14 100 läst · 78 svar
14k läst
78 svar
Hög elförbrukning Nibe750?
Tack - men lite osäker vad det här betyder. Delta T vet jag som mätpunkt men inte hur jag påverkar den. Känner inte till var inställningarna för värmebärarpunp 2, bypass eller DUT är. Är det något jag kan/bör justera?J J Vos skrev:Siffrorna du visar här visar att pumpen inte lyckas göra sig av med värmen. Lyxproblem kanske och inte något att oroa sig för mycket över. Det är dock just då att kompressorn bör jobba mindre, men det fixar hetgasbegränsningen åt dig. Det är dock klokt att kolla om du kan få up delta T i golvvärmen. Kanske du har hög flöde på värmebärarpump 2 eller felinstält bypass eller så kan du minska DUT?
om expansionsventilen stryper för mycket, blir förångningen för låg, och du tappar effekt, om ventilen öppnar för mycket, så får du för mycket köldmedia som inte hinner koka av, och du får köldmedia i vätskeform in i kompressorn, som kan ta skada. Det är en fin avvägning hur ventilen skall justeras in. tror att 730/750 skall ha en överhettning på 12-18K vid en värmebärartemp på 30-55 grader celsius. Om pumen ligger och förångningsbegränsar på låga frkvenser, och man har bra flöde på ventilation, så är det oftast expansionsventilen som felar, tyvärr ganska vanligt på dessa pumpar.D Dst skrev:Mycket bra förklaring. Han från service stod och kollade värdena efter omstart i en timme med en kille från Nibe på telefonen. Deras gemensamma bedömning var att vi skulle testa öka fläkten för att se hur den agerar. Jag var skeptisk. Men jag fick dra ner den igår eftermiddag, blev för kallt inne!
Så expansionsventilen ska göra att trycket sjunker och då blir temperaturen i förångaren högre så att det inte blir förångarbegränsning? Och då kan kompressorn fortsätta köra på högre frekvens?
Det finns inget man kan göra själv med denna expansionsventil, smörja, motionera? Eller är den helt innesluten och byte är enda alternativet?
730 och 750 styrs så att om temperaturen i förångaren når -17, då börjar den förångningsbegränsa, och det gör den på så sätt att den sänker 1hz var 15e sekund tills förångaren når -14 grader, då återgår den till fri reglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmebärarpump 2 fins backom luckan längst ner till höger. Den kan stå för snabbt. En bypass är ett rör som kortslutar fördelaren vid för hög tryck. DUT är typ den kallaste utetemperaturen man kan förvänta sig och inställningen i pumpen påverkar även flödeshastigheten. Men börja med att kolla läget på värmebärarpump 2 och sänk den ett steg. Har du boken kvar då kan du hitta information där också.M Matsty skrev:
Riktigt stort tack! Provade i morse tog ner den från högsta ett steg ner. Nu har den nästan ätit sig ner till nästan 0 gradminuter och värdena jag förstår ser riktigt bra ut. Ska uppdatera med en bild när den fått gå ett tag till.J J Vos skrev:[bild]
Värmebärarpump 2 fins backom luckan längst ner till höger. Den kan stå för snabbt. En bypass är ett rör som kortslutar fördelaren vid för hög tryck. DUT är typ den kallaste utetemperaturen man kan förvänta sig och inställningen i pumpen påverkar även flödeshastigheten. Men börja med att kolla läget på värmebärarpump 2 och sänk den ett steg. Har du boken kvar då kan du hitta information där också.
Känns lite konstigt att allt pumpen behövde var en knapptryckning för att fungera bra. Vad har min tekniker hållit på med?
Hoppas att du blir av med larmet nu! Dessa pumpar är alldeles för invecklat för någon som nöjer sig med lönen man kan få som värmepumptekniker kanske? Vem vill lägga ner åtskilliga timmar på att dimensionera och finjustera och kontrollera? Lite sånt tror jag.M Matsty skrev:Riktigt stort tack! Provade i morse tog ner den från högsta ett steg ner. Nu har den nästan ätit sig ner till nästan 0 gradminuter och värdena jag förstår ser riktigt bra ut. Ska uppdatera med en bild när den fått gå ett tag till.
Känns lite konstigt att allt pumpen behövde var en knapptryckning för att fungera bra. Vad har min tekniker hållit på med?
under vilka förutsättningar ska förångaren gå ner till -16? Jag har nog aldrig sett min pump göra det, senaste tiden när kylan kommit är nog det lägsta jag sett -8 på förångaren. Är det konstigt? Har en nibe f750 med golvvärme och radiatorer övervån.J J Vos skrev:
Redigerat:
När kompressorn komprimerar kylmedia och frånluften inte klarar av att värma upp förångaren. Låter märkligt att din pump inte jobbar mot förångningsbegränsning när "kylan har kommit "om inte du bor i ett passivhus och inte använder varmvatten. Loggar du så att du vet, eller råkar du kanske titta vid fel/rätt tillfälle?J Jeppan skrev:
Du har rätt, hade nog bara tittat vid fel tillfällle, idag när vi vaknade till -5 var förångaren på -15.J J Vos skrev:När kompressorn komprimerar kylmedia och frånluften inte klarar av att värma upp förångaren. Låter märkligt att din pump inte jobbar mot förångningsbegränsning när "kylan har kommit "om inte du bor i ett passivhus och inte använder varmvatten. Loggar du så att du vet, eller råkar du kanske titta vid fel/rätt tillfälle?
