Hej!
Nu har jag fått in en annan offert och då kom nästa chock: 118 000 i arbetskostnad utan moms och 147 500 med moms😦. I bara arbetskostnad! Sedan hade de räknat med 37 000 med moms i materialkostnad.
Först fick jag offerten summan arbetskostnad+material, sedan fick jag en spec. på offerten och då stod det med moms med. Varför skriver man inte ut momsen från början😡?
Verkar vara förbannat dyrt att renovera badrum iallafall, ska nog vänta till efter januari istället.
Nu har jag fått in en annan offert och då kom nästa chock: 118 000 i arbetskostnad utan moms och 147 500 med moms😦. I bara arbetskostnad! Sedan hade de räknat med 37 000 med moms i materialkostnad.
Först fick jag offerten summan arbetskostnad+material, sedan fick jag en spec. på offerten och då stod det med moms med. Varför skriver man inte ut momsen från början😡?
Verkar vara förbannat dyrt att renovera badrum iallafall, ska nog vänta till efter januari istället.
Du måste bo i centrala Stockholm, med tanke på priserna.
Min kompis lät nyss bygga badrum. Kostade 20.000 i arbete, visserligen nybygge, men 9 m2.
Jag håller just på att bygga eget badrum. 12.000 totalt för material, 4m2
Min kompis lät nyss bygga badrum. Kostade 20.000 i arbete, visserligen nybygge, men 9 m2.
Jag håller just på att bygga eget badrum. 12.000 totalt för material, 4m2
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
ja, jag renoverar vårt badrum hemma, jag landar på samma peng...AG A skrev:
Om ni planerar att köpa hummer och skumpa till nyår så kan ni glömma det, hantverkarfirmorna har redan köpt upp allt
Nu är även jag hantverkare/snickare. Men jag fattar ingenting av de priser som diskuteras i detta forum.Roland112 skrev:
Jag är som sagt snickare, men total amatör vad gäller badrum och tätskikt. Jag kommer hamna på ca 50 timmar när jag är klar. 130.000 och 500 kr/h innebär 260 timmar???
Det känns som det kvittar om man misslyckats med tätskiktet, och inte skulle få något på försäkringen. Man kan bygga 10 badrum, själv innan man är upp i priset för 1.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Javisst, men någon måste ju käka hummer vettu och vissa vill sponsra dettaAG A skrev:Nu är även jag hantverkare/snickare. Men jag fattar ingenting av de priser som diskuteras i detta forum.
Jag är som sagt snickare, men total amatör vad gäller badrum och tätskikt. Jag kommer hamna på ca 50 timmar när jag är klar. 130.000 och 500 kr/h innebär 260 timmar???
Det känns som det kvittar om man misslyckats med tätskiktet, och inte skulle få något på försäkringen. Man kan bygga 10 badrum, själv innan man är upp i priset för 1.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Hantverkare lever gott på din rädsla.Rebsve skrev:
Gå till Hornbach och ta deras tätskiktsinstruktion och bläddra i den. Kan du tapetsera en vägg kan du sätta tätskikt, de är samma tillvägagångssätt..
Branchreglerna finns att hämta hem. Håller man sig helt till dem är försäkringsbolagen nöjda, se bara till att dokumentera allt. Det är inte särskilt svår, men vissa saker kan vara meckiga (byta en fastgjuten golvbrunn t.ex). En del saker får man inte göra (eljobb)
Enda gången man faktiskt behöver anlita nån för ett badrum är om man bor i bostadsrätt och föreningen kräver att den som utför arbetet är certifierad och lämnar ett korrekt våtrumsintyg.
Enda gången man faktiskt behöver anlita nån för ett badrum är om man bor i bostadsrätt och föreningen kräver att den som utför arbetet är certifierad och lämnar ett korrekt våtrumsintyg.
Hej,
Vi har också tagit in offert på vårt ännu mindre badrum. 2.5 kvm. Det är ju löjligt. Vi är erfarna bygginköpare och får inte ihop kalkylen med antalet arbetstimmar... 121000:- i arbetskostnad, innan rot.
Vi har också tagit in offert på vårt ännu mindre badrum. 2.5 kvm. Det är ju löjligt. Vi är erfarna bygginköpare och får inte ihop kalkylen med antalet arbetstimmar... 121000:- i arbetskostnad, innan rot.
Redigerat:
12000 är inga problem att komma ner i , men alla vill inte ha ett låg budget budget badrum.AG A skrev: