hejsan! skulle testa min "nya" klippares jag kortslöt kabeln till netralläget och startade. motorn gick fint så jag tog mig en testrunda. det gick utmärkt i ungefär 3min, sen dog den. jag lyfte på kåpan och såg att kablarna fullkomligt kokade. jag hade tokkortis!

fick brytit strömen och det visade sig att killen som haft den innan hade lossat på gasvajern då den var trasig. detta hade lett till att vajern flyttat sig åt sida och kommit emot strömkabeln som i normala fall går igenom netraullägesbrytaren.

den blå kabeln hade smält totalt och även gasvajerhöljet.

när jag lyfte på kåpan så observerade jag att det rykte ur fläkten till motorn. mer om detta senare.


jag har idag byggt om hela elsystemet, eller ja, dragit nya kablar. problemet är att den inte startar för mig nu. jag misstänker att tändspolen eller matningen till den är trasig. jag har iaf ingen gnista. nu till mina frågor

1. till tädspolen går det 2 kablar. en sitter bultat vid motorn borta vid gasvajern, på samma bult går en kabel fram till tändningslåset. utgår ifrån att detta är avstängsningskabeln, men hur funkar de? jordas tändspolen igenom den kabeln istället för att ge gnista?

2. bakom startmotorn går 2 kablar upp, vart dom tar vägen kan jag inte se för stunden, men åt andra hållet så går den ena till ljuset via en säkring, den andra laddar batteriet. utgår ifrån att båda dessa går till generatorn?

3. den andra kabeln ifrån tändspolen, försvinner in i motorn utan att jag kan se vart, antar detta är matningen till tänspolen, men vad är det som matar den? finns inga fler kablar än dom under punkt 1. och 2. som leder till motorn? går den direkt till generatorn?

4, om jag bränt tändspolen, finns nya att få tag i? eller har någon en sådan som ligger? vad kan en sådan kosta?

5. bulten som sitter och håller fast svänghjul/fläkthjul. är den höger eller vänstergängade. vill inte sätta igång med mutterknacken innan jag vet vilket håll den är gängad.


6. jag kan inte förstå varför jag förstört tänspole eller kabeln till den. kortslutningen var direkt ifrån batteri, via neutralbrytare, till tändningslåset, sen tillbaka via gasvajern. förstår inte hur det kan ryka ur tändspolen för detta?


tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Tändspolen har jag för mig funkade som så att det finns en lågspännings- och en högspänningssida... lågspänning induceras av en magnet på svänghjulet och den transformeras genom spolen upp till högspänning som ger gnista i tändstiftet. Den kabel du ser går via startnyckeln jordar ena sidan av tändspolen som du gissade... och gnistan försvinner och motorn stannar.
Tändspolen har ingen matning... utan det är svänghjulet som ser till att du får en högspänning som skapar en gnista i tändstiftet.

2. Ja de går till en enkel generatorkrets som laddar batteriet.

4. Jo det finns som reservdel från BS

5. Jag har för mig den var normalgängad...

6. Du skulle kunna testa din tändspole... Du får ta bort svänghjulet sen får du försöka identifiera de två olika sidorna på spolen... mät respektive sida med ohm-meter... jag har för mig att det skulle vara... 20 ohm ungefär per sida? med reservation för ohmtalet... men det ska iaf finnas ett motstånd på varje sida! ... är det noll eller avbrott så är tändspolen trasig....
 
hejsan!

ny tändspole monterad, 739kr fattigare, men nu går den fint med nytt tändsystem! har säkrat upp mig med extra säkringar + huvudströmbrytare. vill inte ha ny kabelbrand :)

men till min fundering. drivremmen till klippagregatet känns lång? blir dom långa med tiden? spännaren spänner remmen så mycket så att remmen på ena sidan pressas in sig själv på andra sidan. detta leder till att remmen gnider emot sig själv så att det blir skitvarm och börjar ryka = rök = obra sedan tidigare erfarenhet.

aggregatet sitter ju där det sitter och går inte att flytta fram. för drivremmen ska bara sitta som en 0:a mellan drivaxel och klippaggregatet eller? med spännaren på vid drivaxeln då.

vanligt att dom blir för långa? eller ha rjag satt den fel? remmen ser inte sliten ut i övrigt.

mvh popeye
 
Nej jag har inte hört talas om att remmar brukar töja sig speciellt... om den är så slak som du beskriver... så får du nog till att byta till en kortare. Jag har tipsat om Lantmännen Maskin tidigare som har remmar hyfsat billigt i alla längder... ta med din bef dit och säg att du vill prova nån storlek kortare....
 
