P paralun skrev:
Jo kör din operatör CG-NAT? dvs ingen riktig skarp IP-adress?
Hemma där ER är har jag publik ip

P paralun skrev:
Jo men då ska du kunna nå den.
Dubbelkolla med.
[länk]
Kommer som sagt åt min HA med samma ip om jag raderar porten.
Ska väl räcka med ipnr? Behöver jag portnr också till ER?

nino nino skrev:
Kommer som sagt åt min HA med samma ip om jag raderar porten.
Ska väl räcka med ipnr? Behöver jag portnr också till ER?
Jo i klienten så måste man även ha en configfil och man kör mot port 1194
Så här ser min ut

client
dev tun
proto udp
remote XXX.XXX.X.XXX 1194
float
resolv-retry infinite
nobind
persist-key
persist-tun
verb 3
ca cacert.pem
cert client1.pem
key client1.key
redirect-gateway def1

Sen labbar du enklast via en laptop som du kör mot mobilens hotspot så ser du enklare loggfilen och eventuella fel.

P paralun skrev:
Jo i klienten så måste man även ha en configfil och man kör mot port 1194
Så här ser min ut

client
dev tun
proto udp
remote XXX.XXX.X.XXX 1194
float
resolv-retry infinite
nobind
persist-key
persist-tun
verb 3
ca cacert.pem
cert client1.pem
key client1.key
redirect-gateway def1

Sen labbar du enklast via en laptop som du kör mot mobilens hotspot så ser du enklare loggfilen och eventuella fel.
Ja men nu har du ju vpn med igen?

Jag har inte vpn igång än, kommer inte min ER från nätet men min HA kommer jag åt så ip är rätt

nino nino skrev:
Ja men nu har du ju vpn med igen?

Jag har inte vpn igång än, kommer inte min ER från nätet men min HA kommer jag åt så ip är rätt
Jo nu är det svårt att hänga med och jag tror du klurar ut det... det tog någon dag eller två innan jag kom på hur allt funkade.

Jag vill komma åt min ER från internet, har publik ip och skriver i rätt ip då jag kommer åt min HA om jag lägger till :8123 efter ip.
Ingen vpn

nino nino skrev:
Jag vill komma åt min ER från internet, har publik ip och skriver i rätt ip då jag kommer åt min HA om jag lägger till :8123 efter ip.
Ingen vpn
Jo men jag förstår inte hur du kommer åt HA ansluten med en extern IP-adress?
HA har en cloud/betaltjänst för det och annars kommer man bara åt HA inom sitt eget nätverk ansluten med WiFi eller nätverkskabel.

R
P paralun skrev:
HA har en cloud/betaltjänst för det och annars kommer man bara åt HA inom sitt eget nätverk ansluten med WiFi eller nätverkskabel.
Port forwarding gissar jag.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Skriver jag i xx.xx.xx.xx:8123 där xx är min publika ip så kommer jag åt den, ja det är väl via port forward kan jag tro

Har ingen cloud /betaltjänst

R
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag skulle klassa det som osäkert att ha den öppen med bara lösenord från internet, men det verkar vara så här man gör:

[länk]
Det är mycket möjligt att det är osäkert.
Var bara det att jag åkte iväg för att ordna vpn klienten men hade inte tankat ner certifikaten... så tänkte att jag loggar väl bara in i routern och hämtar dom men det gick inte så jag fick åka hem igen

nino nino skrev:
Det är mycket möjligt att det är osäkert.
Var bara det att jag åkte iväg för att ordna vpn klienten men hade inte tankat ner certifikaten... så tänkte att jag loggar väl bara in i routern och hämtar dom men det gick inte så jag fick åka hem igen
Jo jag gjorde en egen koll och kommer inte åt HA.
Sen kopplade jag upp med min tunnel och har då åtkomst.
Port-forward är ett otyg enligt min mening och det är säkrare via OpenVPN-tunneln inkl kryptering.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag gjorde en egen koll och kommer inte åt HA.
Sen kopplade jag upp med min tunnel och har då åtkomst.
Port-forward är ett otyg enligt min mening och det är säkrare via OpenVPN-tunneln inkl kryptering.
Absolut är det så och det är så jag vill ha det men tiden räcker inte till riktigt... speciellt när man glömmer saker så man får åka hem med ogjort ärende :(:)

nino nino skrev:
Absolut är det så och det är så jag vill ha det men tiden räcker inte till riktigt... speciellt när man glömmer saker så man får åka hem med ogjort ärende :(:)
Jo men låt det ta lite tid... efter ett tag så får du till det.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.