Vad är 21 000:- ?
 
Nils82 skrev:
Vad är 21 000:- ?
Materialkostnader
 
Rot fusk, hoppas Skatteverket tar dig... ;)
 
Dr.L skrev:
Rot fusk, hoppas Skatteverket tar dig... ;)
Ha ha, va?
 
21 000 i material..........130 000 i timmar. Känns sjukt snedvridet!
 
Nils82 skrev:
21 000 i material..........130 000 i timmar. Känns sjukt snedvridet!
Jo, det tycker vi med 😏
 
Alltså, jag menar att ni borde ha mycket mer kostnad på mtrl och mindre på timmar.
Totalkostnad på 130-150 är ingen världsnyhet men fördelningen känns "justerad". Rot-fusk som nämndes känns inte alltför avlägset!
 
Ja, 21 000 i materialkostnad är säkert i sin ordning men det var just arbetskostnaden som vi tyckte var ohemult hög. Hoppas att de andra offerterna ser bättre ut.
 
Om 21 000 i matr. kostnad är allt material, ytskikt, WC duschväggar komod och dessutom VVS och elmaterial. Då är materialprsiet fullkomligt orimligt lågt, uppenbart ROT fusk.

Observera att OM skattemyndigheten slår ner på det så är det du, inte firman som får betala tillbaka ROT pengar. Och det har aviserats hårdare kontroll av ROT.

Eller man kan uttrycka det såhär: OM materialet verkligen går att få in inom 21000, så är det genomgående det enklaste och billigaste man kan hitta. Ren kapitalförstöring att sätta in i ett badrum med 130 000 i arbetskostnad.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte anlita en firma som fifflar med ROT. Om de har den skattemoralen så är risken väldigt stor att de har samma attityd till sina kunder.
 
hempularen skrev:
Om 21 000 i matr. kostnad är allt material, ytskikt, WC duschväggar komod och dessutom VVS och elmaterial. Då är materialprsiet fullkomligt orimligt lågt, uppenbart ROT fusk.

Observera att OM skattemyndigheten slår ner på det så är det du, inte firman som får betala tillbaka ROT pengar. Och det har aviserats hårdare kontroll av ROT.

Eller man kan uttrycka det såhär: OM materialet verkligen går att få in inom 21000, så är det genomgående det enklaste och billigaste man kan hitta. Ren kapitalförstöring att sätta in i ett badrum med 130 000 i arbetskostnad.
Nej, jag har redan skrivit vad som menas med mtrl.kostnad. Det står preciserat i TS. Kakel, WC mm ingår ej i 21 000.
 
Jag tycker 130.000 kr (före ROT) i ren arbetskostnad låter väldigt dyrt för ett så pass litet rum.
Som redan har sagts så saltar nog gärna hantverkarna på rejält på offerterna nu i hysterin att alla ska få sina jobb utförda innan ROT-avdraget försämras.

21.000 kr i byggmaterial låter lite billigt, även om det ju är ett litet badrum.

Vi renoverade vårt badrum på ca 6kvm och då gick materialet på drygt 60.000 kr, arbetet (som iofs. gjordes billigt och bra) kostade ungefär 120.000 kr totalt (före ROT), från rivning till färdigt badrum med ny dörr, nytt tak med spots+dimmer, även ny el, vattenburen golvvärme, kakling, klinkring, inkakling av badkar m.m.

Sen kostade inredning m.m. också drygt 60.000 kr, men då valde vi ganska dyra grejer.

Allt som allt slutade det hela på ca 60+60+60=180.000 kr efter ROT, och det var för ungefär 5 år sedan, med som sagt exklusiva/dyra materialval.
 
Jag får inte ihop matten. Ska detta göras i år?
Arbetskostnaden efter rotavdrag är 96000 - 21000 = 75000
Med dagens rotregler motsvarar det väl 150000?

Och jo... det är löjlig mycket. Allt över 20 arbetsdagar (160 timmar) är löjligt mycket. Jag har själv renoverat två badrum så jag vet hur mycket tid jag la på det.

Priset är tyvärr en anman sak. Hantverkarna har ett problem. De har såycket att göra att normalpriset för ett badrum på 3.5 kvm ligger på 180000. Hur ska man fördel den kostnaden mellan arbete och material
Sen "vet" ju kunderna att timpriset är 500-600

Det kostar 180000 i stockholm
Punkt. Pga detta är det svårt att hitta nån som gör det på löpande räkning.
 
R
det finns ju en anledning till varför hantverkare har en bättre månadslön idag än innan ROT avdraget. Dvs konsumenten är ingen vinnare på ROT, det är det bara hantverkaren som är (y)
 
Redigerat:
Då missuppfattade jag inlägg #14.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.