Jag har sedan 16/11 noterat en betydligt högre elförbrukning per dygn här hemma. Temperaturen gick från 10 grader ute ner till ca 0 här i mälardalen och har legat kvar där. Mina funderingar är om min elförbrukning är "normal". Har en nibe 750 frånluftsvärmepump som värmer varmvatten och radiatorer för 185 kvadrat i relativt nytt hus, 20.5 grader inne, använder nibe smart price.

Förbrukningen låg innan rätt konstant på 25kwh/dygn och är nu uppe i 70-80kwh/dygn. Jag har noterat att elpatronen går väldigt ofta och vet inte riktigt om det heller är "normalt"?
 
  • Gilla
DaveByggare
  • Laddar…
När det blir vinter går elförbrukningen upp betydligt när man har värmepump som ju är el-driven. Hur mycket gör ni av med totalt kWh per år? Kan tänka mig under 12000 kWh/år rimligt om det inte är el-bil eller spa/pool eller så
 
Vi har nog en toppnotering per år på 18.000 men då hade vi ett spabad uppe hela förra vintern. Jag tror det bidrog till säkert 4000 på helåret. Jag har siktet på att vi borde kunna ligga under 15000 med 5 i hushållet framöver.
 
För referens bor vi på 149+20 men öppet till knock i stor del av huset så större luftvolym. Rätt välisolerat men en hel del fönster, byggt 2012. Nibe f750 precis som ni. Har nu varit bortrest och ställt ner temp till 16,5 grader. Då ligger förbrukning enligt bild nedan (Stockholm, kring nollan senaste dagarna).

Basalförbrukning i huset utan värme är 8-10 kWh/dygn.

De kallaste månaderna dec-feb brukar vi snitta kring 70-75 kWh/dag med temp på 24 grader inne.

Tycker din förbrukning låter hög men beror ju på många faktorer. Jag har optimerat inställningarna för pumpen med denna guide: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0
 
  • Diagram visar elanvändning över åtta dagar, högst förbrukning på fredag, 23,6 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DaveByggare
  • Laddar…
Ja jag håller med. Årsförbrukningen är jag inte så orolig för, det finns många faktorer till att den varit hög tidigare. Men just att det gick från 25 till över 70kwh/dygn känns som en rätt kraftigt ökning pga yttertemperaturen. Särkilt om du har samma förbrukning per dygn vid betydligt kallare väder. Elpatronen går väldigt ofta nu.
 
J Jeppan skrev:
För referens bor vi på 149+20 men öppet till knock i stor del av huset så större luftvolym. Rätt välisolerat men en hel del fönster, byggt 2012. Nibe f750 precis som ni. Har nu varit bortrest och ställt ner temp till 16,5 grader. Då ligger förbrukning enligt bild nedan (Stockholm, kring nollan senaste dagarna).

Basalförbrukning i huset utan värme är 8-10 kWh/dygn.

De kallaste månaderna dec-feb brukar vi snitta kring 70-75 kWh/dag med temp på 24 grader inne.

Tycker din förbrukning låter hög men beror ju på många faktorer. Jag har optimerat inställningarna för pumpen med denna guide: [länk]
Vad kör du för värmekurva i sthlm?
 
Som ytterligare referens så har vi den senaste veckan en förbrukning på 136 kWh för värme/varmvatten (så strax under 20 kWh/dygn), ingen elpatron har gått in, ungefär 20 grader inne. 127 kvm enplan i Uppsala, Nibe F730 FLVP
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
D Dst skrev:
Förbrukningen låg innan rätt konstant på 25kwh/dygn och är nu uppe i 70-80kwh/dygn. Jag har noterat att elpatronen går väldigt ofta och vet inte riktigt om det heller är "normalt"?
Låter som ganska mycket. 2004 villa i Skåne, 126 kvadrat. Gick från 10+ till 0 gradigt här med 16/11. Värmepumpen är en Nibe Fighter 310P (med Ngenic Tune) som jag har separat elmätning på; Gick från 12-16 kWh/dygn til 22-26 kWh/dygn. Börvärde på 21 grader. Måste tillägga att jag eldar lite (1-2 timmar) varje kväll. Elpatronen kör ibland, men inget jag reagerat på.

