MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill att du mäter på de röda prickarna..

Jag skulle förvänta mig att det nedre röret är svalare för den slinga som går i ett kallt rum och varmare för de rum där du har ok värme.

Om din cirkulationspump är het som du beskriver finns det nog anledning att misstänka att den inte cirkulerar vatten ordentligt (eller öht). Om du ändrar hastighet på den borde du höra hur den ändrar fart? Snurrar den öht?

Det är ju märkligt att allt fungerade när vi flyttade in.

DESSUTOM, jag har mixtrat och ställt in med värmepumpen en del... kan det ha påverkat golvvärmen?

[bild]
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill att du mäter på de röda prickarna..

Jag skulle förvänta mig att det nedre röret är svalare för den slinga som går i ett kallt rum och varmare för de rum där du har ok värme.

Om din cirkulationspump är het som du beskriver finns det nog anledning att misstänka att den inte cirkulerar vatten ordentligt (eller öht). Om du ändrar hastighet på den borde du höra hur den ändrar fart? Snurrar den öht?

[bild]
Tack för svar Mathias!

Det längre röret, det övre fingret pekar på, är varmare än det nedre som varken är varmt eller kallt.

Förlåt men vad menas med "öht" gällande cirkulationspump? Vågar man verkligen trixa med den alls?

• Värmesystem med synliga rör och en cirkulationspump bakom ett frostat glas, med en termostat monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom har jag ställt in värmen på väldigt mycket högre via värmepumpen i bild ovan... kan det påverka golvvärme eller cirkulationspumpen?

Är hela cirkulationspumpen så varm?
Om du sätter en skruvmejsel eller annat mot den (för att känna men inte bränna dig), känner du då någon vibration från den?

I och med att du säger att de nedre rören känns precis som omgivningen, varken varmare eller kallare skulle jag nog gissa att din värmepump gett upp, eller åtminstone skurit så att den inte cirkulerar vattnet som den ska.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är hela cirkulationspumpen så varm?
Om du sätter en skruvmejsel eller annat mot den (för att känna men inte bränna dig), känner du då någon vibration från den?

I och med att du säger att de nedre rören känns precis som omgivningen, varken varmare eller kallare skulle jag nog gissa att din värmepump gett upp, eller åtminstone skurit så att den inte cirkulerar vattnet som den ska.
Tackar även för din input!

När jag känner med skruvmejsel så känns vibrationer väldigt marginellt. Men den är varm som attans... riskerar det att förra saker och ting eller tom skada området?

Ska jag sätta tillbaka ställdonens ovandel för att det inte ska dra på för fullt?

M MrBilo skrev:
Dessutom har jag ställt in värmen på väldigt mycket högre via värmepumpen i bild ovan... kan det påverka golvvärme eller cirkulationspumpen?
Nu när du tagit bort "hattarna" från golvvärmen så ska det vara "fritt flöde" i dem, vilket i praktiken innebär att det ska bli den värmen som du har ställt in i värmepumpen som gäller.
Men det förutsätter ju att vattnet flödar och att cirkulationspumpen fungerar. Går det att se retur-temperatur i värmepumpens meny?

Filmar för att illustrera närmare...

M MrBilo skrev:
Tackar även för din input!

När jag känner med skruvmejsel så känns vibrationer väldigt marginellt. Men den är varm som attans... riskerar det att förra saker och ting eller tom skada området?

Ska jag sätta tillbaka ställdonens ovandel för att det inte ska dra på för fullt?
Väldigt marginella vibrationer låter "rätt", eller iallafall inte tok-illa.
Om du drar ur sladden till cirkulationspumpen, märker du någon skillnad i vibrationerna?

Ungefär hur varm uppskattar du att pumpen är?
Vilken temperatur har du ställt in i värmepumpen?

Om cirkulationspumpen är varmare än vattnet från värmepumpen så gör "hattarna" ingen skillnad, så lika bra att låta dem vara som de är.

