44 805 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Frågan vem som ska bekosta tusentals tjänstemän som ska räkna på detta?Fairlane skrev:Nu är ju många missnöjda med förslaget och tycker att det är orättvist åt ena eller andra hållet. Storförbrukare får för mycket, storförbrukare får för lite, område X får för mycket, område X får för lite etc.
Det enda rimliga är förstås att tillsätta en 5-år fullständig utredning som utreder precis hur det slår ner på varje enskild individ. 2027 kan man presentera ett nytt förslag och inte en kotte kommer klaga, för då har man hittat det fullständigt rättvisa systemet. Det fullständigt rättvisa systemet existerar såklart, bara att vi inte funnit det än.
Obs, det kan finnas spår av ironi i inlägget.
Chefer,mellanhänder och kontorsfolk .
Den perfekta utredningen är väl som fusionskraft. Alltid 10-20-30-50 år in framtiden bara...Fairlane skrev:Nu är ju många missnöjda med förslaget och tycker att det är orättvist åt ena eller andra hållet. Storförbrukare får för mycket, storförbrukare får för lite, område X får för mycket, område X får för lite etc.
Det enda rimliga är förstås att tillsätta en 5-år fullständig utredning som utreder precis hur det slår ner på varje enskild individ. 2027 kan man presentera ett nytt förslag och inte en kotte kommer klaga, för då har man hittat det fullständigt rättvisa systemet. Det fullständigt rättvisa systemet existerar såklart, bara att vi inte funnit det än.
Obs, det kan finnas spår av ironi i inlägget.
Fattade det som att den nya gällde sep21-okt22 och förbrukning man haft under den perioden(halva den fick vi ju i våras) men jag kanske tänker fel. Oavsett det så blir jag utan då jag bor i omr2, får väl hoppas på sänkt bensinskatt i omr 1/2pga bristande lokaltrafik och störande vindkraft på snart varannan bergsknalleuseless skrev:
Det finns oxå ett annat sätt att se på problemet,D djac skrev:Det skulle nog vara bra med mer produktion i vårt område och att som ett barn vägra göra något bara för att man inte får exakt som man vill är radikaliserat och dumt, visst om alla planeter skulle linjera så kan vi ha mer kärnkraft om 20-25år men mellan nu och då är det korkat att bara sitta och gnälla och vänta, det räcker nämligen att en enda planet avviker några millimeter så blir det ingen kärnkraft (mest troligt).
Om man håller koll på SVKs kontrollrummet så kan man se att vår export av el gångna år i stort sett alltid legat på 17-30% av den el vi producerar i Sverige. Intressant är att merparten av exporten sker från område 4.
Orsaken till priserna ni betalar har inget att göra med produktion eller överföring i Sverige att göra utan att vi ”av EU” tvingas ecportera esom el tydligen skall vara en gemensam resurs inom EU. Det blir då lite irriterande när Tyskland lägger ned såväl kol som kärnkraft och att vi då börjar prata om att bygga nya kärnkraftverk i Sverige för att då täcka upp det man i Tyskland lagt ned.
Jag har inget emot kärnkraft men vet vilka enorma investeringar det innebär och projekttider på 15-25år och tillkommande tid för uppgradering till senast gällande säkerhetskrav. I Finland kan man studera just detta, vet inte om man kommit igång med sitt ännu, har väl pågått 15-20 år.
Idag kostar elen 4öre/kWh (pga blåst)man borde satsa på energilagring tex i form av vätgas vid dessa priser och från den generera el då det blåser mindre ist för att dumpa elen billigt utomlands. Finns säkert många andra bra ideer om elmarknad, produktion och överföring
Nej, det är Sept21 till Okt22 som används som beräkningsgrund för denna vinters elstöd. Dvs, det du får nu är inte för sept21 till okt22 utan för vintern 22/23.P picro skrev:Fattade det som att den nya gällde sep21-okt22 och förbrukning man haft under den perioden(halva den fick vi ju i våras) men jag kanske tänker fel. Oavsett det så blir jag utan då jag bor i omr2, får väl hoppas på sänkt bensinskatt i omr 1/2pga bristande lokaltrafik och störande vindkraft på snart varannan bergsknalle
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Fast lite dumt då att det tydligen ska betalas ut i en klumpsumma istället för att dras från kommande räkning(ar). Nu är ju risken att man köper något roligt verktyg för pengarna istället. Hm, något tips på vad man får för 4882 kr?
Mitt tips, gör som jag.Magnus E K skrev:
Jag ska öppna ett elkonto där jag sätter in och öronmärker min klumpsumma på 10 000:- till vinterfakturorna.
Sen använder jag samma konto för framtida såld el till nästa vinter.
Bra va!
Edit: blir det inga pengar den här vintern så öronmärker jag de till nästa.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Det finns inget pris per kW om du inte menar bygge av ny produktion.O Olaf3 skrev:
Jo det är en fullt rimlig anmärkning. Det är i så fall förra regeringen man ska ha synpunkter på, för det är den som utformade uppdraget till Svenska kraftnät så som den gjorde. (https://www.svk.se/om-oss/verksamhe...verbelastning-for-att-finansiera-nodatgarder/)O Olaf3 skrev:
Lite som vanligt då. Det är inte så att någon i se3 och 4 kommer tjäna några pengar på det. För det första har utgiften redan hänt under året som gått och risken att det blir dyrt i vinter även i år i södra Sverige är överhängande. Bättre ni glider vidare på räkmackan tills vi tar bort elområden och det blir dyrt i hela Sverige.O Olaf3 skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Tänk efter lite istället, du kan kolla statistiken som presenterats tidigare i tråden.O Olaf3 skrev:
Såvida du ni inte gör av med upp emot 10 gånger så mycket el i se1/2 (vilket priserna varit/är stundtals) som i söder så borde du fatta att se1 och se2 inte ska gnälla.
men vi kanske ska skippa elområden i Sverige så ni med får känna på 400öre/kwh o betala ut ”elstöd” i hela Sverige. Är det bättre tycker du?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 312 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 312 inlägg
Ska man vara lite ärlig så hade ju ned nya regeringen ett vallöfte om att det hela skulle vara på plats senast första november, dvs nu på tisdag. Det kommer man. Givetvis misslyckad med, men man kan åtminstone presentera ett förslag i tid, ett förslag som den gamla regeringen bett Svenska kraftnät ta fram. Hade den nya regeringen velat ha ett annat förslag så fanns möjligheten att ta fram ett, men det var tyvärr ytterligare ett tomt vallöfte, i stil med "vi är överens om de viktiga frågorna" (vilka partier som ska sitta i regering var tydligen inte viktigt), vi ska rivstarta (det kommer ta tid) etc.M Mikael 81 skrev:
Jag tror inte det finns något block som inte tycker det var ett bra förslag av Svenska kraftnät. Trist att det ska bli politik av allt. Förra regeringen la förslaget. Nu får nuvarande se till att få ut pengarna.