Jag ska söka bygglov på ett garage. Det blir cirka 6.4x5 meter (djup x bredd). Men hur högt ska jag ta det? Och vad för tak ska jag välja? Sadeltak med samma vinkel som huset eller ett mer platt tak som bara lutar åt ett håll? Jag tror gränsen är 4.4 meter till takfot men en arkitekt sa att jag bara måste hålla mig under befintlig nock.
Jag som drömmer om en billyft eller förrådsloft vill ju gärna ta det högt. Men vill inte att det ska se för tokigt ut.
Vill ni bidra med tips?
Tänker att arkitekten ska få så tydliga direktiv som möjligt från mig.
Idag finns det alltså en igenbyggd carport som ska bort. Fick hjälp med att ta bort den. Nu vill inte chatgpt göra fler bilder så jag kan inte experimentera med tillbyggnader.
Tack på förhand.
Jag som drömmer om en billyft eller förrådsloft vill ju gärna ta det högt. Men vill inte att det ska se för tokigt ut.
Vill ni bidra med tips?
Tänker att arkitekten ska få så tydliga direktiv som möjligt från mig.
Idag finns det alltså en igenbyggd carport som ska bort. Fick hjälp med att ta bort den. Nu vill inte chatgpt göra fler bilder så jag kan inte experimentera med tillbyggnader.
Tack på förhand.
Du fpr nog börja med att kolla på detaljplanen för att se vad den säger om byggnadshöjd, men annars så tänker jag att det skulle vara snyggast att följa samma taklutning och form som huset i övrigt.
Sen finns det en gräns när takhöjden invändigt (även om det är öppet invändigt) gör att det räknas som två plan, vilket också kan vara en begränsning att ta hänsyn till.
För övrigt är ju platta tak en "riskkonstruktion" så viss lutning vill du ju ha för avrinning och då blir det även en fråga om material som funkar på låglutande tak.På ritningen ser det ut som takplåt och det är nog bästa att ha samma/liknande.
Sen finns det en gräns när takhöjden invändigt (även om det är öppet invändigt) gör att det räknas som två plan, vilket också kan vara en begränsning att ta hänsyn till.
För övrigt är ju platta tak en "riskkonstruktion" så viss lutning vill du ju ha för avrinning och då blir det även en fråga om material som funkar på låglutande tak.På ritningen ser det ut som takplåt och det är nog bästa att ha samma/liknande.
Sedan finns alternativ till billyft med ståhöjd under. T.ex. är det ganska bekvämt att skruva sittandes på en pall under bilen. Finns saxlyftar som lyfter medelhögt, eller köp en billig tvåpelare som bara används halvvägs. Smörjgropar är ju helt bortglömda också men fullt funktionella och kan med fördel kombineras med en hjullyftande domkraft, eller två, om man så vill. Gropen kan täckas över med stadiga plåtar när den inte används.
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
container garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod, När grundmåla och vad?
Friggebod - vart sätter vi ventilation i denna?
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Mur till växthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus