Ja okej!

Nu har jag beställt kortet iallafall, så nu blir det att bjuda polarn på alkofri öl (nykter alkoholist) och goda burgare haha!!

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Okej, kortet är bytt, jag kan ändra kanal!

Du ville veta framledningstempen?

På kanal 02 kan du se framledningstemperaturen som går ut i husets värmesystem. Men det förutsätter att cirkulationspumpen är påslagen för att det ska vara ett riktigt värde på kanal 02.

Den är alltid på, gillar att cirkulationen rullar!

Kanal 02 visar nu 48! Haft igång maskinen i tio minuter ungefär

och vad visar då kanal 10 för beräknad framledningstemperatur?

Kanal 10 visar 08

Ja det var väldigt lågt och stor skillnad mot kanal 02! Då borde det nog vara ett fel inne i shuntmotorn. Jag skulle skruvat loss shuntmotorn helt och provat att vrida axeln i shuntventilen till "0" med en tång och se om kanal 02 lugnar ner sig.

Redigerat:
Okej!! Vad ska kanal 2 vara, optimalt?

Sådär ser inställningarna ut

• Värmesystemskontrollpanel med tidsdisplay, instruktionsetiketter, kartöversikt och reglage för inställning av värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, förstår att beräknad framledningstemperatur på kanal 10 blir väldigt låg med de inställningarna! Tyvärr kan inte 310P kyla huset utan bara värma upp det.

Kanal 02 borde visa inomhustemperaturen i huset typ 24 grader vid den här årstiden. Värmesystemet får den temperatur som råder i huset om cirkulationspumpen är påslagen.

Ja hade det på känn! Ställer rattarna i de lägena som de ska va enligt kartan då!

Men varför är radiatorerna glödheta bara jag öppnar dem pyttepyttelite

Det måste alltså vara så att shuntventilen är öppen och släpper ut varmt värmevatten fast än shuntmotorn står i stängt läge. Alltså förmodligen något generalfel i shuntmotorn. Shuntventilen är gjord i mässing och borde inte kunna gå sönder så totalt.

• Gilla
Stucki
  • Laddar…
Nu står kanal två på samma som kanal 1, kanal 10 visar 22

Men kanal 01 är ju panntemperaturen vid elpatronen. Gick det inte att stänga shuntventilen med tång? Eller är det fel på hela shuntventilen trots den är i mässing??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.