399 409 läst · 4 835 svar
399k läst
4,8k svar
Home Assistant
Jo i klienten så måste man även ha en configfil och man kör mot port 1194nino skrev:
Så här ser min ut
client
dev tun
proto udp
remote XXX.XXX.X.XXX 1194
float
resolv-retry infinite
nobind
persist-key
persist-tun
verb 3
ca cacert.pem
cert client1.pem
key client1.key
redirect-gateway def1
Sen labbar du enklast via en laptop som du kör mot mobilens hotspot så ser du enklare loggfilen och eventuella fel.
Ja men nu har du ju vpn med igen?P paralun skrev:Jo i klienten så måste man även ha en configfil och man kör mot port 1194
Så här ser min ut
client
dev tun
proto udp
remote XXX.XXX.X.XXX 1194
float
resolv-retry infinite
nobind
persist-key
persist-tun
verb 3
ca cacert.pem
cert client1.pem
key client1.key
redirect-gateway def1
Sen labbar du enklast via en laptop som du kör mot mobilens hotspot så ser du enklare loggfilen och eventuella fel.
Jag har inte vpn igång än, kommer inte min ER från nätet men min HA kommer jag åt så ip är rätt
Jo men jag förstår inte hur du kommer åt HA ansluten med en extern IP-adress?nino skrev:
HA har en cloud/betaltjänst för det och annars kommer man bara åt HA inom sitt eget nätverk ansluten med WiFi eller nätverkskabel.
Skriver jag i xx.xx.xx.xx:8123 där xx är min publika ip så kommer jag åt den, ja det är väl via port forward kan jag troP paralun skrev:
Har ingen cloud /betaltjänst
Jag skulle klassa det som osäkert att ha den öppen med bara lösenord från internet, men det verkar vara så här man gör:nino skrev:
https://community.ui.com/questions/...eMAX-GUI/0d9ac7f7-9207-47d5-b1d3-3b205d114693
Det är mycket möjligt att det är osäkert.R RoAd skrev:
Var bara det att jag åkte iväg för att ordna vpn klienten men hade inte tankat ner certifikaten... så tänkte att jag loggar väl bara in i routern och hämtar dom men det gick inte så jag fick åka hem igen
Jo jag gjorde en egen koll och kommer inte åt HA.nino skrev:
Sen kopplade jag upp med min tunnel och har då åtkomst.
Port-forward är ett otyg enligt min mening och det är säkrare via OpenVPN-tunneln inkl kryptering.
Absolut är det så och det är så jag vill ha det men tiden räcker inte till riktigt... speciellt när man glömmer saker så man får åka hem med ogjort ärendeP paralun skrev: