44 714 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Jag tycker att det var en ganska bra lösning. Kan då inte komma på något bättre själv.
Var får du 109,54öre ifrån?M Mikael 81 skrev:Nej knappast samma brist, men det var onekligen något som fick elpriset i SE1 att nå 109,54 öre i september. Och om det är (vilket jag inte har koll på) är export till Finland som orsakade det, så kan det väl hända igen?
Svaret är väl snarare att det som presenterats är Svenska Kraftsnät förslag på hur överskottet från kapacitetsavgifterna ska betalas ut till elkunder. Och de i SE1 och SE2 har väl inte drabbats av kapacitetsavgifterna som sådana, bara av det höga systempriset.
"Målet ska vara att skapa enKristian Ask skrev:Lite som vanligt då. Det är inte så att någon i se3 och 4 kommer tjäna några pengar på det. För det första har utgiften redan hänt under året som gått och risken att det blir dyrt i vinter även i år i södra Sverige är överhängande. Bättre ni glider vidare på räkmackan tills vi tar bort elområden och det blir dyrt i hela Sverige.
bättre balans mellan elproduktion och elanvändning i olika delar av Sverige, för att därmed
ge förutsättningar till stabilare och lägre elpriser så att Sverige på sikt och efter utredning kan
bli ett samlat elprisområde."
Kopierat från tidöavtalet. Jag tolkar det då som att det är ett bra tag in i framtiden, när allt är i sin ordning igen och inte att de bara kommer slås ihop å alla får höga priser.
Ja, det är förhoppningen. Själv är jag osäker på vilket som kommer först. En sammanslagning och högre pris generellt eller billigare produktion och sen sammanslagning. Det senare tvekar jag på att vi får. Ny kärnkraft är inte lika billig som nuvarande så en kostnadshöjning tror jag är given oavsett.
Fram tills vi får endera får vi kanske förlita oss på kompensation från staten i södra Sverige.
Fram tills vi får endera får vi kanske förlita oss på kompensation från staten i södra Sverige.
Alla industrisatsningar i norr medför sannolikt att prisskillnaden blir mindre.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/Pontus95 skrev:
Så det är sant att spotpriset som Nordpool redovisar det var lägre.
Jag utgår från att det ju är elhandelsbolagets elpris man betalar.
Men jag ber om ursäkt för otydligheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 967 inlägg
Det handlar inte om att ha missat något, utan om vad uppdraget varit. Och det har inte varit att lösa alla problem kopplade till uppvärmning, utan att återföra de pengar staten tjänat på överföringsavgifter till de kunder som betalat dem.O Olaf3 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Jättefranskan skrev:
Där har du en poäng. Södra Sverige har säkert en något kortare kall vinter, det skull vara intressant hur jämförelse av medelförbrukningen över september-mars, inte bara elområden utan från flera order jämt fördelat över hela Sverige. I Norr har man lägre och kallare vintrar. Hur mycket skiljer det sig i total elkostnad för hushållen mellan olika delar i Sverige? Skillnaden kanske inte är så stor i total elkostnad?H HEM2121 skrev:Tycker bara att det gnälls, dom fick och inte vi, så fort det inte gynnar de själva. Givetvis tycker jag att man skall utgå i förhållande till vad man betalat, till de som har rörligt avtal och inte hann att ta ett vettigt fast pris. Man kan inte gå in och titta på på varje hushåll men de kan se vilken grupp har rörlig resp. fast avtal. Det hade ju inte varit så svårt.