KJD KJD skrev:
Snyggt. Elimininerar ju helt behovet för Nivell/Subfloor-lösningar. frågan är lite om det där är tillräcklig dimensionering på gängstången bara. beror ju på cc-avstånd, och avstånd platta/regel - men där skulle jag gärna vilja ta lite i överkant. Annars väldigt elegant. (y)
Hade skaffat gängstång för att prototypa lite och har precis beställt inslagsmutter för att ha som mothåll i undersidan av regeln, men skjöt iväg en googling på "justerbar fot" och fick den här från b-haus. Känns ju som den skulle göra jobbet ännu lite lättare.

Justerbar skruvfot med M8 gänga för sockel från b-haus, galvaniserat stål och svart plastfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.bauhaus.se/skruv-juster...X66VT2BEN2hJLzga7fFy5sNB1WRlbuokaAvz-EALw_wcB
 
Jag tänkte på den lösningen 2012 men hittade inga fötter. IKEA använder sådana fötter i framkant på Pax-garderober men de vägrade sälja stora kvantiteter. Bra att Bauhaus nu har det som standardartikel.

Dock om golvet är mycket ojämnt lär man behöva olika längd på gängstången.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tänkte på den lösningen 2012 men hittade inga fötter. IKEA använder sådana fötter i framkant på Pax-garderober men de vägrade sälja stora kvantiteter. Bra att Bauhaus nu har det som standardartikel.

Dock om golvet är mycket ojämnt lär man behöva olika längd på gängstången.
ja, den här verkar vara 45mm, jag har ett rejält ojämnt golv, och har 50mm diff på någon maxpunkt, men tänker jag spacklar lite där eller lägger plastkil.
 
  • Gilla
Michael Gabassi
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
ja, den här verkar vara 45mm, jag har ett rejält ojämnt golv, och har 50mm diff på någon maxpunkt, men tänker jag spacklar lite där eller lägger plastkil.
fel av mig, justerbar 25mm.
 
Rampamuffen Rampamuffen skrev:
Lade även in ”mekanisk ventilation” - en kanalfläkt står för utsuget. Den är placerad ute och rören ligger som ett T på plattan. Har hygrometer under golvet så jag vet RH. Lade in det för säkerhets skulle...
Ser ut som du har fäst vinkelräta "kortlingar" längs väggen, som är fästa i kortändarna genom bärlinorna? Har du gjort det hela vägen? Jag var inne på att jacka ur en lång regel, men står med en faslig massa arbete även med fein-såg, och tänkte detta kanske är en vettigare ambitionsnivå.
 
Rampamuffen
Kortlingarna i höger på bilden är för att styva upp golvet där det ska ligga skiffer sedan. Reglar+kortlingar+gips, sedan skiffer framför den nya altandörren.
 
Rampamuffen Rampamuffen skrev:
Kortlingarna i höger på bilden är för att styva upp golvet där det ska ligga skiffer sedan. Reglar+kortlingar+gips, sedan skiffer framför den nya altandörren.
Men använder du några vinkelräta/tvärreglar?
 
Rampamuffen
Undergolv med 34mm spontat trä synligt, isoleringsmaterial och golvbjälkar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
KJD KJD skrev:
Men använder du några vinkelräta/tvärreglar?
nej, det ligger 34mm spontat som undergolv.
 
Rampamuffen Rampamuffen skrev:
[bild]

nej, det ligger 34mm spontat som undergolv.
Ok, är det rekommenderat byggsätt för reglar golv? Mitt som jag tog upp hade tvärreglar (som låg på ingjutna syllar). Osäker på vad som är rekommenderat. Mitt problem är bygghöjd, dom tidigare reglarna var underdimensionerade enl byggvaruhuset (XL bygg).
 
Vill bara poängtera att tråden är guld.
Är bara nyfiken på vad du menar @Anders_Nilsson när du skriver stålreglar.
Jag har febrilt försökt hitta stålreglar som är lämpade att användas för just golv och som kan ersätta träreglar för golv men hittar ingenting.
 
T tergo skrev:
700m² golvventilation med stålregel i Kungsbacka - Prästängen Byggsystem (prastangen.se)
Jag såg faktiskt denna när jag kikade runt, men jag gick därefter in på deras sida med återförsäljare; fann ingenting som var inom 50 mils radie från mitt hem, dessvärre. Dock några i trä, förvisso.
 
D Davion skrev:
Vill bara poängtera att tråden är guld.
Är bara nyfiken på vad du menar @Anders_Nilsson när du skriver stålreglar.
Jag har febrilt försökt hitta stålreglar som är lämpade att användas för just golv och som kan ersätta träreglar för golv men hittar ingenting.
Det var mest ett spånande eftersom jag var rätt rådvill. I slutändan blev det ju i alla fall träreglar som jag vägde av med passbitar.
 
KJD KJD skrev:
Hade skaffat gängstång för att prototypa lite och har precis beställt inslagsmutter för att ha som mothåll i undersidan av regeln, men skjöt iväg en googling på "justerbar fot" och fick den här från b-haus. Känns ju som den skulle göra jobbet ännu lite lättare.

[bild]

[länk]
Det där var en väldigt dyr lösning.
Varför är alla så mot subfloor/ nivell.
Jag har just monterat subfloor i hela min källare. skruvar 12kr st, vill man inte köpa färdiga reglar med gängade hål borrar du bara 22mm hål i valfri regel du vill ha.

prisvärt och väldigt snabbjobbat enligt mig.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det var mest ett spånande eftersom jag var rätt rådvill. I slutändan blev det ju i alla fall träreglar som jag vägde av med passbitar.
Fullt förståeligt, är själv i avvägningssituation ...
Var främst nyfiken på om du kände till specifika produkter av kvalisort stålregel för en inte för dyr penning =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.