29 820 läst · 145 svar
30k läst
145 svar
Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?
hela grejen är att få till ett fall under murens nivå samt att fylla upp med kapilärbrytande tvättat singel som omgärdas av en vägduk för att hindra humus att komma ner i bädden.
Ev stärk muren innan med puts, platonskivor var en bra idé... då får du dina 10 år, minst
Ev stärk muren innan med puts, platonskivor var en bra idé... då får du dina 10 år, minst
Denna tråd, för mycket länge sedan, inspirerade mig starkt i tanken att räddningslöst förlorade hus kanske inte alltid är det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/raedda-ett-uthus-med-rutten-underra-nu-med-bilder.16702/
Här var precis allt uppruttet, säkert över en halvmeter närmast marken på många ställen.
Du kan kanske finna lite tips, inspiration, eller åtminstone tröst.
Det riktigt tråkiga med tråden är att alla originalbilder var placerade på någon bildsite där de plötsligt försvann. Jag lyckades rädda lite i komprimerad form ifrån google's bildcache åt eftervärlden, de ligger i ett inlägg i slutet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/raedda-ett-uthus-med-rutten-underra-nu-med-bilder.16702/
Här var precis allt uppruttet, säkert över en halvmeter närmast marken på många ställen.
Det riktigt tråkiga med tråden är att alla originalbilder var placerade på någon bildsite där de plötsligt försvann. Jag lyckades rädda lite i komprimerad form ifrån google's bildcache åt eftervärlden, de ligger i ett inlägg i slutet.
Tack! Ska kolla upp den.Mikael_L skrev:Denna tråd, för mycket länge sedan, inspirerade mig starkt i tanken att räddningslöst förlorade hus kanske inte alltid är det.
[länk]
Jag lovar att uppdatera denna tråd när jag kommer igång. Det kommer dock att ta lite tid innan det blir klart
Ja, det är så jag också tänker. Vad fasen, det har klarat sig utan underhåll i över 80 år utan underhåll innan det blev såhär illaFulkemisten skrev:
Gillar ditt användarnamn förresten
Tror du verkligen att det behövs tryckimpat virke i syllen? Jag tror det är overkill och t o m kan vara onödigt om du får till en hälften så vettig dränering som tänkt, nya fasadbrädor och sedan kör med syllpapp.
Hehe. Tack! Det går way back till typ innan internet och byggahus fanns fast det var inte jag som hittade på det...BiFuel skrev:
Redigerat:
Fulkemisten skrev:Tror du verkligen att det behövs tryckimpat virke i syllen? Jag tror det är overkill och t o m kan vara onödigt om du får till en hälften så vettig dränering som tänkt, nya fasadbrädor och sedan kör med syllpapp./QUOTE]
Nej, det var bara en tanke.
Har en massa 45*95 liggande, kan man smälla ihop såna till 95*95 och köra med? Sedan stående 45*95 i väggarna (förtäta nuvarande)
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Hej
Köp en industridammsugare som du kan gräva med, otroligt effektivt och ergonomiskt.
Jag grävde ett antal meter 60cm in under byggnadskonstruktionen bitvis och hällde på lös betong, lät stelna och grävde ut resten med dammsugaren.
Löjligt effektivt.
Nu har du ju lite stora stenar, men småsten som inte åker med lyfter du lätt med slangen.
Jag tycker också du ska kapa av halva panelen för att komma åt lättare med dammsugaren.
Gräv djupt, i med separationsmatta och grus och dräneringsslang.
Slå på marinplywood från utsidan och gjut emot.
Låt skivan vara kvar och återfyll utsidan.
Häll på betong från insidan.
Panela utsidan.
Köp en industridammsugare som du kan gräva med, otroligt effektivt och ergonomiskt.
Jag grävde ett antal meter 60cm in under byggnadskonstruktionen bitvis och hällde på lös betong, lät stelna och grävde ut resten med dammsugaren.
Löjligt effektivt.
Nu har du ju lite stora stenar, men småsten som inte åker med lyfter du lätt med slangen.
Jag tycker också du ska kapa av halva panelen för att komma åt lättare med dammsugaren.
Gräv djupt, i med separationsmatta och grus och dräneringsslang.
Slå på marinplywood från utsidan och gjut emot.
Låt skivan vara kvar och återfyll utsidan.
Häll på betong från insidan.
Panela utsidan.
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Nja..BiFuel skrev:
20-25mm borr har jag för mig.
Kolla vad de uppger på förpackningen.
Hyrde en stor rackare på ramirent och borrade över helgen så det blev inte alls dyrt
Tror också mer på spräckilar än snigeldynamit. På bilderna ser du ut att klara det på minsta kilstorlek (18 mm?) och kanske bara 3-4 stycken. I alla fall om du bara ska spräcka bakåt och inte nedåt. Snigeldynamit tar dessutom tid och kostar pengar. Kilar går på direkten, kan återanvändas och man kan ha ett mindre borr.P pappaM skrev: