Fairlane
F fsn skrev:
Ser du 50 resp. 79 öre på ett helårs förbrukning som en ”mycket liten almosa” så är det kanske i första hand du som har problem. Tror du det finns potential att den almosan till stor del reducerar de dyraste kalla månaderna för de flesta?
Det är väl jämförelsen med vad man talade om innan valet som frågan vi diskuterar rör.

Texten nedan är från Moderaternas hemsida.
"En moderatledd regering föreslår ett tillfälligt högkostnadsskydd för konsumenter under vintern 2022, enligt samma modell som i Norge. Om månadspriset överstiger en viss nivå kommer staten stå för en majoritet av den överskjutande kostnaden den månaden. Exakta nivåer utformas efter marknadsläget, men stödet kommer att ge hårt drabbade hushåll ett betydande stöd till elräkningen."

Om nuvarande förslag är bättre eller sämre beror nog på vem man frågar. Många tycker säkert nuvarande förslag är bättre och många tycker det moderaternas ursprungliga förslag är bättre.

Det här var väl bästa möjligheten att inte bryta alltför mycket mot vallöftet att det ska vara på plats imorgon. Det kommer man givetvis inte lyckas med, men man kan åtminstone visa att man har ett förslag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Någon som fattat om man flyttat under denna period? flyttade till nytt hus i juni 2022.
ifrån fjärrvärme till luftvatten Så rätt stor skillnad på elförbrukning
 
F fediwu skrev:
Någon som fattat om man flyttat under denna period? flyttade till nytt hus i juni 2022.
ifrån fjärrvärme till luftvatten Så rätt stor skillnad på elförbrukning
Då har du lite otur. du lär bara få efter vad du förbrukat från juni till september. Det är fastighetens förbrukning som har betydelse. Så din gamla fastighets bidrag går till nye ägaren.
 
Nja, den som står för uttagspunkten vid beslut får ersättning utifrån hela mätperioden som är ett år och det som förbrukats, dvs sep 2021 till 2022 oberoende av tid man bott i fastigheten.
Så det beror på vad du avser med nytt hus, nytt för dig eller nybyggt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
F fediwu skrev:
Någon som fattat om man flyttat under denna period? flyttade till nytt hus i juni 2022.
ifrån fjärrvärme till luftvatten Så rätt stor skillnad på elförbrukning
Den som står på fastighetens (elanläggningens) elnätsavtal dagen efter att Energimarknadsinspektionen har fattat beslut om ansökan från Svenska kraftnät kommer att få pengarna. Vilket datum det blir vet vi inte än.

Exempel
Du har flyttat från ett hus till ett annat hus sommaren 2022 där du bor nu. Du kommer att få stöd för ditt nuvarande hus elförbrukning under perioden oktober 2021 - september 2022, trots att du inte bodde där hela perioden. Du får inte något stöd för elförbrukningen i det förra huset.

Källa: https://www.tekniskaverken.se/kundservice/elpriskompensation/
 
Jättefranskan
D djac skrev:
Det vi har sett här är att de i norr inte har så mycket större förbrukning, förefaller som att husen är byggda för klimtatet på respektive ställen.
Var har ni sett det någonstans?
 
D djac skrev:
Det vi har sett här är att de i norr inte har så mycket större förbrukning, förefaller som att husen är byggda för klimtatet på respektive ställen.
Ja så är det. I kallare klimat har man mer isolering.
 
Jättefranskan
Magnus E K Magnus E K skrev:
-Men det finns inget som tyder på att det skulle bli speciellt dyrt i genomsnitt i SE2 och SE1 i vinter. Enstaka timmar och dagar med vindstilla och smälkallt kan det ske men inte totalt för hela vintern. Det får i så fall bli ett senare år när det varit snustorr sommar och gärna lite utbyggd överföringskapacitet.
Jag tycker det verkar bli dyrare iaf :thinking:
Skärmdump som visar ökande elpriser med procentuell och örekostnad för september 2020 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl jämförelsen med vad man talade om innan valet som frågan vi diskuterar rör.

