Hej!
Har fått en offert och väntar på fler för vårt badrum. Den första offerten hade en arbetskostnad på 130 000 för ett badrum på 3,5m2. Är inte det väldigt högt?
Det som ingår är:Täcka golv med täckpapp och hänga plast för närliggande dörröppningar. Rivning av befintlig ytbeklädnad. Demontering inventarier. Montering av befintlig inventarier. Montering gips.
Utföra nödvändiga standard elinstallationer, inkoppling av lampor, etc. Även inkoppling av nya elkontakter och tryckknappar.
Demontering samt proppning av befintlig rör. Utföra nödvändiga standard vvs installationer, här ingår inkoppling av wc, handfat, dusch och blandare. Byte av brunn. VVS installationen görs enligt gällande branschregler
Våtrumsskivor eller spackling/putsning av befintligt underlag. Flytspackling, gjutning av golv görs. Kakling väggar och golv Våtsäkring av väggar och golv samt genomföringar enligt BBV 14:1
Grovstäd av badrum
 
Ingen som har någon åsikt om priset? Kryddar hantverkarna priset eftersom ROT-avdraget minskar efter årsskiftet? Vad tror ni?
 
130 000 är relativt normalt för ett badrum. Inga konstigheter, som jag ser det.
Vad själva arbetskostnaden är får man fråga firman (xxx :- per arbetad timme)
 
Om man tänker sig att hantverkarna tar ca 500 kronor per timme så innebär det 260 mantimmar = 6½ arbetsvecka. I mitt tycke låter det högt. Vad baserar jag detta på? Jo detta:

Vi helrenoverade en lägenhet på 46 kvm för ett år sedan och gjorde då om hela badrummet (ca 3 kvm), hela köket och alla ytskikt (inkl. tidsödande spackling av flagande tak och golvslipning). Det landade på 344 timmar och då rev vi köket själva men snickarna rev badrummet. Vi ansvarade för bortforsling av allt material. I badrummet justerade hantverkarna position på avloppsrör i golv, flytspacklade mindre fall än vad som var tidigare, lade rör-i-rör i väggarna, sänkte taket, satte in spotlights, satt in jordfelssäkrat eluttag, monterade vattenburen handduksvärmare samt helklaklade hela rasket och monterade duschvägg.

Men då ska man komma ihåg att vi tog det på löpande räkning. Tar man det på fastpris får man räkna med att det hamnar högre eftersom hantverkarna då ska lägga in riskbuffert. Varje morgon mötte jag hantverkarna i lägenheten och stämde ifall det var några frågetecken som de stött på dagen innan samt hur många de skulle vara den dagen. Sen loggade jag det och utgick ifrån att de skulle debitera 8h per man. På kvällen svängde jag förbi lägenheten och inspekterade vad som gjorts under dagen. Var det något jag tyckte var konstigt eller om jag tyckte de hade fått lite gjort tog jag upp det dagen efter (på ett avslappnat sätt). Då kunde man t.ex. få höra "Ja jag var tvungen att avvika efter lunch" etc. och då drog man av en halvdag i loggen. När sen varje faktura anlände stämde man av det mot loggen och var det något stort avvik mot vad som loggats var det bara att fråga kring den avvikelsen. Självfallet gäller det att inte vara småaktig men det ska ändå framgå att man följer vad som görs. Då är det svårt för ett projekt på löpande räkning att spåra ur. Om man däremot säger "Här är nyckeln, vi hörs om 2 månader" så kan man nog räkna med att timmarna inte räcker till lika mycket arbete.
 
Det står ju att de 130 000 är enbart arbetskostnad - och det tycker jag är väldigt mycket för ett såpass litet badrum.
 
Tack för svar! Ja, vi tyckte också att det låg högt. De gav oss en offert på 96 000 med ROT+materialkostnader. Då tillkommer allt kakel, klinkers, porslin etc. Mycket för ett litet badrum...
 
Kan tänka mig att det är så pass högt tryck nu på hantverkarna att de kan slänga iväg rätt saltade offerter för även om de inte får jobbet har de ändå fullt upp. Får de jobbet så får de en rejäl bonus för sitt extraslit.
 
Ahhh ha. Kontrollfråga: Vad innehåller exakt 130 000:- ?? Är det ett pris för endast "armar och ben"?
Jag menar att 130 lök för ett badrum är normalt...........alltså för ett badrum, klappat å klart.
 
Med material vore det inom rimlighetens ramar men nu stod det ju att det bara var arbete, dvs. armar, ben och erfarenhet.
 
  • Gilla
Broach
  • Laddar…
E
Vad jag förstår av texten så ingår allt material förutom ytskikt och inredning, så jag tycker att 130' verkar helt rimligt. Lägg på 35-40 för ytskikt och inredning så är ni hemma.
 
Nils82, jag har skrivit i TS vad som ingår. Med materialkostnad menas t.ex. papp de lägger ut på golvet, flytspackel mm. Inget kakel, klinkers, WC, dusch etc ingår.
 
xxx
 
Rebsve skrev:
Nils82, jag har skrivit i TS vad som ingår. Med materialkostnad menas t.ex. papp de lägger ut på golvet, flytspackel mm. Inget kakel, klinkers, WC, dusch etc ingår.
Japp, okej.

130 000 utan ytskikt alltså? Ganska normalt, i sådant fall.
 
Alltså, för att förtydliga.130 000 utan ROT. Så 130 000+21 000 i materialkostnad= 151 000. 96 000 med ROT.
 
Ja precis Nils. Verkar råda delade meningar om det är dyrt eller inte. Vi tyckte att det lät lite saftigt iallafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.