M Mr.fluff skrev:
Det där var en väldigt dyr lösning.
Varför är alla så mot subfloor/ nivell.
Jag har just monterat subfloor i hela min källare. skruvar 12kr st, vill man inte köpa färdiga reglar med gängade hål borrar du bara 22mm hål i valfri regel du vill ha.

prisvärt och väldigt snabbjobbat enligt mig.
Oj, spännande. Sitter precis nu och glor på Subfloor-återförsäljare faktiskt.
Hittar dock väldigt få i Sverige som säljer reglar av typen metall, således träreglar.

Hur skulle man sätta fast "plastskruvarna" i egengjorda hål? Får man köpa gäng-plugg separat som man kan lita på sitter fast väl?

Låter ju supersmart, men jag blir nyfiken på hur "plastskruvarna" garanterat skulle sitta fast/göra jobbet i de egengjorda hålen. Hmm!
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D Davion skrev:
Oj, spännande. Sitter precis nu och glor på Subfloor-återförsäljare faktiskt.
Hittar dock väldigt få i Sverige som säljer reglar av typen metall, således träreglar.

Hur skulle man sätta fast "plastskruvarna" i egengjorda hål? Får man köpa gäng-plugg separat som man kan lita på sitter fast väl?

Låter ju supersmart, men jag blir nyfiken på hur "plastskruvarna" garanterat skulle sitta fast/göra jobbet i de egengjorda hålen. Hmm!
man borrar ett 22mm hål genom träregel, sedan gängar skruven själv i trät när du drar ner den. Typ 16mm insex eller nått sånt. I en vanlig regel går det enkelt med en klen skruvdragare, i c24 virke sitter det sjukt bra men kräver en stark skruvdragare och akta handlederna

jag handlade via bygma här i Stockholm, Beijer finns i hela Sverige och säljer subfloor. Dom kan ta en stålreglarna åt dig om du vill ha det.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
M Mr.fluff skrev:
man borrar ett 22mm hål genom träregel, sedan gängar skruven själv i trät när du drar ner den. Typ 16mm insex eller nått sånt. I en vanlig regel går det enkelt med en klen skruvdragare, i c24 virke sitter det sjukt bra men kräver en stark skruvdragare och akta handlederna

jag handlade via bygma här i Stockholm, Beijer finns i hela Sverige och säljer subfloor. Dom kan ta en stålreglarna åt dig om du vill ha det.
Väldigt tacksam information, svinbra.
Jag tycker att Subfloor-lösningen verkar både smidig och inte minst snabb - jag ska minsann susa iväg och köpa en 100-packlåda med skruvarna hos en återförsäljare i krokarna som har inne det hela för just trä, därefter ge egenborrandet ett försök.
Uppskattas!
Valde du att limma med fot eller plugg- och skruvlösningen "i" skruven?

Tack igen
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D Davion skrev:
Väldigt tacksam information, svinbra.
Jag tycker att Subfloor-lösningen verkar både smidig och inte minst snabb - jag ska minsann susa iväg och köpa en 100-packlåda med skruvarna hos en återförsäljare i krokarna som har inne det hela för just trä, därefter ge egenborrandet ett försök.
Uppskattas!
Valde du att limma med fot eller plugg- och skruvlösningen "i" skruven?

Tack igen
jag borrade 5,5mm hål och körde 6mm betongskruv körde utan fötter. Provade spikplugg oxå men tyckte inte det blev nå bra. Limmade några fötter under några väggar som jag öppnade i nederkant och bara bytte ”syllen” på, fick inte plats med borrmaskinen utan att öppna väggen över golvsockeln, slapp måla om så. ;)

det var så lite så, kul att kunna hjälpa till :)
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
M Mr.fluff skrev:
man borrar ett 22mm hål genom träregel, sedan gängar skruven själv i trät när du drar ner den. Typ 16mm insex eller nått sånt. I en vanlig regel går det enkelt med en klen skruvdragare, i c24 virke sitter det sjukt bra men kräver en stark skruvdragare och akta handlederna