Bra förklaring! Expansionsventilen känns ju väldigt troligt. Jag har loggat min pump nu i 2,5 dygn efter önskemål från min servicetekniker. Han ska skicka filerna vidare till Nibe men det känns som om allt tar sån himla tid. I morse låg kompressorn och körde på 24hz med förångningsbegränsning.. Tisdagen gick det åt hiskliga 114kwh i husetDonPablo skrev:om expansionsventilen stryper för mycket, blir förångningen för låg, och du tappar effekt, om ventilen öppnar för mycket, så får du för mycket köldmedia som inte hinner koka av, och du får köldmedia i vätskeform in i kompressorn, som kan ta skada. Det är en fin avvägning hur ventilen skall justeras in. tror att 730/750 skall ha en överhettning på 12-18K vid en värmebärartemp på 30-55 grader celsius. Om pumen ligger och förångningsbegränsar på låga frkvenser, och man har bra flöde på ventilation, så är det oftast expansionsventilen som felar, tyvärr ganska vanligt på dessa pumpar.
En intressant upptäckt jag gjort när enbart kompressorn går (eltillsatsen blockerad) är att den klarar av att värma varmvattenberedaren i ekonomiläge utan att hamna i förångarbegränsning. Då värmer den ju vattnet till 45-46 grader. Jag har noterat det flera gånger. Men så fort den går över till att värma huset så blir den begränsad rätt fort för att sedan bara sjunka i frekvens. Är det någon skillnad på hur kompressorn används mellan dessa?
Det gällde även mig. Pumpen gick fint när den värmde varmvatten men sen bråkade den när den skulle värma huset. Förångaren -17 eller hetluften 110 trots rätt låga varvtal på kompressorn.D Dst skrev:En intressant upptäckt jag gjort när enbart kompressorn går (eltillsatsen blockerad) är att den klarar av att värma varmvattenberedaren i ekonomiläge utan att hamna i förångarbegränsning. Då värmer den ju vattnet till 45-46 grader. Jag har noterat det flera gånger. Men så fort den går över till att värma huset så blir den begränsad rätt fort för att sedan bara sjunka i frekvens. Är det någon skillnad på hur kompressorn används mellan dessa?
Nu efter att jag provade J Vos råd tycker jag den går helt fint igen. Hoppas det iaf och larmen har slutat komma. Det kanske finns någon likaledes enkel lösning för dig som det var med min pump. Lite märkligt in min okunniga värld att pumphastigheten kan vara så avgörande som den verkar vara - men jag förstår inte heller hur pumpen i sig fungerar.
Lägger upp en bild som visar hur kurvorna ser ut nu som referens för andra som har något liknande problem.
Väldigt konstigt att det går bra när den kör varmvatten.. vore intressant att veta vad skillnaden blir rent funktionellt. kul att det löste sig för dig! Jag fortsätter testa mig fram till Nibe har kollat mina loggfiler..M Matsty skrev:Det gällde även mig. Pumpen gick fint när den värmde varmvatten men sen bråkade den när den skulle värma huset. Förångaren -17 eller hetluften 110 trots rätt låga varvtal på kompressorn.
Nu efter att jag provade J Vos råd tycker jag den går helt fint igen. Hoppas det iaf och larmen har slutat komma. Det kanske finns någon likaledes enkel lösning för dig som det var med min pump. Lite märkligt in min okunniga värld att pumphastigheten kan vara så avgörande som den verkar vara - men jag förstår inte heller hur pumpen i sig fungerar.
Lägger upp en bild som visar hur kurvorna ser ut nu som referens för andra som har något liknande problem.
En annan fråga, var får du fram diagrammet med kompressorfrekvens? De enda linjer jag kan få fram på Nibe uplink är dessa, och då bara en linje åt gången:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du betalar 250 SEK för en års prenumeration så får du tillgång till historiskt data på pumpen.D Dst skrev:Väldigt konstigt att det går bra när den kör varmvatten.. vore intressant att veta vad skillnaden blir rent funktionellt. kul att det löste sig för dig! Jag fortsätter testa mig fram till Nibe har kollat mina loggfiler..
En annan fråga, var får du fram diagrammet med kompressorfrekvens? De enda linjer jag kan få fram på Nibe uplink är dessa, och då bara en linje åt gången:
[bild]
Jag kopplade upp min först när jag fick problem - lite synd för jag kan inte se hur den gått förut. Men kan rekommendera att prenumerera - lättare att se vad som händer. Går ju att logga på USB sticka och pilla i excel med men bekvämt direkt i appen / webbgränssnittet