johanfa skrev:
Ang foton på fjädrar, detta är ju olika på varje motor och park har ju haft ett antal motormodeller genom åren ... ? så finns det nåt värde i det ?
Inbillar mig att konstruktionen med varvtalsstyrning är tämligen lika på alla Briggsmotorer från den aktuella tidsepoken :confused:

Det finns f.ö några halvdåliga bilder min maskin på sid 1 i tråden
 
Hej.
som nybliven husägare och även ägare av en Stiga park 2000 sen förra sommaren glädjer det mig att se att det finns ett bra forum för problem med denna maskin.
Nu när sommaren närmar sig här nere i skåne så är det dax att ta tag i det som strular med klipparen.

Det är så att min maskin "äter" remmen mellan midjan och aggregatet samt att den har en förmåga att kugga över och låsa fast sig vid midjan.
är det nån där ute som kan ha en lösning till detta problem.. för inköpande av dubbelrem för dryga 600:- som dom tog här nere i samhället är inge kul då det behovs var annan månad.

tack på förhand // Totte
 
Nu är det nog tredje året som denna tråd återuppstår igen ... men varför inte ;)

Om du har problem med remätande är det nästan säkert så att du har en sned vinkel på remmen ... och då menar jag alltså från bakre till främre remskivan sett från sidan. Kolla hur den löper och tänk på att den ska gå rakt ut från remskivan och sedan i en rak linje fram till nästa remskiva.... Båda remskivorna och remmen i en rak linje, så ska det vara... annars får man de problem du beskriver...
Så vad att göra om det inte är rakt... ja då får du försöka räta upp klippbordet, det kan man göra tex genom att lossa det vid infästningarna och lägga i brickor. (Tex om du lägger i brickor vid de främre infästningarna så börjar ju framändan av bordet luta lite nedåt och detta påverkar även remskivans lutning)... lycka till
 
Tackar Johanfa för det snabba svaret.

men jag har mina aningar om att det kan va nå lurt med spännaren till nämnda rem. det ser nämligen ut att vara av mer hemmagjord typ så att säga.
 
Hej Ubbe / Andre

Kan du hjælpe mig med at finde frem til den drivrem du har betalt 111 for hos sefir?


Kollade priserna hos sefir:
Styrvire = 385:-
---> Drivrem = 111:-
Dubbelrem = 414:-



Jeg har også en 13-1118 :)

Alle siger at jeg skal købe dele som det var en 13-1118 16/17 men de passer ikke til.

Jeg har været meget glad for denne tråd, og har enda selv lavet en styrwire med dele fra Biltema efter opskriften i denne tråd :)

Tak til alle
 
Du ska inte köpa delar med det längre serienummret eftersom det helt enkelt är en nyare maskin. Jag tror att reservdelsförsäljarna inte får fram något när de söker på ditt äldre nummer, men delarna kan de få tag på ändå! 13-1118 = Stiga Park 2000 och inte något annat! Jag vet inte om du till Norge kan beställa från Sefir... eller om de fortfarande har Stiga-delar på sin hemsida, men om du går till en reservdelsbutik ska de kunna ta hem de delar du har om du bara säger att du har en park 2000.
 
Mange tak johanfa

Jeg vil sige Stiga Park 2000 når jeg i morgen vender tilbage til reservedelsbutikken.
Det ser ud til at det er første model i 13-1118 serien, og derfor intet nummer til slut.
13-1118 16 og 13-1118 17 er fra 1993 og 1994 så vidt jeg har kunne finde frem til.

Mange tak
 
Det lykkedes mig at skaffe den korrekte rem (fra motor til gear).
Det hjalp at sige: "Park 2000"

Jeg er nu igen kørende, og nu enda uden at remmen konstant afmonterer sig selv. :)
 
gott att höra! drive safely...
 
Fortfarande ingen som har något tips om varvtalsregleringen ?

Maskinen har inte lagat sig själv under vintern :rolleyes:
 
hejsan! ska precis köpa en stiga park 2000 och verkar inte vara ensam om att vara ägare av en sådan gammal goding.

problemet med den är att kontakten för frilägeskänningen på växellådan är paj och jag är osäker på hur den funkar. är det en enkel brytare av/på, eller sitter det en resistor i?

den förra ägaren provad att koppla ihop kablarna bara men då slog det gnistor mellan kablarna. i min värld så är det bara en brytare som ligger i serie med tändingslåset, men så är kaske inte fallet? någon som vet?

för det bör ju isf bara vara att koppla ihop trådarna och köra. jag ser att en av de blå kablarna går till +-pol, och den andra går frammåt. går den till tändningslåset tro?

att det slog gnistor kan ju berott på dålig kontakt bara, men någon med gräsklippare + multimeter får gärna mäta resistansen över kontakten med resp. utan växel i.

mvh Busgraab
 
jag har för mig det var en väldigt enkel koppling... det som sitter i växellådan är en brytande kontakt. Dvs vid friläge är den sluten, vid alla andra lägen är den brytande

Vill man därför koppla bort den får man sluta de två trådarna som går dit...blixtrade det måste det vara felkopplat på nåt vis ;)

svårare än så är det inte...
 
okej det låter ju bra! då är det enkelt löst! :)

e fråga som ställdes tidigare i tråden men som jag inte såg något svar på:
skall man byta olja i lådan? har inte sett några pluggar eller oljepåfyllningshål.

ytterligare en oljefråga. man bör om jag förstått det rätt satsa på en mineralolja av typ 10w30 ? jag avänder nämligen helsyntet 10W40 på fat, men denna är kanske inte att rekomendera till denna kärran?

mvh busgraab
 
busgraab skrev:
(...)



ytterligare en oljefråga. man bör om jag förstått det rätt satsa på en mineralolja av typ 10w30 ? jag avänder nämligen helsyntet 10W40 på fat, men denna är kanske inte att rekomendera till denna kärran?

mvh busgraab
Syntetoljor kan oftast användas längre än mineraloljor innan man behöver göra ett oljebyte. SAE 10w30 eller 10w40 har att göra med vilka temperaturer/temperaturuntervall oljan är tänkt för (vinter/sommar, mkt varm sommar osv). Kör på din 10w40, den kommer att fungera fint!
 
Jag tror inte det är tänkt att växellådan skall vara oljefylld. Man kan fetta in kugghjulen bara..det är tillräckligt... det är fyra skruv sen lyfter man locket rakt upp... väldigt enkelt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.