Uppdatering efter att ha stoppat i eldladden....

Så lät det inte innan jag var och vred på skruven dör inne (som var helt rörlig t båda hållen)
 
  • Gilla
SaltPeppar och 8 till
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Uppdatering efter att ha stoppat i eldladden....

Så lät det inte innan jag var och vred på skruven dör inne (som var helt rörlig t båda hållen)
Prefekt!
Nu lär du nog få varmt :)

Om ljudet inte fanns där tidigare hade pumpen fastnat och därför blitt riktigt varm.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Oh vad jag hoppas. Då ska jag skryta till min fru att jag satt hela natten med alla möjliga verktyg och manualer samt fick läsa en högskolekurs under en dag för att lösa problemet.
Mobilen använde jag bara för att nyttja dess lampa. De tusenlappar vi sparat på detta borde rättsliga pengar till nya fälgar

Men en fråga, det gick ju hur lätt som helst att skruva på den där inne, ska det inte till att den "fastnat" och därför inte kunnat ge värme?
Det enda jag gjort är att öppna och säkerställa att skruven inte fastnat (helt rörlig var den som sagt...) och stänga igen.
 
  • Haha
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
R
M MrBilo skrev:
Uppdatering efter att ha stoppat i eldladden....

Så lät det inte innan jag var och vred på skruven dör inne (som var helt rörlig t båda hållen)
Då satt det troligen fast något i pumpen som lossnade när du vred på den. Vred du åt "rätt" håll och "skräpet" inte satt speciellt fastkilat så förklarar det nog varför det kändes som om den var fri.

Nu hoppas vi att värmen kommer tillbaka snabbt. Håll oss uppdaterade.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Som en fotnot så kan du ju köra pumpen utan centrumskruven och då se att de snurrar också.......
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Känner du någon tydligare temperaturskillnad på de nedre rören nu?
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Känner du någon tydligare temperaturskillnad på de nedre rören nu?
MrBilo har inte tid att svara, familjen håller segerparad i hans ära resten av kvällen!

Undrar för övrigt om pumpen kan ha stannat till i fryst läge medans proppen hade gått tidigare?
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
omdirigerad omdirigerad skrev:
MrBilo har inte tid att svara, familjen håller segerparad i hans ära resten av kvällen!

Undrar för övrigt om pumpen kan ha stannat till i fryst läge medans proppen hade gått tidigare?
Vad menas med fryst läge?
 
Jag har vid minst ett tillfälle upplevt att en elektrisk pump stannat i ett läge där den ligger "mellan polerna", och inte kan börja rotera, vilket avhjälpts med att bara snurra axeln en smula.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Kära vänner, idag har jag som relativt hårig (på ett maskulint åtråvärd sätt förstås..) förstått syftet med mitt hår på bröstet. Det har värmt mig under dessa iskalla dagar. Detta samt era tips och tricks har uppmuntrat till envist kämpande genom imman som bildas efter att ha gäspat till morgonkaffet för att snabbt springa upp och dricka det.

På bilden nedan ser ni hjälten som under beständig stress, kyla och svordomar fått tjäna som den lojala inomhusjackan präglat av en huttrade hårig (mycket maskulint...) irakier. Stalone (jackan heter så efter rocky) behövs inte mer. Den har nu fått vila in. För nu fungerar golvvärmen.


Återigen tusen tack!!! Skulle ni bo runt krokarna skulle jag bjuda på exotisk marockansk te (som muslim dricker jag ej alkohol) och vi skulle över sötsaker, med betoning på söt, diskutera hur vi tillsammans kämpade oss genom alla dumma frågor och frågor på era svar ställda av mig

Tack igen! Nu ska vi fira genom att först flytta ner allt från övervåningen till nedervåningen.


RIP: Inomhushall jackan inköpsdatumsomjagejkommerihåg-2021-11-24
 
  • En svart jacka och filt över en stol i ett rum med trägolv, kallad "Stalone" av ägaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 33 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Känner du någon tydligare temperaturskillnad på de nedre rören nu?
Yes vännen, det gör jag. Med glädje !
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Så det fungerar nu? :)
 
Ja, det verkar så
Cirkulatkonspumpen är inte alls lika varm nu och golvet känns "ljunmet:. Men trots att jag dragit på högsta nivå på alla vred så vart det inte så pass varmt som jag trodde, men det kanske tar sin tid?
Och vid entrén där vi har klinkers är det lite kallt ännu?

‼️Dessutom‼️ kanske jag bör höja värmekurvan på dagens temperatur?
 
  • Termostatpanel för värmesystem med indikatorlampor och inställning för värmekurvan visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Freddedan
  • Laddar…
Mats-S
omdirigerad omdirigerad skrev:
Jag har vid minst ett tillfälle upplevt att en elektrisk pump stannat i ett läge där den ligger "mellan polerna", och inte kan börja rotera, vilket avhjälpts med att bara snurra axeln en smula.
Jag tänkte precis samma tanke, och jag tror att det här är förklaringen. Finns säkert någon expert på elspolar som kan förklara fenomenet ;-)
 
M MrBilo skrev:
Ja, det verkar så
Cirkulatkonspumpen är inte alls lika varm nu och golvet känns "ljunmet:. Men trots att jag dragit på högsta nivå på alla vred så vart det inte så pass varmt som jag trodde, men det kanske tar sin tid?
Och vid entrén där vi har klinkers är det lite kallt ännu?

‼️Dessutom‼️ kanske jag bör höja värmekurvan på dagens temperatur?

Ingen aning hur du ska ställa värmepumpen, men golven, speciellt som det är betong under kan ta lite tid att värma upp fullt. Känn efter igen imorrn bitti.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.