas och nolla till lampan också?

• Schematisk illustration av elinstallation, trappbelysning med tvåvägströmbrytare, mobilapplikationsgränssnitt.
    Skapa konto
J
Förstår inte riktigt. Den tråd som var tändtråd lägger du som line out.

tveksamt tveksamt skrev:
Det beror nog på hur säkert det måste vara. För att vara helt säker så är nog en kamera lättast att ha i garaget och detektera där via AI etc. Annars en mycket billigare och enklare lösning är tex en avståndssensor i mitten i taket som kan se om det är 1m eller 2,4m fritt neråt tex.

nino nino skrev:
Ser det här rätt ut?
Ungefär som hos dig

[bild]
Funkar bra, nackdelen är att nu måste jag ju in å kolla flera gånger om dagen och svära över hur länge pumpen gått :D

J Jensa86 skrev:
Det beror nog på hur säkert det måste vara. För att vara helt säker så är nog en kamera lättast att ha i garaget och detektera där via AI etc. Annars en mycket billigare och enklare lösning är tex en avståndssensor i mitten i taket som kan se om det är 1m eller 2,4m fritt neråt tex.
Har du något tips på en sådan sensor?

Går det att kalibrera termometer och hygrometer, har 3 st som ligger bredvid varandra och dom slår några 10dels grader och hygrometern på den ena slår några %
Inget som har någon som helst betydelse men man har lite ocd med vissa saker :D

nino nino skrev:
Går det att kalibrera termometer och hygrometer, har 3 st som ligger bredvid varandra och dom slår några 10dels grader och hygrometern på den ena slår några %
Inget som har någon som helst betydelse men man har lite ocd med vissa saker :D
Det går alltid att göra med templates i alla fall. Sen beror det på vilken integration det är som de är ifrån, många stödjer att sätta en offset direkt i integrationen på enheterna.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.