BiFuel BiFuel skrev:
Jag har på min tomt ett gammalt garage/förråd som stått orört sedan huset byggdes 1935. Garaget är byggt i stort sett i tomtgräns (prickmark) så jag lär inte få bygga nåt nytt där och det finns definitivt inte pengar till det heller.
Nu skriver du att det ändå inte är aktuellt av kostnadsskäl, men jag lärde mig just här på forumet att det går att komma runt prickmark m.m mha attefallsreglerna. Så om du i framtiden vill ha ett nytt och kan hålla dig under 25m2 så verkar det finnas en väg framåt iaf.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har på min tomt ett gammalt garage/förråd som stått orört sedan huset byggdes 1935. Garaget är byggt i stort sett i tomtgräns (prickmark) så jag lär inte få bygga nåt nytt där och det finns definitivt inte pengar till det heller. Jag vill därför ha hjälp att rädda det som räddas kan, lite av en nödlösning för att få rucklet att stå 10-20 år till :)
Satsa på att rucklet ska stå kvar så länge du bor i huset. Ett garage eller förråd kan ha stort värde för husets nästa ägare.

Stickan56
Z ZipLock skrev:
Satsa på att rucklet ska stå kvar så länge du bor i huset. Ett garage eller förråd kan ha stort värde för husets nästa ägare.
Ja, man skall vara rädd om det man har, och renovera lagom mycket så det inte klassas som ett nybygge.

Stickan

Skulle man kunna sätta minerit/fibercementskiva en bit upp på väggen där det riskerar hamna löv och gräs?
Antingen utanpå panelen eller i stället för panelen.

Fulkemisten
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle man kunna sätta minerit/fibercementskiva en bit upp på väggen där det riskerar hamna löv och gräs?
Antingen utanpå panelen eller i stället för panelen.
Bättre i så fall att mura på ett par varv leca innan man putsar om muren?

Stickan56
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bättre i så fall att mura på ett par varv leca innan man putsar om muren?
Ett par varv Leka. Hur skulle han få plats med det? Det nog trångt ändå.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Ett par varv Leka. Hur skulle han få plats med det? Det nog trångt ändå.

Stickan
På höjden menar han nog, inte på bredden...

Fulkemisten
Exakt Anna. Om man nu tycker det behövs. Jag hade lagt energin på att röja därbak vår och höst.

Stickan56
Anna_H Anna_H skrev:
På höjden menar han nog, inte på bredden...
Jag har inte trott något annat heller men vilket som iden blir inget bättre.

Stickan

Jag har inte trott något annat heller men vilket som iden blir inget bättre.
Jo, eftersom träet inte kommer lika långt ner?

Stickan56
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, eftersom träet inte kommer lika långt ner?
Om du läser hela tråden så ser du att det förslaget redan har avvisats av TS

Stickan

Om du läser hela tråden så ser du att det förslaget redan har avvisats av TS

Stickan
Det var ju inte jag som föreslog det :crysmile:
Jag bara förklarade för dig ...

Jag har sett "lösningar" som inte borde funka, som att bara sätta en plåt nertill utanpå en träpanel. Det kan ju komma in vatten bakom som har svårt att torka ut, men ändå är träet fint bakom.
Men om gräs och ogräs växer intill väggen så försvinner träpanlen så småningom...

Fuska eller fullaga kan man göra på sätt som både funkar och inte funkar. Kunskapen om hur man fuskar men ändå gör en lösning som funkar och håller verkar lite begränsad idag.

Om TS gör en lagning som är lika bra som bord det jättelika länge till, en bättre lösning håller längre... och garaget var 80år...

Hur gick det med detta projektet?

P Pappa1986 skrev:
Hur gick det med detta projektet?
Lugn och fin, semestern har inte börjat än ;)

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.