Separat el-element i garaget där jag håller ~12-13 grader började att förbruka 5-6 kWh/dygn istället för 0. Har du stall, hönshus eller något annat där du frostsäkrar med direktverkande el?
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
D Dst skrev:
Jag har sedan 16/11 noterat en betydligt högre elförbrukning per dygn här hemma. Temperaturen gick från 10 grader ute ner till ca 0 här i mälardalen och har legat kvar där. Mina funderingar är om min elförbrukning är "normal". Har en nibe 750 frånluftsvärmepump som värmer varmvatten och radiatorer för 185 kvadrat i relativt nytt hus, 20.5 grader inne, använder nibe smart price.

Förbrukningen låg innan rätt konstant på 25kwh/dygn och är nu uppe i 70-80kwh/dygn. Jag har noterat att elpatronen går väldigt ofta och vet inte riktigt om det heller är "normalt"?

Jag har ett hus på 220m2 byggt 1971, alltså före oljekrisen och isolerat därefter. Det ligger förvisso i Gbg men det har varit runt 0 här med. Värmepumpen är en LVVP med 14 år på nacken. Alltså inte state of the art direkt.

Jag gör av med 70-80kWh/dag. Så samma värden för ett mindre hus som är nästa nybyggt låter högt.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Låter som ganska mycket. 2004 villa i Skåne, 126 kvadrat. Gick från 10+ till 0 gradigt här med 16/11. Värmepumpen är en Nibe Fighter 310P (med Ngenic Tune) som jag har separat elmätning på; Gick från 12-16 kWh/dygn til 22-26 kWh/dygn. Börvärde på 21 grader. Måste tillägga att jag eldar lite (1-2 timmar) varje kväll. Elpatronen kör ibland, men inget jag reagerat på.

Separat el-element i garaget där jag håller ~12-13 grader började att förbruka 5-6 kWh/dygn istället för 0. Har du stall, hönshus eller något annat där du frostsäkrar med direktverkande el?
Nej allt sånt har jag kolla på. Jag kan ha funnit en lösning i morse. Jag följde guiden som nämndes här tidigare i tråden. Där hittade jag en kraftig avvikelse i luftflödet för frånluften. Mitt låg runt 90 och enligt guiden rekommenderades 180. Jag har justerat upp fläkthastigheten till 69% (fick flöde 180 då) tidigt imorse och hittils har inte ens elpatronen varit nära att slå till. Verkar som pumpen klarar att sänka gradminutrarna nu ändå. Igår gick elpatronen av och till hela dagen. Inatt toppade den med 6.5kwh!
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Det verkar inte ha löst problemet helt. Dock har jag hittat lite avvikande kurvor för avluftnings temperaturen BT21. Den verkar stanna upp och ligga konstant ibland. Som jag förstått det ska den väl följa förångartempen BT15 någolunda.. kan det vara brist på kylmedia? Kan man kolla detta själv? Kompressorn går sällan över 30hz.
Skärmavbild av historik i en app för energisystem, visar datagrafer och inställningar, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med teknisk information om avfrostning och sensorvärden, knappar nedanför, grönt ljus till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min
D Dst skrev:
Det verkar inte ha löst problemet helt. Dock har jag hittat lite avvikande kurvor för avluftnings temperaturen BT21. Den verkar stanna upp och ligga konstant ibland. Som jag förstått det ska den väl följa förångartempen BT15 någolunda.. kan det vara brist på kylmedia? Kan man kolla detta själv? Kompressorn går sällan över 30hz.
[bild] [bild]
Minskning på 49% på luftflöde är konstigt. Det verkar vara någon fel på mjukvaran.
 
Vad har du för temperatur på frånluft?
 
J J Vos skrev:
Vad har du för temperatur på frånluft?
19.5 just nu.
Digital kontrollpanel som visar temperaturer och driftinformation för värmesystem, med knappar för användarinteraktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dst skrev:
19.5 just nu.
[bild]
Känns som att kompressorn bör gå mycket mer. Det där med 49% minskning bör inte kunna vara så eftersom sensorerna visar att det inte är så. Testa starta om pumpen. Kanske ladda ny mjukvara.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.