29 820 läst · 145 svar
30k läst
145 svar
Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?
Skulle det inte funka att plocka bort hela väggen bit för bit.
Man dela upp det i sektioner och ersätter med lecablock. Upp med matta, dränering mm. Då borde det hålla grymt många år och hade kanske varit snyggt att bryta av med en putsad vägg?
Man dela upp det i sektioner och ersätter med lecablock. Upp med matta, dränering mm. Då borde det hålla grymt många år och hade kanske varit snyggt att bryta av med en putsad vägg?
Jo, men jag inbillar mig att det skulle vara mycket mera jobb. Måste ju gjuta nån slags sula att mura upp lecablocken på och det blir ännu mer grävande, bilande etc. Min rygg och tennisarmbåge pallar inte hur mycket som helstP Pappa1986 skrev:
Du behöver inte vara orolig för att muren skall rasa. Om du putsar ytan så stoppar du åldrandet.BiFuel skrev:Men ni tror inte att man behöver förstärka den söndervittrade grundmuren? Det är ju minst de yttersta 5 cm som försvunnit helt. Jag kan liksom känna den ruttna syllen underifrån, på utsidan.
Muren är ju visserligen fylld med 20-30 cm stora stenar, så det kanske ligger stabilt. Bara laga med murbruk?
Om du lagar med betong så blir det som ringmuren i Visby det håller inte. Man skall inte laga ett poröst material med ett starkare. Betong från 1935 kan inte jämföras med dagens betong. Det är därför man inte skall använda putsbruk B utan putsbruk C som innehåller kalk.
Stickan
Och putsbruk C kan man slaska på 4-5 cm tjockt? Jag behöver ju bygga upp det som vittrat bort och fallit av. Syllen svävar i luften på sina ställen.Stickan56 skrev:Du behöver inte vara orolig för att muren skall rasa. Om du putsar ytan så stoppar du åldrandet.
Om du lagar med betong så blir det som ringmuren i Visby det håller inte. Man skall inte laga ett poröst material med ett starkare. Betong från 1935 kan inte jämföras med dagens betong. Det är därför man inte skall använda putsbruk B utan putsbruk C som innehåller kalk.
Stickan
Redigerat:
Nja, första frågan blir, måste du återställa muren till ursprunglig skick. Det viktiga är att stoppa förfallet. Vad jag kan se på dina bilder så ser det inte så illa ut.BiFuel skrev:
Om du börjar med att slamma muren (grunda). Sedan fortsätter du med att successivt fylla de stora hålen med bruk stenar och kanske lite lämplig armering. Avsluta med att putsa hela ytan med 5-10 mm puts.
Stickan
Där är inte redan en mur med leca/sten?BiFuel skrev:
Borde väl gå att fortsätta upp med leca på den befintliga muren?
Det lät som att du tänkte byta panelen på huset åtminstone åt det hållet du håller på att gräva. Vore det inte smidigt att ta bort den under tiden du gräver för att då kunna stå på insidan av garaget och gräva istället för att krypa runt?
Det är väl riskabelt att använda impregnerat virke till syll. Impregneringen kan börja lukta om virket blir utsatt för väta. Det har visat sig i många 70-talshus.BiFuel skrev:
Tryckimpregnerat är inget problem i denna välventilerade byggnad.H Henri skrev:
Dessutom är väl ingen som skall bo där.
Enligt HusAma får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR/A.
Stickan
Redigerat:
Borrmaskin och spräckkilar? Det är inte så fasligt jobbigt faktiskt... dessutom lite tillfredställande när berget ger vika...BiFuel skrev:Tänkte nåt sånt här, med dräneringsrör, makadam och platon.
Hur mycket jag lyckas laga muren återstår att se, men syllen och panelen ska såklart bytas.
[bild]
Jag kommer inte att kunna gräva ur helt där det är berg, så eventuell lägger jag slangen med fall åt två håll.
Alternativet är att spränga bort en massa berg och det är jag måttligt sugen på...
Aha, du tänker så! Jo, panelen ska bort men muren är ca 50-60 cm hög så det blir inte särskilt ergonomiskt att stå böjd över den och gräva Och ta bort muren vill jag helst inte.J Jakob Berglund skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 16 inlägg
Snigeldynamit löser problemet med de berg som är ivägen