G
D djac skrev:
Kan hålla med men min känsla är att jag känner ett allt större behov för varje sommar som går, kanske bara jag men det känns som att antalet varma nätter ökar stadigt.
Så kan det vara, 30C eller mer i sovrummet några veckor kan vara jobbigt men kallare än 10C i hela huset under hela vintern pga energipriser är inte acceptabelt oavsett om man överlever även det.

G OMathson skrev:
Så kan det vara, 30C eller mer i sovrummet några veckor kan vara jobbigt men kallare än 10C i hela huset under hela vintern pga energipriser är inte acceptabelt oavsett om man överlever även det.
Om man ligger så illa till att man behöver ha 10C i hela huset får man använda det sociala skyddsnät vi har.

• Älska
djac
  • Laddar…
Cheesen
G OMathson skrev:
Och det va din sjö och skog?
I närheten där jag bor förtätas det och i mina ögon förfulas hela tiden, varenda grön plätt förstörs. Jag får ingen kompensation.
Klart det är tråkigt när naturen förändras till "det sämre" men naturen tillhör sällan bara dem som bor i närheten.
Släktgården sedan 1832.

Jättefranskan
L lbgu skrev:
Det är även minusgrader i norra Italien, borde de också göra det.
Det rimliga är väl efter att man bygger utifrån någon slags medeltemperatur där huset ligger. I Kiruna bygger man vad som passar bra där, i Eslöv efter vad som passar bra där. Någon som bor på ett kallare ställe än Kiruna tycker säkert att kirunaborna är snålisar som inte isolerar mer än de gör.
Ok

Jättefranskan
G OMathson skrev:
Snåla? Varför har inte alla hus metertjocka väggar med isolering oavsett var de ligger. Ska de i Skåne köpa snöskoter också?
Jag vet inte, varför inte om det kan bli kallt?
Ja skoter är kul

G OMathson skrev:
Snåla? Varför har inte alla hus metertjocka väggar med isolering oavsett var de ligger. Ska de i Skåne köpa snöskoter också?
Ja tack! Skicka gärna med lite snö också.

• Haha
Jättefranskan
  • Laddar…
Magnus E K
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Jag tycker det verkar bli dyrare iaf :thinking:
[bild]
Gamla siffror. Kolla oktober och kolla hur priserna har sjunkit i omvärlden. Inget är säkert förstås så ändå bra att spara lite extra om man ligger på marginalen.

G
Cheesen Cheesen skrev:
Släktgården sedan 1832.
Vi hade också en släktgård fast på Västkusten. Kommunen hade förköpsrätt till ett vad vi tyckte lågt pris. Numera industriområde. Ja, de är också tråkigt men så är det.

F
D djac skrev:
Ja, det kan man naturligtvis tycka olika om men om du tar det man sa innan valet (jag vet att de inte vill att man ska lyssna på det men iaf) och tar förra årets elpris som stundtals låg på >10kr, då ser jag 79öre som ett mycket litet högkostnadsskydd. Jag kräver inte att du ska känna så men 8% stöd, när prisökningen är 3200% är i mina ögon ett mycket litet, eller möjligtvis försvinnande litet, stöd.
Jo absolut. Men hade det känts bättre att få ett tak på säg 4kr och så hade du istället fått ett stöd på 6kr/kWh under de tre timmarna priset var 10kr förra vintern istället för 0,5 resp 0,79kr för helårsförbrukningen? Jag håller med om att det är ett rätt trubbigt svärd dom svingar och att dom i sina vallöften uppenbarligen lovat mer än vad administrationen tillåter.

Magnus E K
Den norska modellen hade de kunnat införa utan alltför mycket adminstration eftersom den enbart baserar sig på månadsförbrukning och elbörsens snittpris för en månad. Dvs, enskilda timmar, typ av avtal etc har ingen betydelse för vilket stöd man får. Men jag gissar att de valde bort det för att hålla nere förbrukningen och slippa (o)lustiga effekter där man man timprisavtal kan gå plus vissa timmar (vilket hittills varit ett mycket mindre problem i Norge).

D
F fsn skrev:
Jo absolut. Men hade det känts bättre att få ett tak på säg 4kr och så hade du istället fått ett stöd på 6kr/kWh under de tre timmarna priset var 10kr förra vintern istället för 0,5 resp 0,79kr för helårsförbrukningen? Jag håller med om att det är ett rätt trubbigt svärd dom svingar och att dom i sina vallöften uppenbarligen lovat mer än vad administrationen tillåter.
Det var det hela jag menade, att gentemot sina löften så upplever jag detta som svagt. Jag hade nog hellre tagit ett rejält stöd som folk hade kunnat räkna med, OM det bränner till och blir svindyrt, än en slant och sen får de klara sig själv bäst det går, jag tänker då mest på de som inte har några marginaler.

Jättefranskan
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gamla siffror. Kolla oktober och kolla hur priserna har sjunkit i omvärlden. Inget är säkert förstås så ändå bra att spara lite extra om man ligger på marginalen.
Jaha, vad menar du med gamla siffror?
Absolut, bufferten är laddad om det även skulle sticka iväg här uppe. :)

G
För vissa företag är det rätt bråttom att det händer något, för de flesta privatpersoner kan det nog vänta tills räkningarna för december - mars. Ja nuvarande "elprissänkning" är rätt trubbig men inte helt orättvist. Något mer bör göras till att förbättra grundorsaken.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, de som är berättigade får ersättning ett helt år retroaktivt (okt 2021 - sep 2022 tror jag, kan ha växlat månaderna) och är tänkt att använda pengarna till kommande vinterns räkningar. Nästa år kommer en liknande utbetalning om det finns behov.

Ett utmärkt förslag med kostnadskontroll och fortsatt incitament till att spara el. Enda jag vänder mig mot är att de med fritidshus får ersättning för det också, men det kanske var för krångligt att reda ut eller slog mot "fel" väljargrupper. (Jag får inte ett öre i ersättning, men det förändrar inget då jag inte är en högmodern narcissist).
Retroaktivt okt2021-sept 2022? Ska väl inte klaga om det är så, men iallafall så har jag haft typ gratis elöverföring och skatt och dylikt sen i våras någongång tills sensommarn/ höstas. Baserat på förra vinterns förbrukning. Kaka på kaka?

Jag blev själv förvånad av detta.

Jag tror vad många förväntade sig var ett pristak som skulle gälla från september/oktober i år och över vintern, inte något slags återbetalning från ett år tillbaka.

Typ "Nu sätter vi ett tak på 1 kr/kwh för oktober-februari". Då hade alla vetat att ok, nu klarar vi vintern. Det hade dessutom inte fått den konstiga effekten att de med fast pris kan tjäna pengar på stödet. Har du bundit priset till under 1 kr ja då har du ju redan billig el.

• Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.