Så ser den
 
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och cirkulationspump inomhus, teknisk närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis, ser ut som shuntventilen är halvöppen medans ju shuntmotorn visade stängt läge. Går det att också dra av den vita plasten i mitten? Så att man kan se mässingsaxeln.
 
Japp
 
  • Del av VVS-system, rördelar, ventiler, mätare, isolering, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra. Då ser man att axeln verkligen står i halvöppet läge. Då kan du vrida den flata sidan av axeln med en tång så att den pekar mot "0" och alltså stängd shunt. Eventuellt blir det lättare att vrida om du sätter tillbaka den vita plastbiten först.

Om det går mycket trögt är det bra att vrida fram och tillbaka några gånger och se om det lättare?
 
Redigerat:
Sådär alltså?
 
  • Komplex uppsättning rör och verktyg under diskbänk; potentiell VVS-reparation eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser nästan rakt ut. Då ska shuntventilen vara stängd och du slipper varma radiatorer. Kanal 02 ska lugna ner sig efter en stund och visa t.ex. bara 24 grader. Gick det väldigt trögt att vrida shuntventilens axeln?
 
Ja väldigt trögt till en början! Men sen kickade jag den fram och tillbaka som du sa, nu flyter den väldigt smidigt
 
Ok. Man kan ju testa shuntmotorn och sätta i den vita plasthylsan i shuntmotorn och sedan se och känna med fingrarna om det finns någon vridkraft i motorn när man ändrar ratten "förskjutning värmekurva" mellan max minus och max plus. Brukar ta ett par minuter för shuntmotorn att röra sig från min till max och motsatt.
 
Okej!!
 
Så "plastvredet" ska röra på sig när jag rör på förskjutningen?
 
Ja precis om du trycker in plasthylsan ordentligt i motorn. Brukar som sagt ta ett par minuter för shuntmotorn att röra sig från min till max och motsatt.
 
Ja, när jag vred den mot min max, så gick inte plastvredet att vrida till vänster, tog stopp
 
Händer ingenting
 
  • Närbild på VVS-installation: Rör, ventiler och cirkulationspump för värme eller varmvatten i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
även om du väntar i ett par minuter? Då har nog den shuntmotorn gjort sitt. Är du duktig på elektronik kanske du kan plocka isär hela motorn och undersöka den(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.