S SueCia skrev:
Jag fattar inte vad det gnälls över. Miljön blir inte förstörd av vattenkraftverk.
Menar du det du skriver???

M MsTake skrev:
Ja sen kan mångamiljonären till Stockholmare sitta i sin tvåa och Uggla medans Norrlänning bor i villa på sjötomt med underbar natur runt knuten för en bråkdel.

Det kommer aldrig bli rättvist men I Sverige kan de flesta forma sina egna liv och välja att bosätta oss var vi vill i landet.
Då säger jag som norrlänningar i decennier fått höra när de anser sig orättvist behandlade och när jobben hamnat i södra Sverige - flytta då. Då får ni både billiga hus och el.;)

Nej precis, jag håller med om att det aldrig kommer att bli rättvist i hela landet. Det jag reagerar på är just det faktumet att det nu när södra landet drabbas så blev det plötsligt så väldigt viktigt med rättvisa.

• Gilla
Temin
  • Laddar…
Cheesen
M Myckling skrev:
Sant. Men som stockholmare har du god möjlighet att bli mångmiljonär på ditt boende. Det kommer aldrig hända i Åsele.

Ps. Med höga lån får stockholmaren ännu högre "bidrag" i absoluta pengar genom rätten att göra avdrag i deklarationen för räntekostnader.
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men nu jämfördes endast skatten på två personer som tjänade samma. Min poäng är att det bara är en del av ekvationen.
Medelsvenssonfamiljen i Åsele har 15 000:- mindre i inkomst före skatt än motsvarande i Stockholm... Dessutom högre skattetryck. Ändå är det kännt att inlandsborna är mer givmilda, det märks tydligt när man kollar på statistik typ världen barn. Kan vi inte bara stänga av elen till Krösus sork och hans vänner i Storstan.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Cheesen
S SueCia skrev:
Jag fattar inte vad det gnälls över. Miljön blir inte förstörd av vattenkraftverk. Det är knappast så att dessa 18 000 invånare ensamt finansierat och upplåtit mark till dessa kraftverk. Snacka om att missrikta fokus.
Närmiljön är då gravt påverkad. Där jag har fritidshuset har inte bara fisket påverkats kraftigt av regleringen. Dalripans huvudföda har nära helt försvunnit. Markägarnas ersättning är ett skämt, (325:- och en ny brygga fick dom 1953 för intrånget). Övriga som blivit påverkade har inte fått någon ersättning alls.

S
Cheesen Cheesen skrev:
Närmiljön är då gravt påverkad. Där jag har fritidshuset har inte bara fisket påverkats kraftigt av regleringen. Dalripans huvudföda har nära helt försvunnit. Markägarnas ersättning är ett skämt, (325:- och en ny brygga fick dom 1953 för intrånget). Övriga som blivit påverkade har inte fått någon ersättning alls.
Berätta på vilket sätt folk har blivit påverkade då?
Vattenkraftens inverkan på miljön är försumbar kontra all annan påverkan vi har på miljön.

Att den förändrar närmiljön håller jag med om, förstör den? Knappast.

Vad menar du att markägarna skulle ha fått för kompensation?

Jag tycker förra stödet föll ut bättre. Sett ur ett rent egoistiskt perspektiv då. Vi fick minus i elräkning på våren och nu när vi summerar så blev det 6 månader som totalt summerade till under 0. Elområde 2, nytt hus, bergvärme och vindkraftsandelar.

Ur alla andra perspektiv verkar årets modell bättre.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Berätta på vilket sätt folk har blivit påverkade då?
Vattenkraftens inverkan på miljön är försumbar kontra all annan påverkan vi har på miljön.

Att den förändrar närmiljön håller jag med om, förstör den? Knappast.

Vad menar du att markägarna skulle ha fått för kompensation?
Säg det till laxen

N nybyggarn3 skrev:
Jag tycker förra stödet föll ut bättre. Sett ur ett rent egoistiskt perspektiv då. Vi fick minus i elräkning på våren och nu när vi summerar så blev det 6 månader som totalt summerade till under 0. Elområde 2, nytt hus, bergvärme och vindkraftsandelar.

Ur alla andra perspektiv verkar årets modell bättre.
De var många som brasade på allt för att få 2000.

Undra varför elpriset blev som de blev...
Detta förslag gynnar mer människor att spara.

• Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
S
N nybyggarn3 skrev:
Säg det till laxen
Är laxen viktigare än älgen, vargen, björnen, räven, fåglarna? Eller hur tänker du?

ska människan sluta göra saker som påverkar djur o natur? Hur mycket är du villig att ge upp för att nå dit?

T Titagurgi skrev:
De var många som brasade på allt för att få 2000.

Undra varför elpriset blev som de blev...
Detta förslag gynnar mer människor att spara.
Jag tog för givet att vi inte skulle få stöd och satte mig därför aldrig in i vad som gällde. Förvånad blev jag när det blev minus på räkningen. Påminner lite om när arbetsgivaravgiften plötsligt sänktes för all företag i början av pandemin. Den gången var man åtminstone tvungen att kryssa i en ruta på skatteverket.

? Rkarlsson skrev:
Ja då ska man givetvis inte påpeka orättvisor om man tänker så =)

15 kr lär dock inte hända. Sista gången vi såg en liter (diesel) för under tjugan var nyårsafton 2021->2022 .
Hehe kanske inte, men under 20 är ju inte omöjligt, inte för att jag tror de kommer göra något mirakel på skatterna osv, men om kronan tar sig i kragen lite och om oljan skulle ta sig ner till typ 50 dollar som ju ändå inte är några drömsiffror eller så, då kan de ju ändå bli någorlunda bra

?
Pontus95 Pontus95 skrev:
Hehe kanske inte, men under 20 är ju inte omöjligt, inte för att jag tror de kommer göra något mirakel på skatterna osv, men om kronan tar sig i kragen lite och om oljan skulle ta sig ner till typ 50 dollar som ju ändå inte är några drömsiffror eller så, då kan de ju ändå bli någorlunda bra
Inte inom en 10 års period tror jag. Det gick över för att stanna =) Dieseln var över 20 spänn innan dvärgen satte igång på allvar.
Men hade den gått ner till 20 så hade det såklart gjort lite lättnad.
Nuvarande regering körde bara valfläsk, den luckan eu gav är snart slut så vi kanske möjligtvis kan få den där sänkningen i en dag eller 2 med hastigheten de kör med i finhuset =)

• Gilla
Pontus95
  • Laddar…
?
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
ingen i Söder klagar väl på att de har varmare klimat än övriga Sverige?
Jo. Jag har hellre lite kallare än vi har nu. Hatar slask. Lika dålig varje år på att köpa vattentäta vinterkängor. :)

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.