Denna fredag ska vi titta närmare på ett spännande radhus på Lidingö i tre våningar av arkitekten Jacob J:son Gate, byggt redan 1909.
Du kan läsa artikeln här: Högt radhus från sekelskiftet av Jacob J:son Gate
Du kan läsa artikeln här: Högt radhus från sekelskiftet av Jacob J:son Gate
Jag bor själv i närheten, dom husen är väldigt fina. Tror att Canadakvarteret som ligger ett par km bort är äldre. Verkar vara lite oklart, men jag har alltid hört att det är Sveriges första radhus. Dom husen är mer som engelska hus med smala trappor och små rum (inte för det är positivt)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvarteret_Canada
Canadabygg låg bredvid, kanske känns igen av många (byggvaruhus med stor central i Vallentuna)
Själv bor jag i stadsplanområde 1 i Lidingö villastad. Ett litet trähus på två plan och källare, byggt 1907
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvarteret_Canada
Canadabygg låg bredvid, kanske känns igen av många (byggvaruhus med stor central i Vallentuna)
Själv bor jag i stadsplanområde 1 i Lidingö villastad. Ett litet trähus på två plan och källare, byggt 1907
Det tror jag många inom rita hus-branschen gör men vi som ritar är för "dyra" tror många även om vi kan få med personliga val och banta byggytan.K krambriw skrev:
Sen är den likställda prefab-marknaden med avsaknad av känsla och detaljrikedom alldeles för dominerande och de låga priserna blir vägledande.
Sen får man inte glömma bort en av anledningarna till varför sådana här hus finns kvar och det är lagarna om att inte förvanska gamla hus.
Koscher eller inte. En del ritar gärna lådor. En del lyssnar in kundens önskemål. Jag tillhör de senare.C cpalm skrev:
Vi har ritat hus i känslig stadsmiljö där hus-tyckare av olika slag trodde det gamla gul-målade tegelhuset från 60-talet var det nya!
Vad är det för arkitekter som ritar i en helt annan stil än den som kunden beställt? Får de ens jobb? Man beställer en plankstek och får en hamburgare liksom?FreQa skrev:
Har erfarenhet av detta tyvärr, men jag bytte arkitekt då. Tyvärr med en dyr lärdom, man har inte mycket att sätta till om det inte blir så som man pratat om.S Staffan-N skrev:
Nä precis, vet inte vad orsaken va i mitt fall men efter bytet så har det fungerat klockrent, väldigt lyhörd arkitekt för mina idéer och önskemål men samtidigt också informativ vad gäller hur man skall tänka med takvinklar och annat som inte jag varken kan eller har öga för 😀S Staffan-N skrev:
De framkom tom i programmet Drömhus där de fick en trevåningslåda istället för ett enplanshus (ligger nog lite mer bakom för de valde ku trots allt att bygga det).S Staffan-N skrev:
Lyhördhet är en bra egenskap hos arkitekter men även andra.
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet
Artikelkommentarer