44 814 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Då säger jag som norrlänningar i decennier fått höra när de anser sig orättvist behandlade och när jobben hamnat i södra Sverige - flytta då. Då får ni både billiga hus och el.M MsTake skrev:
Nej precis, jag håller med om att det aldrig kommer att bli rättvist i hela landet. Det jag reagerar på är just det faktumet att det nu när södra landet drabbas så blev det plötsligt så väldigt viktigt med rättvisa.
M Myckling skrev:
Medelsvenssonfamiljen i Åsele har 15 000:- mindre i inkomst före skatt än motsvarande i Stockholm... Dessutom högre skattetryck. Ändå är det kännt att inlandsborna är mer givmilda, det märks tydligt när man kollar på statistik typ världen barn. Kan vi inte bara stänga av elen till Krösus sork och hans vänner i Storstan.Fairlane skrev:
Närmiljön är då gravt påverkad. Där jag har fritidshuset har inte bara fisket påverkats kraftigt av regleringen. Dalripans huvudföda har nära helt försvunnit. Markägarnas ersättning är ett skämt, (325:- och en ny brygga fick dom 1953 för intrånget). Övriga som blivit påverkade har inte fått någon ersättning alls.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Berätta på vilket sätt folk har blivit påverkade då?Cheesen skrev:Närmiljön är då gravt påverkad. Där jag har fritidshuset har inte bara fisket påverkats kraftigt av regleringen. Dalripans huvudföda har nära helt försvunnit. Markägarnas ersättning är ett skämt, (325:- och en ny brygga fick dom 1953 för intrånget). Övriga som blivit påverkade har inte fått någon ersättning alls.
Vattenkraftens inverkan på miljön är försumbar kontra all annan påverkan vi har på miljön.
Att den förändrar närmiljön håller jag med om, förstör den? Knappast.
Vad menar du att markägarna skulle ha fått för kompensation?
Jag tycker förra stödet föll ut bättre. Sett ur ett rent egoistiskt perspektiv då. Vi fick minus i elräkning på våren och nu när vi summerar så blev det 6 månader som totalt summerade till under 0. Elområde 2, nytt hus, bergvärme och vindkraftsandelar.
Ur alla andra perspektiv verkar årets modell bättre.
Säg det till laxenS SueCia skrev:
De var många som brasade på allt för att få 2000.N nybyggarn3 skrev:Jag tycker förra stödet föll ut bättre. Sett ur ett rent egoistiskt perspektiv då. Vi fick minus i elräkning på våren och nu när vi summerar så blev det 6 månader som totalt summerade till under 0. Elområde 2, nytt hus, bergvärme och vindkraftsandelar.
Undra varför elpriset blev som de blev...
Detta förslag gynnar mer människor att spara.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Jag tog för givet att vi inte skulle få stöd och satte mig därför aldrig in i vad som gällde. Förvånad blev jag när det blev minus på räkningen. Påminner lite om när arbetsgivaravgiften plötsligt sänktes för all företag i början av pandemin. Den gången var man åtminstone tvungen att kryssa i en ruta på skatteverket.T Titagurgi skrev:
Hehe kanske inte, men under 20 är ju inte omöjligt, inte för att jag tror de kommer göra något mirakel på skatterna osv, men om kronan tar sig i kragen lite och om oljan skulle ta sig ner till typ 50 dollar som ju ändå inte är några drömsiffror eller så, då kan de ju ändå bli någorlunda bra? Rkarlsson skrev:
Inte inom en 10 års period tror jag. Det gick över för att stanna =) Dieseln var över 20 spänn innan dvärgen satte igång på allvar.Pontus95 skrev:
Men hade den gått ner till 20 så hade det såklart gjort lite lättnad.
Nuvarande regering körde bara valfläsk, den luckan eu gav är snart slut så vi kanske möjligtvis kan få den där sänkningen i en dag eller 2 med hastigheten de kör med i finhuset =)