Hej,

Jag har samma åkgräsklippare och har haft lite problem att hitta alla reservdelar. Nedan finns reservdelsnummer till fjädret som spänner drivremen och alla remmar. Hoppas det gör det lättare för nån annan.

1134-9006-01 KILREM PARK 2000 KLI Stiga 250 SEK
1134-9019-01 KILREM DUBBELREM Stiga 550 SEK
1134-9008-01 KILREM MOTOR-VÄXEL Stiga 146 SEK
1134-9020-01 KILREM PARK 2000 M-K Stiga DUBBEL 638 SEK
1134-0645-00 KOPPLINGSFJÄDER STIGA Stiga 58 SEK

Billigast hittade jag på http://www.reservdelshuset.se där frakt är ingår för beställningar över 700 kronor. Annars har http://www.bilcity.se alla delar och sefir har allt förutom den första. När jag frågade de fick jag svaret "Vi har bara en webbshop och ingen support. Det som finns i shoppen kan du beställa".

//Mark
 
Jag har mig lite olika problem med klipparna med, så om nån har tips o råd vore jag väldigt tacksam!
Det började med att jag köpte mig en park i "påse" i vintras, den har jag fått ihop, men får den inte till o gå riktigt, den går inte o justera ner varven med spaken, den gasar på för fullt o den enda jag kan göra är o justera direkt vid förgasaren, lite jobbigt när man ska köra samtidigt. Alla fjädrar o sånt sitter där de ska vad jag tror iaf, har provat lite olika, har gått igenom förgasaren men inte sett något jag reagerat över. Eftersom den startar o går så känns det som att det borde vara något med vajrar o fjädrar som inte stämmer. Sen är det nåt knas med startmotorn med, och jag har inte lyckats få till nån ljuddämpare än heller, o klippbordet behöver en översyn. Så den kommer nog inte igång på en sväng.

Eftersom gräset växer o jag inte vill klippa för hand så köpte jag mig en till likadan. Jag tänkte nog att det kunde vara bra o ha en som reserv eller nåt?
Nu visade det sig att nr 2 inte var helt perfekt heller, bromsar fanns inte, o på min tomt är det ett måste. Men hur f*n får man av trumman?
Sen är den lite svår o ställa in gasen bra, den får ofta för sig att nu orkar jag inte mer så dör den, lätt störande faktiskt. När jag ska starta om den så måste jag stänga till luften rätt rejält för o få fart på den. Mer bensin vet jag inte, tycker problemet kvarstår även om jag justerar nålen, så kan man justera så den får mindre luft nånstans?

Det blev långt det här, men med två gamla järnhästar o högt gräs så känns det som att jag måste få ordning på iaf en av dem nu! :)
 
El Gringo skrev:
Sen är den lite svår o ställa in gasen bra, den får ofta för sig att nu orkar jag inte mer så dör den, lätt störande faktiskt. När jag ska starta om den så måste jag stänga till luften rätt rejält för o få fart på den. Mer bensin vet jag inte, tycker problemet kvarstår även om jag justerar nålen, så kan man justera så den får mindre luft nånstans?
Ang startproblemet.
Kolla så så den inte drar tjuvluft mellan insug och motor. (Min förgasare brukar lossna med jämna mellanrum och då blir den svårstartad :rolleyes:

Även jag tar tacksamt emot tips för att fixa varvtalsregleringen..
Fjädrar och armar till förgasaren sitter där dom ska (tror jag), men vad är det som reglerar dessa armar ? Sitter det en fläktvinge eller liknande inne i motorn ?
 