jag handlade via bygma här i Stockholm, Beijer finns i hela Sverige och säljer subfloor. Dom kan ta en stålreglarna åt dig om du vill ha det.
Uppdatering:
Är i full gång med processen. Du hade helt rätt. Satan i gatan vad de sitter hårt i egenborrade 22-hål. Använder en 16-insex för att dra igenom skruvarna och det tar tid, men det är mödan värt. Har spräckt ett par skruvar när jag varit tvungen att dra åt så mycket att plasten ger med sig. Det tyder onekligen på att de sitter där de sitter .. phew.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
D Davion skrev:
Uppdatering:
Är i full gång med processen. Du hade helt rätt. Satan i gatan vad de sitter hårt i egenborrade 22-hål. Använder en 16-insex för att dra igenom skruvarna och det tar tid, men det är mödan värt. Har spräckt ett par skruvar när jag varit tvungen att dra åt så mycket att plasten ger med sig. Det tyder onekligen på att de sitter där de sitter .. phew.
Härligt! Jag körde insexan i skruvdragaren sen finljusterade jag in höjden med spärrskaft.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Är det någon som provat terrassfötter för att regla upp golv på betongplatta?
 
O Olf Oggler skrev:
Är det någon som provat terrassfötter för att regla upp golv på betongplatta?
Jag hade faktiskt det som plan om Subfloor inte var en ok lösning. Blev rätt dyrt med terassfötter i storleken jag behövde, men det är nog ett bra alternativ
 
  • Gilla
Niclar72
  • Laddar…
Är det verkligen så dyrt med terrassfötter. Kan man inte hitta dem för ca 20-30SEK/st. Men frågan är väl hur tusan man fäster den stadigt på en skrovlig grovgjuten betongplatta?
 
Det är viktigt att fästa skruven/foten i betongen. Förr eller senare kommer något att slå sig, och då behöver det sitta ordentligt.. Subfloorskruven är väldigt smidig att jobba med och fungerar även på ojämnt underlag iom att kontaktytan är liten. Subfloor rekommenderar att använda fötter när man kan, men de är inte nödvändiga. I en subfloorskruv behövs bara en betongplugg. Till terrassfötter behövs väl minst 2.
 
  • Gilla
TS
  • Laddar…
Det som verkar vara lite bökigt med subflor mm (förutom priset) är att det är färdiga hål i reglarna där fästena ska sitta. Har man en skrovlig betongplatta så vill man ju passa in fästena någon cm hit eller dit så stödet hamnar rätt i skrovlet så att säga. På alla reklamfilmer är det ju avjämnade plattor.

Eller är det här bara en nackdel som jag inbillar mig?
 
O Olf Oggler skrev:
Det som verkar vara lite bökigt med subflor mm (förutom priset) är att det är färdiga hål i reglarna där fästena ska sitta. Har man en skrovlig betongplatta så vill man ju passa in fästena någon cm hit eller dit så stödet hamnar rätt i skrovlet så att säga. På alla reklamfilmer är det ju avjämnade plattor.

Eller är det här bara en nackdel som jag inbillar mig?
Jo litet pyssel är det men inte så svårt. Jag löste det i de flesta fall med en huggmejsel och p Träreglar på ett golv som förbereds för renovering med verktyg, inklusive en huggmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
å några ställen med vinkelslip.
 
På den där bilden ser det ut att vara långt mellan reglarna och långt mellan stödpunkterna längs reglarna. Var är det för mått?
 
O Olf Oggler skrev:
På den där bilden ser det ut att vara långt mellan reglarna och långt mellan stödpunkterna längs reglarna. Var är det för mått?
Längs väggarna är det cc 300. De bredare facken cc 600 och sen är det cc 400 i utjämning. Reglarna är subfloor och skruv i varje hål.
 
O Olf Oggler skrev:
Det som verkar vara lite bökigt med subflor mm (förutom priset) är att det är färdiga hål i reglarna där fästena ska sitta. Har man en skrovlig betongplatta så vill man ju passa in fästena någon cm hit eller dit så stödet hamnar rätt i skrovlet så att säga. På alla reklamfilmer är det ju avjämnade plattor.

Eller är det här bara en nackdel som jag inbillar mig?
inga problem, du borrar bara ett 22mm hål i regeln där du vill skruva i en subfloor skruv.
Så flytta ett ben hit eller dit är hur enkelt som helst.

att fästa där det är skrovligt är inga problem heller. Ett kraftigt hammarslag så blir det tillräckligt jämt, om du inte bara har Sten i betongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.