hempularen skrev:
Då missuppfattade jag inlägg #14.
Tror jag inte :) det var därför jag skrev mitt inlägg. Matematiken i inlägg 14 haltar. TS (trådskaparen) har varit väldigt otydlig i sin frågeställning, vilket lett till att alla svarat men med olika premisser...

Ah, förlåt! Skrev 96 000, ska givetvis vara 86 000.
130 000 efter ROT blir 65 000. 65 000 +21 000 (materialkostnad som står preciserat i TS) är 86 000. Då ingår alltså inte ytskikt eller inredning.

Jag misstänker att TS har missbrukat ordet arbetskostnad och blandat in en massa material även i de 130k. Är 130k snarare en totalkostnad?
Normalt så skiljer man på arbetskostnad (timmar) och materialkostnad (hårdvara).

Kan presentera lite ungefärliga siffror för vårt eget badrum på ca 5 m2 som precis ska påbörjas:

Totalkostnad ca 140 000:- varav:

90 000:- går till byggaren för arbete och en del av materialet.
50 000:- för möbler, blandare, handdukstork, duschvägg, kakel och klinker som vi själva köper in.

Byggarens 90 000:- består av:
50 000:- material (skivor, flytspackel, vvs, tätskikt, el, spottar, golvvärme etc)
40 000:- arbetskostnad efter rot (80 000:- före rot) (I detta ingår allt bygg-, vvs-, kakel-, el- och måleriarbete inklusive montering av de av oss tillhandahållna möblerna).

Det blir alltså 50 000+ 50 0000= 100 000 i materialkostnad
och 80 0000:- i arbetskostnad där vi betalar hälften och staten hälften.

Vi fick pris av tre olika byggare, alla anslutna till BKR, som alla låg kring dessa siffror +/- några hundralappar.

Fast i vår offert står det så här:

Hantverkare Beskrivning
Täcka golv med täckpapp och hänga plast för närliggande dörröppningar. Rivning av befintlig ytbeklädnad. Demontering inventarier. Montering av befintlig inventarier. Montering gips.
Utföra nödvändiga standard elinstallationer, inkoppling av lampor, etc. Även inkoppling av nya elkontakter och tryckknappar.
Demontering samt proppning av befintlig rör. Utföra nödvändiga standard vvs installationer, här ingår inkoppling av wc, handfat, dusch och blandare. Byte av brunn. VVS installationen görs enligt gällande branschregler
Våtrumsskivor eller spackling/putsning av befintligt underlag. Flytspackling, gjutning av golv görs. Kakling väggar och golv
Våtsäkring av väggar och golv samt genomföringar enligt BBV 14:1

Grovstäd av badrum

Arbetskostnad 130 530:-
Materialkostnad 21 325:-

Summa: 151855:-
Summa med ROT avdragen: 86 590 :-

Kan man tolka detta på något annat sätt än att 130 530 är något annat än just arbetskostnad?

Rebsve skrev:
Fast i vår offert står det så här:

Hantverkare Beskrivning
Täcka golv med täckpapp och hänga plast för närliggande dörröppningar. Rivning av befintlig ytbeklädnad. Demontering inventarier. Montering av befintlig inventarier. Montering gips.
Utföra nödvändiga standard elinstallationer, inkoppling av lampor, etc. Även inkoppling av nya elkontakter och tryckknappar.
Demontering samt proppning av befintlig rör. Utföra nödvändiga standard vvs installationer, här ingår inkoppling av wc, handfat, dusch och blandare. Byte av brunn. VVS installationen görs enligt gällande branschregler
Våtrumsskivor eller spackling/putsning av befintligt underlag. Flytspackling, gjutning av golv görs. Kakling väggar och golv
Våtsäkring av väggar och golv samt genomföringar enligt BBV 14:1

Grovstäd av badrum

Arbetskostnad 130 530:-
Materialkostnad 21 325:-

Summa: 151855:-
Summa med ROT avdragen: 86 590 :-

Kan man tolka detta på något annat sätt än att 130 530 är något annat än just arbetskostnad?
Ok. Tack för förtydligandet. Nu klarnade det lite.

Ja 130 530 känns väldigt dyrt som arbetskostnad samtidigt som 21 325 låter väldigt billigt för materialet.
Jämför med de 80 000:- arbetskostnad och 50 000:- materialkostnad vi har fått offererat. Nu vet jag ju inte exakt hur ditt badrum ser ut eller hur mycket jobben skiljer sig men det känns ändå lite som ROT-fusk. För dig blir slutsumman ok men byggaren plockar lite extra av skattebetalarna. Ta in fler offerter och jämför är väl bästa tipset.

Roland112 skrev:
det finns ju en anledning till varför hantverkare har en bättre månadslön idag än innan ROT avdraget. Dvs konsumenten är ingen vinnare på ROT, det är det bara hantverkaren som är (y)
Hur tänker du, roland. Utveckla gärna

R
Nils82 skrev:
Hur tänker du, roland. Utveckla gärna
jag pratade med en vän till mig som är hantverkare och han sa att alla han känner i hantverkssvängen har gjort sig en hacka de senaste åren genom att ta mer betalt för arbetet då de ändå inte är kunden som åker på det, den extra kostnaden åker ju staten på. Nu när rot avdraget snart sjunker tror jag hantverkarna kan salta offerterna extra inför nyår för alla kunder stressar för man vill utnyttja rot fast egentligen gör de sig nog bara en otjänst, efter nyår är de säkert billigare att renovera med hantverkare.
Det jobbiga för dessa hantverkare är att de troligen måste gå ner i lön efter årsskiftet för att fortfarande kunna erbjuda samma priser då staten inte agerar mjölkko i lika stor utsträckning längre :eek:

Redigerat:
E
Gå ner i lön? Hantverkare jobbar inte svart, mellan sju och fyra. Det är i så fall företagsägarna som får plocka ut mindre lön, eller säga upp folk.