ClasseClas
I och med att hattarna visar blått så borde det vara fritt flöde i slingorna så länge inte piggarna har fastnat. Jag misstänker att din cirkulationspump felar. Kolla manualen här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_3_5761149.pdf
Skärmdump av manual om felsökning, markering vid sektion om blockerad cirkulationspump och åtgärd via lossning av läskruv.
Schematisk teckning av en cirkulationspump i sektion, med potentiell blockering markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Om du drar ur sladden till cirkulationspumpen, märker du någon skillnad i vibrationerna?

Om cirkulationspumpen är varmare än vattnet från värmepumpen så gör "hattarna" ingen skillnad, så lika bra att låta dem vara som de är.

Om cirkulationspumpen är varmare än vattnet från värmepumpen så gör "hattarna" ingen skillnad, så lika bra att låta dem vara som de är.[/tacQUOTE]
Tack för din tid att besvara mina frågor
Vågar man dra ut sladden till cirkulationspumpen, ställs inte allt om då?
cirkulationspumpen är betydligt varmare än slangarna, kan ha fingret på max en sekund innan det bnns för mycket...

Gällande värmen vänligen se följande film:

Cirkulationspumpen går bra att stänga av, den är "fristående" och påverkar inte inställningarna i något annat system.

Följ sedan anvisningarna från ClaesseClas. (Det kommer rinna ut lite vatten, det är inget fel/fara)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Detta är verkligen inte mitt område, men med ren logik tycker jag cirkulationspumpen är huvudmisstänkt om den är betydligt varmare än rören. Då måste den värma upp sig själv vilket borde betyda att den är blockerad.

Min röst ligger på att testa @ClasseClas felsökning i inlägg 53. Med sladden ur.

M MrBilo skrev:
Vågar man dra ut sladden till cirkulationspumpen, ställs inte allt om då?
cirkulationspumpen är betydligt varmare än slangarna, kan ha fingret på max en sekund innan det bnns för mycket...
Nej, pumpen kommunicerar inte med den övriga utrustningen så inget annat påverkas av att du gör den strömlös.

• Gilla
MrBilo
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Förlåt men vad menas med "öht" gällande cirkulationspump? Vågar man verkligen trixa med den alls?
jag menar att den inte cirkulerar vatten alls. Fortsätt felsökningen där, jag börjar tro att den har kärvat fast.

Duttarmajster
R RoAd skrev:
Det är inte säkert att du direkt märker om du förstört något. Sådana fel kan yttra sig långt efteråt och med väldigt luddiga symptom. Statisk elektricitet ÄR något som kan förstöra elektronik, det är liksom inte öppet för debatt.

Som tur är är det ganska enkelt att undvika och är man professionell så gör man det. Exempelvis använder man tryckluft för att rengöra elektronik och inte en (vanlig) dammsugare.

Hade du varit anställd i vårt företag hade du blivit tillsagd att följa rekommendationerna. Hade du svarat det du precis skrev här hade du inte varit anställd längre.
Ska förtydliga att i mitt yrkesutövande har jag använt antistararmband så ni kan inte sparka mig :crysmile:

Jag menade primärt att minska skräcken för TS att ha pajat något och att hen inte måste byta ut elen i hela huset ;)

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Ska förtydliga att i mitt yrkesutövande har jag använt antistararmband så ni kan inte sparka mig
Kan man inte sammanfatta antistatdiskussionen med att elektronik kan förstöras av statisk elektricitet och skyddsåtgärder som exempelvis antistatarmband är bra men att normal hemelektronik sällan skadas av att man suger bort damm?

• Gilla
Duttarmajster och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man inte sammanfatta antistatdiskussionen med att elektronik kan förstöras av statisk elektricitet och skyddsåtgärder som exempelvis antistatarmband är bra men att normal hemelektronik sällan skadas av att man suger bort damm?
Nej, det kan man inte. Att dammsuga elektronik är en dålig idé (om man inte köpt en svindyr för ändamålet anpassad dammsugare).

Bara för att elektroniken sällan dör direkt så innebär det inte att man inte skadat den. När datorn (eller annan elektronisk utrustning) sedan börjar bete sig konstigt så kopplar nog de flesta inte ihop det med dammsugningen några veckor tidigare.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.