Texten nedan är från Moderaternas hemsida.
"En moderatledd regering föreslår ett tillfälligt högkostnadsskydd för konsumenter under vintern 2022, enligt samma modell som i Norge. Om månadspriset överstiger en viss nivå kommer staten stå för en majoritet av den överskjutande kostnaden den månaden. Exakta nivåer utformas efter marknadsläget, men stödet kommer att ge hårt drabbade hushåll ett betydande stöd till elräkningen."

Om nuvarande förslag är bättre eller sämre beror nog på vem man frågar. Många tycker säkert nuvarande förslag är bättre och många tycker det moderaternas ursprungliga förslag är bättre.

Det här var väl bästa möjligheten att inte bryta alltför mycket mot vallöftet att det ska vara på plats imorgon. Det kommer man givetvis inte lyckas med, men man kan åtminstone visa att man har ett förslag.
Ja, absolut. Grundförslaget var naturligtvis bättre, det kan jag hålla med om. Jag vänder mig bara mot ”mycket liten almosa” när ett hushåll i SE4 med en förbrukning på 20000kWh kan se fram emot 16 papp rakt i näven. Det är tydligt att inflationen på ”mycket liten” är betydligt större än på allt annat i samhället skulle jag säga.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
F fediwu skrev:
Någon som fattat om man flyttat under denna period? flyttade till nytt hus i juni 2022.
ifrån fjärrvärme till luftvatten Så rätt stor skillnad på elförbrukning
Fjärrvärme är ju inte elförbrukning i någon större utsträckning så den får man ingen ersättning för.

Inte heller pellets, olja eller ved ger någon ersättning.

Luftvatten (och alla andra värmepumpar) drivs med el så den får man ersättning för.

Om du står på elabbonemanget när beslutet om ersättning fattas snart kommer du att få HELA ersättningen för perioden okt-21 till sept-22.
 
D
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Var har ni sett det någonstans?
Det har diskuterats i andra trådar här, verkar inte vara så stor skillnad på årsförbrukningarna, säkert bättre isolerat, mindre fönsteryta, dimensionering av VP, osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Jag tycker det verkar bli dyrare iaf :thinking:
[bild]
Ja, jo, men här nere var vi redan förra vintern uppe förbi 10kronorsvallen, ska bli intressant att se hur högt vi kan komma denna och framförallt nästa vinter, -kan det bli tresiffrigt?
 
D
F fsn skrev:
Ja, absolut. Grundförslaget var naturligtvis bättre, det kan jag hålla med om. Jag vänder mig bara mot ”mycket liten almosa” när ett hushåll i SE4 med en förbrukning på 20000kWh kan se fram emot 16 papp rakt i näven. Det är tydligt att inflationen på ”mycket liten” är betydligt större än på allt annat i samhället skulle jag säga.
Ja, det kan man naturligtvis tycka olika om men om du tar det man sa innan valet (jag vet att de inte vill att man ska lyssna på det men iaf) och tar förra årets elpris som stundtals låg på >10kr, då ser jag 79öre som ett mycket litet högkostnadsskydd. Jag kräver inte att du ska känna så men 8% stöd, när prisökningen är 3200% är i mina ögon ett mycket litet, eller möjligtvis försvinnande litet, stöd.
 
Jättefranskan
D djac skrev:
Det har diskuterats i andra trådar här, verkar inte vara så stor skillnad på årsförbrukningarna, säkert bättre isolerat, mindre fönsteryta, dimensionering av VP, osv.
Okej, jag förstår, men samtidigt inte. Varför skulle man bygga ett hus med sämre isolering i klimat som kanske är varmare längre tid under året men som fortfarande ändå blir kallt en del av året?
 
Jättefranskan
D djac skrev:
Ja, jo, men här nere var vi redan förra vintern uppe förbi 10kronorsvallen, ska bli intressant att se hur högt vi kan komma denna och framförallt nästa vinter, -kan det bli tresiffrigt?
Absolut! Men fortfarande så har vi oxå en ökning på 98% Jag säger inte att vi har det värre, bara att vi har oxå ökningar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.