25 980 läst · 239 svar
26k läst
239 svar
Hjälp mig planera hemmanätverk (ubiquiti / unifi)
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Har du kollat på mikrotik? Stort sätt alla deras modeller har 10 gbit SFP och till en bråkdel av priset för Ubiquiti. De har också ett system likt unifi att du kan styra alla enheter från ett gränssnitt dock inte lika polerat som unifi, men kraftfullare skulle jag säga.
Edit: mikrotik har också bättre prestanda än Ubiquiti ska även nämnas. Min RB4011 är kraftfullare än en DM Pro trots lägre pris.
Edit: mikrotik har också bättre prestanda än Ubiquiti ska även nämnas. Min RB4011 är kraftfullare än en DM Pro trots lägre pris.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
https://www.routerboard.se/ethernet/189-rb5009ugsin.htmlulfben skrev:
Sedan valfritt antal AP
https://www.routerboard.se/tradloest-foer-hemma-och-kontor/211-cap-ax.html
Rackvinklar för routern om så önskas
https://www.routerboard.se/tillbehoer/169-k-79-rackvinklar-till-rb5009.html
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Har du möjlighet att visa en bild från gränssnittet? Får känslan att det inte är lika enkelt som en Asus router att välja vilka enheter som ska ha VPN och inte?AndersMalmgren skrev:
Vad får du för hastighet om du kör proton VPN?
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Kör själv l2tp/ipsec för att slippa extra VPN klient i Windows. Ska nog gå över till wireguard dock då det är mycket bättre protokoll. Har inte testat prestanda över VPN då jag enbart använder det för jobbrelaterad remote desktop. Men kan garantera dig den outperformar allt asus har att komma medB bygges skrev:
Hur menar du nu, jag syftar på VPN i routern inte i Windows / Android etc. Varför skulle det vara bättre prestanda än Asus? Min AX59U har 64-bit 4-kärnig CPU om 2 GHz vilket är mer än Mikrotik routern du länkade till. Märker ingen prestandaförlust med VPN.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Klockfrekvens är inget bra sätt mäta prestanda för en router även om det kan ge en liten fingervisning. Man får titta på HW offload/fasttrack osv. Asus är en konsumentprodukt som brukar börja strula ganska snabbt efter installation. Ubiquiti och mikrotik kan man köra i åratal utan restart och de fungerar lika stabilt som dag 1.B bygges skrev:
Har dock ingen aning om throughput över wireguard på RB5009.
Använt allehanda routrar genom åren. Aldrig behövt starta om en router, så till vida man inte ändrat någon inställning? Jag kan återkomma med CPU användning och mbit/s så får du göra detsamma. Läste på Reddit att tidigare Mikrotik hade stora problem med VPN.AndersMalmgren skrev:Klockfrekvens är inget bra sätt mäta prestanda för en router även om det kan ge en liten fingervisning. Man får titta på HW offload/fasttrack osv. Asus är en konsumentprodukt som brukar börja strula ganska snabbt efter installation. Ubiquiti och mikrotik kan man köra i åratal utan restart och de fungerar lika stabilt som dag 1.
Har dock ingen aning om throughput över wireguard på RB5009.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Korrektion, tidiga versioner av routeros 7.B bygges skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Nu kör jag l2tp/ipsec vilket inte ger samma prestanda som wireguard. Över wifi får jag dåB bygges skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde jag wireguard och över tråd skulle jag nog få upp throughput men också CPU använding.
Detta är en RB4011 btw, äldre model