14 100 läst · 78 svar
14k läst
78 svar
Hög elförbrukning Nibe750?
Har precis läst in senaste mjukvaran och starta om pumpen. Nu ligger BT16 och BT21 nära varann i temp. Ska se vad som händer här strax då kompressorn hoppar igång.J J Vos skrev:
Efter uppstart och ny mjukvara installerad har kompressorn jobbat i olika Hz. Max har den varit uppe i 62hz. När nu gradminutrarna är uppnådda och elpatronen får hjälpa till så ökar temperaturen genast på avluften. Från att ha legat ca 4-5grader ifrån förångarens temperatur har den nu ökat till 14 graders skillnad och fortsätter öka. Är det normalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är något lurt med dina driftvärden och det är troligtvis läge att ringa efter en tekniker.
Sopontant så gissar jag på att vpn jobbar med gasbrist
Sopontant så gissar jag på att vpn jobbar med gasbrist
D Dst skrev:Efter uppstart och ny mjukvara installerad har kompressorn jobbat i olika Hz. Max har den varit uppe i 62hz. När nu gradminutrarna är uppnådda och elpatronen får hjälpa till så ökar temperaturen genast på avluften. Från att ha legat ca 4-5grader ifrån förångarens temperatur har den nu ökat till 14 graders skillnad och fortsätter öka. Är det normalt?
Tyvärr är jag inte expert på värmepumpar, bara en kille som har en likadan sedan juli och försöker förstå sig på den.
Tror inte att din pump är ok. Tillåten frekvens är 39 pga att förångningsbegränsning finns.D Dst skrev:Efter uppstart och ny mjukvara installerad har kompressorn jobbat i olika Hz. Max har den varit uppe i 62hz. När nu gradminutrarna är uppnådda och elpatronen får hjälpa till så ökar temperaturen genast på avluften. Från att ha legat ca 4-5grader ifrån förångarens temperatur har den nu ökat till 14 graders skillnad och fortsätter öka. Är det normalt?
[bild]
Återigen, jag är ingen expert på värmepumpar så kanske jag är helt fel ute här.
Min pump fick aldrig gå över 90 hertz pga förångningsbegränsning. Jag testade ikväll att blockera kompressorn ändå tills avluften och förångaren blev lika varm som frånluften. Efter det fick den gå upp till 98 hertz (förångaren -17) innan begränsning slog till. Sedan hittade pumpen jämn temperatur på förångaren (-16,5) vid 96 hertz och stannade där fram till avfrostning.
Kan det vara så att förångaren blev täckt med is trots avfrostning och därför begränser kompressor? Kanske värt ett försök?
Min pump fick aldrig gå över 90 hertz pga förångningsbegränsning. Jag testade ikväll att blockera kompressorn ändå tills avluften och förångaren blev lika varm som frånluften. Efter det fick den gå upp till 98 hertz (förångaren -17) innan begränsning slog till. Sedan hittade pumpen jämn temperatur på förångaren (-16,5) vid 96 hertz och stannade där fram till avfrostning.
Kan det vara så att förångaren blev täckt med is trots avfrostning och därför begränser kompressor? Kanske värt ett försök?
Intressant, det får bli ett test här ikväll känner jag! Firman kommer inte och kollar förs nästa vecka. Men över telefon så var han inne på expansionsventilen.J J Vos skrev:Återigen, jag är ingen expert på värmepumpar så kanske jag är helt fel ute här.
J J Vos skrev:Återigen, jag är ingen expert på värmepumpar så kanske jag är helt fel ute här.
Jag har testat nu. Aktiverade kompressorn innan lunch då tempen var 21c både på förångaren och avluften. Den tuggar på och har toppat frekvensen på 75hz. Just nu är begränsningen 47hz. Diffen i temperaturen är 0.5 grader mellan förångare och avluften. Gradminutrarna står i princip still kring -900. Vet du hur det funkar, ska dessa minska ner till 0?