SaabAero skrev:
Sitter det en fläktvinge eller liknande inne i motorn ?
Ja, det brukar sitta en vinge under/bredvid svänghjulet. Vingen påverkas av kylluften från fläkten på svänghjulet.
 
Hur ska man få reda på orginalnummer på olika delar till en Stiga Park 2000 (8hp) tror det är en -79? Jag tänkte beställa lite delar på nätet och då vill man ju att man får rätt grejor.
Går det att bygga om så man slipper dubbelremmen? Jag vet att det fanns en sats man kunde köpa förut men den verkar inte finnas kvar. :(
 
Redigerat:
SaabAero skrev:
Ang startproblemet.
Kolla så så den inte drar tjuvluft mellan insug och motor. (Min förgasare brukar lossna med jämna mellanrum och då blir den svårstartad :rolleyes:QUOTE]

Jag tror du hade helt rätt med tjuvluften, jag har vart o skruvat o pillat lite överallt o helt plötsligt fick jag den o gå! :)

Nu är det bara bekymret med bromstrumman kvar då! Hur sitter det fast? Jag får inte rört det överhuvudtaget!
 
Angående serienummer så har jag för mig att det alltid är 13-1118 på park 2000 tillverkade mellan 75-84 eller nåt sådant. Vid beställning av reservdelar räcker det med att ange just "park 2000". Att bygga bort dubbelremmen är nog inte direkt billigt eftersom det är en specialremskiva bak... Något som kanske kunde vara möjligt vore väl att använda två smala kilremmar av samma längd istället för den dubbla remmen som sedan tidigare konstaterats vara skitdyr...
 
Vilken tråd!

Hoppar en med en fråga. Har sett att alla verkar ha en fäder mellan lyftaarmen och aggegatet. På min är det en kedja, detta är fel? Det känns dumt med kedja, blir inte så följsamt
 
Immobil skrev:
Ja, det brukar sitta en vinge under/bredvid svänghjulet. Vingen påverkas av kylluften från fläkten på svänghjulet.
Verkar som man måste riva hela motorn för att komma åt den fläktvingen :mad:


gadeberg skrev:
Hoppar en med en fråga. Har sett att alla verkar ha en fäder mellan lyftaarmen och aggegatet. På min är det en kedja, detta är fel? Det känns dumt med kedja, blir inte så följsamt
Fördelen med en fjäder är att den sviktar lite när det guppar. En kedja blir tämligen stum...
Vid klippning i låg hastighet märks ingen större skillnad, men i hög fart på ojämnt underlag med aggragatet i transportläge märks det mer :p


Någon som vet hur man justerar klippaggragatet (om det går) för bästa resultat ?
Upplever att mittkniven går lite lägre än dom två andra.
 
Motorn 11hp Briggs & Stratton "synchro - balanced"
Model - 252707
Type - 0163-01
Code - 79022210
Om du inte visste det redan... Din motor är tillverkad år 1979 i februari, vilket man ser i de fyra första siffrorna i "Code"

Själv har jag en motor med samma modellbeteckning fast lite nyare"85" som jag precis renoverat helt.

Min klippare är en Stiga Park 2000 troligtvis en 1989 års modell.
Till den, och de flesta park av nyare modeller har jag sprängskisser till, eller tillgång till i alla fall.

Jag har även en motor till, en 12,5HP som är helt renoverad. Den ligger i en stor kartong och väntar på bättre tider, eller om jag säljer den... vem vet.
Om det är så att du behöver hjälp, tips eller annat, är du välkommen.
 
Håller på att renovera en äldre Park 2000e där förra ägaren påbörjat ett motorbyte men ej slutfört det. Jag försöker få ordning på länkaget från wiren till förgasaren men skulle behöva lite tips på detta.
På länken mellan varvtalsregleringen och förgasaren sitter en fjäder.. Hur/var ska den sitta? Bilder uppskattas! Min motor heter 253707 code 85112111.
Övriga tips ang detta med varvtalsregleringen önskar också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.