Det är synd att mini bara ger fyra portar. Den är för liten för alla tre platser där jag behöver extra switch.

Har du kollat på mikrotik? Stort sätt alla deras modeller har 10 gbit SFP och till en bråkdel av priset för Ubiquiti. De har också ett system likt unifi att du kan styra alla enheter från ett gränssnitt dock inte lika polerat som unifi, men kraftfullare skulle jag säga.

Edit: mikrotik har också bättre prestanda än Ubiquiti ska även nämnas. Min RB4011 är kraftfullare än en DM Pro trots lägre pris.

Du får gärna föreslå en produktlista för Miktrotik som motsvarar vad vi kommit fram till för Ubiquiti-lösningen.

B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]

Sedan valfritt antal AP

[länk]

Rackvinklar för routern om så önskas
[länk]
Klarar den VPN via wireguard och att ge vissa men inte alla enheter VPN?

B bygges skrev:
Klarar den VPN via wireguard och att ge vissa men inte alla enheter VPN?
Japp. Wireguard stödjer den med några klick. Du kan skapa vlans och regler runt det för VPN.

Ja, jag blir sugen. 2.5gbps och en miljard billigare. Får lusläsa mer imorgon.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
B
Japp. Wireguard stödjer den med några klick. Du kan skapa vlans och regler runt det för VPN.
Har du möjlighet att visa en bild från gränssnittet? Får känslan att det inte är lika enkelt som en Asus router att välja vilka enheter som ska ha VPN och inte?

Vad får du för hastighet om du kör proton VPN?

Redigerat:
B bygges skrev:
Har du möjlighet att visa en bild från gränssnittet? Får känslan att det inte är lika enkelt som en Asus router att välja vilka enheter som ska ha VPN och inte?

Vad får du för hastighet om du kör proton VPN?
Kör själv l2tp/ipsec för att slippa extra VPN klient i Windows. Ska nog gå över till wireguard dock då det är mycket bättre protokoll. Har inte testat prestanda över VPN då jag enbart använder det för jobbrelaterad remote desktop. Men kan garantera dig den outperformar allt asus har att komma med :)

B
Kör själv l2tp/ipsec för att slippa extra VPN klient i Windows. Ska nog gå över till wireguard dock då det är mycket bättre protokoll. Har inte testat prestanda över VPN då jag enbart använder det för jobbrelaterad remote desktop. Men kan garantera dig den outperformar allt asus har att komma med :)
Hur menar du nu, jag syftar på VPN i routern inte i Windows / Android etc. Varför skulle det vara bättre prestanda än Asus? Min AX59U har 64-bit 4-kärnig CPU om 2 GHz vilket är mer än Mikrotik routern du länkade till. Märker ingen prestandaförlust med VPN.

B bygges skrev:
Hur menar du nu, jag syftar på VPN i routern inte i Windows / Android etc. Varför skulle det vara bättre prestanda än Asus? Min AX59U har 64-bit 4-kärnig CPU om 2 GHz vilket är mer än Mikrotik routern du länkade till. Märker ingen prestandaförlust med VPN.
Klockfrekvens är inget bra sätt mäta prestanda för en router även om det kan ge en liten fingervisning. Man får titta på HW offload/fasttrack osv. Asus är en konsumentprodukt som brukar börja strula ganska snabbt efter installation. Ubiquiti och mikrotik kan man köra i åratal utan restart och de fungerar lika stabilt som dag 1.

Har dock ingen aning om throughput över wireguard på RB5009.

B
Klockfrekvens är inget bra sätt mäta prestanda för en router även om det kan ge en liten fingervisning. Man får titta på HW offload/fasttrack osv. Asus är en konsumentprodukt som brukar börja strula ganska snabbt efter installation. Ubiquiti och mikrotik kan man köra i åratal utan restart och de fungerar lika stabilt som dag 1.

Har dock ingen aning om throughput över wireguard på RB5009.
Använt allehanda routrar genom åren. Aldrig behövt starta om en router, så till vida man inte ändrat någon inställning? Jag kan återkomma med CPU användning och mbit/s så får du göra detsamma. Läste på Reddit att tidigare Mikrotik hade stora problem med VPN.

B bygges skrev:
Använt allehanda routrar genom åren. Aldrig behövt starta om en router, så till vida man inte ändrat någon inställning? Jag kan återkomma med CPU användning och mbit/s så får du göra detsamma. Läste på Reddit att tidigare Mikrotik hade stora problem med VPN.
Korrektion, tidiga versioner av routeros 7.

B
Korrektion, tidiga versioner av routeros 7.
Skärmbild av internethastighetstest på Speedtest.net med resultat på 98.22 Mbps nedladdning och systemstatuspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bara 100 mbit att testa mot men fungerar bra med VPN. CPU-användning i routern obetydlig.

B bygges skrev:
[bild]

Har bara 100 mbit att testa mot men fungerar bra med VPN. CPU-användning i routern obetydlig.
Nu kör jag l2tp/ipsec vilket inte ger samma prestanda som wireguard. Över wifi får jag då

Skärmdump av Speedtest med ping, nedladdnings- och uppladdningshastighet, startknapp, och leverantörsinfo.
Skapa konto

Tabell som visar CPU-användning för olika processer/nätverksfunktioner, inklusive total användning.
Skapa konto

Körde jag wireguard och över tråd skulle jag nog få upp throughput men också CPU använding.
Detta är en RB4011 btw, äldre model

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.