44 801 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Antar att det är en cost/benefit-analys, man dimensionerar nog allt efter förutsättningarna, även saker som snölast osv ser ju helt olika ut beroende på var man bygger.Jättefranskan skrev:
flyttat från ett hus till ett annat, finns det någon indikation när detta datum kommer bli? Är ju väldigt avgörande för alla som flyttat.JanneJanne123 skrev:Den som står på fastighetens (elanläggningens) elnätsavtal dagen efter att Energimarknadsinspektionen har fattat beslut om ansökan från Svenska kraftnät kommer att få pengarna. Vilket datum det blir vet vi inte än.
Exempel
Du har flyttat från ett hus till ett annat hus sommaren 2022 där du bor nu. Du kommer att få stöd för ditt nuvarande hus elförbrukning under perioden oktober 2021 - september 2022, trots att du inte bodde där hela perioden. Du får inte något stöd för elförbrukningen i det förra huset.
Källa: [länk]
Jättefranskan skrev:
Ju närmare nordpolen (gäller givetvis bara norra halvklotet) man bygger sitt hus desto mer isolernade lär man bygga det. Hur kan du tycka det är konstigt. Tyskarna bygger säkert med mindre isolering än skåningarna, tycker du det är konstigt. De har också minusgrader ibland. Avståndet från Skåne till norra Lappland är väl ungefär samma som till Italien. Med din logik skulle Italienarna bygga som skåningarna.
Någon gång i framtiden, så om du redan har flyttat kommer du få ersättning beräknat på vad huset du flyttade till förbrukade under den underlagsperiod som stödet beräknas på.F fediwu skrev:
Vilken logik menar du att jag har?L lbgu skrev:Ju närmare nordpolen (gäller givetvis bara norra halvklotet) man bygger sitt hus desto mer isolernade lär man bygga det. Hur kan du tycka det är konstigt. Tyskarna bygger säkert med mindre isolering än skåningarna, tycker du det är konstigt. De har också minusgrader ibland. Avståndet från Skåne till norra Lappland är väl ungefär samma som till Italien. Med din logik skulle Italienarna bygga som skåningarna.
Det jag tycker är konstigt är att man väljer att snåla in på isolering trotts att man bor i Sverige som alltid har en vinter med kallare tider. Borde man inte då isolera efter det kallaste tiderna istället för att isolera efter snitt temp?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Som @Mikael 81 skriver så är det enda vi vet om det datumet är att det är i framtiden. En ganska nära framtid kan man förmoda. I just ditt fall behöver du inte fundera, du kommer få bidrag motsvarande hur huset du bor i nu använde el under perioden nämnd ovan.F fediwu skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Snåla? Varför har inte alla hus metertjocka väggar med isolering oavsett var de ligger. Ska de i Skåne köpa snöskoter också?Jättefranskan skrev:
Jättefranskan skrev:
Det är även minusgrader i norra Italien, borde de också göra det.
Det rimliga är väl efter att man bygger utifrån någon slags medeltemperatur där huset ligger. I Kiruna bygger man vad som passar bra där, i Eslöv efter vad som passar bra där. Någon som bor på ett kallare ställe än Kiruna tycker säkert att kirunaborna är snålisar som inte isolerar mer än de gör.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Och det va din sjö och skog?Cheesen skrev:325:- är kompensationen som erbjöds för förlusten av 8 hektar mark som blev översvämmad. Det ska även täcka förlusten av alla 19 notvarp som låg vid vårat hemman. Påverkan på jakten ingår även den.
Min familj förlorade yrkesfisket som fanns i sjön samt även den lukrativa ripjakten. Och som ersättning för detta utgick en engångsbetalning a 325:-. Jag har levt stora delar av mitt liv vid ett reglerat vatten och det är exakt tvärt emot en oreglerad sjö. Vattnet är som lägst vid vårflod och som högst på senhösten.
I närheten där jag bor förtätas det och i mina ögon förfulas hela tiden, varenda grön plätt förstörs. Jag får ingen kompensation.
Klart det är tråkigt när naturen förändras till "det sämre" men naturen tillhör sällan bara dem som bor i närheten.
tack, känns bra! Då får jag lite buffert inför vintern iallafallJanneJanne123 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Svårt för mig att bedöma, det finns nog många upp och nedsidor att ställning till. Sen var det ju längesedan nu vi hade en kall vinter här nere i södra Skåne, tvärtom verkar ju klimatförändringarna göra behovet av isolering allt mindre, däremot ökar ju behovet av luftkonditionering.H HEM2121 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Än så länge ser ja AC som lite av en lyx i Sverige och det går ju att isolera, skärma av, mer ventilation osv för dräglig temp på sommaren.D djac skrev:
Kan hålla med men min känsla är att jag känner ett allt större behov för varje sommar som går, kanske bara jag men det känns som att antalet varma nätter ökar stadigt.G OMathson skrev: