Dags att lyfta en gammal Stiga - tråd :)
Nya problem med den gamla maskinen,det är alltså en tidig 80-talare

Denna gång gäller det förgasaren som behöver en översyn.
Har upptäckt att både choke och varvtalsreglering är bortplockade alt trasiga.
Choken går att leva med men varvtalsregleringen måste fixas innan staken kommer genom blocket:eek:

Choken verkar inte ha någon kontakt alls med gasreglaget - gissar att det borde finnas någon sorts chokefunktion från förarplats... Det är lite bökigt att öppna huven när den ska kallstartas.

Varvtalsregleringen brukar vara ett myller av fjädrar och trådar på B&S
Vet inte om det saknas delar eller om det är något som sitter fel....

Skulle bli evigt tacksam om någon har en bild eller annan beskrivning på hur fjädrar och reglage mm ska sitta på förknasaren.

Kan väl tilläggas att den går som den ska :)
 
Hur var det med att "inte laga det som är helt "? ;)
 
johanfa skrev:
Hur var det med att "inte laga det som är helt "? ;)
Jag lovar att jag inte pillat där. Inte mer än nödvändigt ia :D
Har inte reagerat på det tokhöga varvtalet tidigare så det är inte helt omöjligt att det hänt något i samband med något annat bekymmer.

Drar mig till minnes att insugsröret (inkl förknasaren) lossnade från motorn vid något tillfälle. Kanske var mer prylar som lossnade i samband med det "haveriet".

Chokeproblemet uppdagades när den inte ville starta i höstas när den skulle ställas undan för vintern. Kan hända att någon fjäder eller stag lossnade i samband med den felsökningen också :rolleyes:

Helt klart är både chokefunktion och varvtalsreglering ur funktion för tillfället.
 
Ingen som kan hjälpa med detta ??
 
tänkte koll om nån vet hur bakaxeln ser ut på dessa, går det svetsa ihop så den driver på båda hjulen eller hur ser diffen ut på dom?
 
Detta har väl dryftats tidigare och kontentan blev att det var en dålig idé. Det beror lite på årsmodell hur den ser ut. På de äldsta är det en klump på bakaxeln med ett kugghjul på. På nyare varianter är växellåda/diff ihopbygd och allt sitter på bakaxeln. Varför det är dåligt att steloperera är ju beroende på diffens funktion när man svänger. Det inre hjulet i svängen ska nära nog stå still vid en skarp sväng, medan det yttre ska rulla väldigt lång sträcka. Stelopererar du kan inte detta fungera och du får en "agressiv" belastning på delarna kring hjulen.
 
hm, det bör ju gå att stärka upp lite?, fyrhjulingar har ju stel axel, detta är en gammal med lådan för sig, tänkte mest för att kunna skotta snö bättre, har redan en mtd åkare, funderade på att skaffa en gammal park o putta snö med...
att det är diff på dom är väl för att inte riva sönder gräset också?
 
Att diff skulle vara för att skona gräset det tror jag inte på... det är helt enkelt en grundläggande funktion hos en maskin som ska kunna köra runt att det finns en differential. Detsamma gäller fyrhjulingar... jag tror inte att det ens på de enklaste fyrhjulingar saknas diff på bakaxeln!

Däremot kan jag väl ge dig rätt i att det förmodligen funkar för en så enkel sak som att skjuva snö, men även där ska man ju svänga och trixa en del och får då en väldigt otymplig och svårmanövrerad maskin....
 
mja på vanliga quadracers tex smc eller barossa är det helt stel bakaxel, har haft en sån själv förut och det fungerade ju, svängde man på gräsmattan med den så rev det sönder gräset...
nu är iaf en gammal park 2000 inhandlad, ska se om jag får liv i den, kanske går göra en avtagbar difflåsning...
 
kvistarn2 skrev:
mja på vanliga quadracers tex smc eller barossa är det helt stel bakaxel, har haft en sån själv förut och det fungerade ju, svängde man på gräsmattan med den så rev det sönder gräset...
nu är iaf en gammal park 2000 inhandlad, ska se om jag får liv i den, kanske går göra en avtagbar difflåsning...
men stel bakaxel förhindrar ju inte att man samtidigt har differential.
 
hur ska den diffa om den är stel, dvs odelad?
 
kvistarn2 skrev:
hur ska den diffa om den är stel, dvs odelad?
I min värld så betyder en delad axel att de båda hjulen har separat upphängning, dvs om det ena hjulet kör i ett hål o fjädrar ner så påverkar inte detta det andra hjulet. Tvärtom på en stel bakaxel.

Dett har ingenting med eventuell diff att göra.
 
aha men det var inte så jag menade.... quads har ingen diff utan driver på båda hjul...

sen måste fråga med, hur tunga är era park att svänga med? tycker den går väldigt trögt... har tryckt i fett i smörjnippeln på mitten och oljat till wirarna och de hjulen under... kan det vara att inget klippbord sitter på?
 
Fortfarande ingen som kan ordna en bild på fjädrarna till varvtalsreglerinegn ?
 
Nej jag tror inte den blir mer tungstyrd av att aggregatet är avtaget. Kolla så wirens "väg" är fri och att den löper i alla trissor den ska. Sedan förståss även att den är hel och inte upptvinnad... får då lär man kunna få ta i om den börjar trassla till sig tex i "drivtrissan" under styrstången....

Ang foton på fjädrar, detta är ju olika på varje motor och park har ju haft ett antal motormodeller genom åren ... ? så finns det nåt värde i det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.