Det kommer varken bli billigare att anlita snickare eller bil lägre lön för snickare efter nyår.

För det första är det varken dyrt eller billigt att anlita snickare. Vet ni vad en vvs;are eller elektriker tar per arbetat timme. Där ligger inte sällan snickaren i lä, så att säga.
För det andra finns det inte en enda vettig snickare som går ner i lön i detta land. Vi har en låååång tradition av att tillhöra landets tuffaste löneförbund.......ändå är vi aldrig nöjda!!!:cool:

Jag lutar mig tillbaka och inväntar skitstormen:wow:

R
Emil_K skrev:
Gå ner i lön? Hantverkare jobbar inte svart, mellan sju och fyra. Det är i så fall företagsägarna som får plocka ut mindre lön, eller säga upp folk.
ja, de blir nog resultatet.

Ja Stuff! Vi väntar på två andra offerter men var bara tvungen att fråga om den första offerten som kom.
80 000 hade jag nämligen tippat på som arbetskostnad så ville höra andras åsikter/erfarenheter om arbetskostnad.

Stuff och ts: offerten inkluderade väl varken inredning eller kakel?
21000 för återstående material (rör, gips, flytspackel, kakelfix, fuktspärr) för ett "badrum" på 3,5 kvadrat känns inte orimligt.

Men so jag skrev -det är skillnad på vad det "borde" kosta och vad det kostar.

Ecempel: om hantverkaren säger han debiterar 650/timme pch jobbet borde ta 160 timmar i värsta fall, men offerten säger 130000 i arbetskostnad. Vad är då de 26000 som diffar? Så istället för att säga att timpengen är 800 säger man att det tar 200 timmar.

Vad är skillnaden, egentligen?

sunqan skrev:
Stuff och ts: offerten inkluderade väl varken inredning eller kakel?
21000 för återstående material (rör, gips, flytspackel, kakelfix, fuktspärr) för ett "badrum" på 3,5 kvadrat känns inte orimligt.

Men so jag skrev -det är skillnad på vad det "borde" kosta och vad det kostar.

Ecempel: om hantverkaren säger han debiterar 650/timme pch jobbet borde ta 160 timmar i värsta fall, men offerten säger 130000 i arbetskostnad. Vad är då de 26000 som diffar? Så istället för att säga att timpengen är 800 säger man att det tar 200 timmar.

Vad är skillnaden, egentligen?
Jo jag förstod det efter TS förtydligande. Tycker fortfarande att de 21000:- för material kändes billigt i förhållande till arbetskostnaden. Motsvarande i våra offert var ju 50 000:- materialkostnad (exklusive möbler, kakel, etc) men då var arbetskostnaden 80 000:- före rot. Kändes inte rimligt att det är 50% mer arbete hos TS men 50% mindre material.

Som jag sa tidigare så saknas ju detaljinfo så jag kan inte svara på om jobben är likvärdiga. Vi har ett något större badrum. Det blir nya reglar, plyfa och gips. Golvvärme, flytspackling. Nytt innertak med spottar. Nytt tätskiktat schakt för inbyggd toalett etc så det är ju på inget sätt en snikrenovering med tanke på arbetsinsatsen

Om man jämför med Stuffs renovering så hade vi preciserat ett "mindre" arbete. Alltså, ingen golvvärme, inga spottar, ingen inbyggd toalett. Rätt o slätt hade vi begärt helkaklat, nytt golv och uppsättning av ny inredning (och det som står beskrivet i TS är den arbetsinsats som krävs för att få detta). Då tycker jag att vår offert har en saftig arbetskostnad. Självklart har Stuff högre materialkostnad med golvvärme etc. så jag tror att vår materialkostnad stämmer hyfsat.

Nils82 skrev:
Det kommer varken bli billigare att anlita snickare eller bil lägre lön för snickare efter nyår.

För det första är det varken dyrt eller billigt att anlita snickare. Vet ni vad en vvs;are eller elektriker tar per arbetat timme. Där ligger inte sällan snickaren i lä, så att säga.
För det andra finns det inte en enda vettig snickare som går ner i lön i detta land. Vi har en låååång tradition av att tillhöra landets tuffaste löneförbund.......ändå är vi aldrig nöjda!!!:cool:

Jag lutar mig tillbaka och inväntar skitstormen:wow:
Jag tror tvärtom att det generellt kommer att bli billigare att anlita hantverkare efter nyår särskilt när det gäller fastprisuppdrag. Skillnaden i kostnad för konsumenten är inte så stor i realiteten men jag tror att den psykologiska effekten blir oproportionellt stor vilket ger en nedgång i antalet uppdrag.

Ingen snickare som är anställd får väl knappast lägre lön efter årsskiftet om inte lönen är baserad på vad de drar in. Men vad folk i allmänhet är beredd att betala för en snickare efter årsskiftet lär påverkas av förändringen av villkoren för ROT.

Jag tvivlar inte på att du tillhör landets tuffaste löneförbund men om kunderna inte anlitar företaget där snickaren är anställd så lär det väl spela mindre roll hur tufft förbundet är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.