det stora problemet är ju att Arla är dominerande och gör lite hur de vill. Det skulle till mer nätverkande mellan bönderna själva och starta upp egna mejerier lite här och var i landet så skulle det nog bli bättre. Nu sitter alla och klagar typ men ingen gör nåt. Man kan ju tycka vad man vill om Arla men de är ett affärsdrivande företag och är det överskott på mjölk inom bolaget så kan man ju inte gärna överköpa till dyrt pris bara för att vara snäll. Den kalkylen håller inte för någon.
Sen har som sagt många inget val annat än Arla och det beror ju på att ingen sätter igång med fler mejerier. Det är tyvärr ingen annan än företagsamma svenskar som kan göra det. Staten lär inte göra det iallafall.........

Det poppar upp småskaliga bryggerier i varje källare snart och det kan inte vara nån större skillnad mot ett mejeri men det är klart att brygga öl kanske är roligare än att processa mjölk.

Astrid Lindgren, mindre subventioner, högre skattesatser, hårdare krav på vilken medicinering som får användas och en strävan från våra styrande att Sverige alltid ska vara bäst i klassen gör att våra bönder kommer att gå under.
Detta tillsammans med att samma styrande sen skyller på EU-krav i offentlig upphandling och handlar där det är billigast trots att det är producerat under enklare och andra former än de man kräver av svenska bönder.

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Jordbruk har varit och är en viktig del i det landskap vi har idag, tyvärr är den miljön på väg att försvinna på många platser då småskaligt inte längre fungerar. Stora delar av övriga europa har helt andra förutsättningar utifrån både mark och klimat. Så ska våra öppna landskap överleva krävs att marken brukas annars blir det bara skog i framtiden, förutom på de få områden de vi har liknande förutsättningar som ute i EU-europa.
Men även miljörörelsen påstår att det produceras för mycket mjölk/kött och att det bör minskas.
Så ett framtida Sverige blir mera skog och de mindre öppna landskapen lär försvinna, förutom det man kan se på gamla filmer med äng och hagmark.
Ja det produceras för mycket mjölk i framförallt länder som har stort stöd av sin regering i form av enorma subventioner, bidrag, små krav på djurhållningen och där deras regeringen gör allt för att hjälpa till att producera mängder av mjölk till dumpade priser som sen säljs på export. Genom dessa satsningar försöker man att hålla bönderna med jobb och slippa social utslagning av dessa och skydda sin egen näring.

Värst är väl Irland men vårt grannland Danmark är inte dåligt det heller.

engs
Stefan1972 skrev:
det stora problemet är ju att Arla är dominerande och gör lite hur de vill. Det skulle till mer nätverkande mellan bönderna själva och starta upp egna mejerier lite här och var i landet så skulle det nog bli bättre. Nu sitter alla och klagar typ men ingen gör nåt. Man kan ju tycka vad man vill om Arla men de är ett affärsdrivande företag och är det överskott på mjölk inom bolaget så kan man ju inte gärna överköpa till dyrt pris bara för att vara snäll. Den kalkylen håller inte för någon.
Sen har som sagt många inget val annat än Arla och det beror ju på att ingen sätter igång med fler mejerier. Det är tyvärr ingen annan än företagsamma svenskar som kan göra det. Staten lär inte göra det iallafall.........

Det poppar upp småskaliga bryggerier i varje källare snart och det kan inte vara nån större skillnad mot ett mejeri men det är klart att brygga öl kanske är roligare än att processa mjölk.
Finns/fanns lite försök och ett tag var det ganska mycket prat om småmejerier, men det har gått sådär.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ostgotamjolk-protesten-som-kom-av-sig

Falköpings Mejeri som nu också driver Grådö Mejeri (om jag inte minns fel) är väl en av få som inte blivit uppköpta trots att de ligger mitt i Arlas geografiska område i Sverige.

engs
Var någon TV-kock som jag tycker beskrev det på ett sätt så iaf jag fick en aha-upplevelse trots att jag ändå har lite koll på livsmedelsindustrin. Tror det var han Nicklas som har/hade Mat i SVT.

För att få mjölk så ska man hålla med kor, mjölka korna, allt ska kylas och hållas kylt kontinuerligt på bondgården. Hämtas med tankbil, köras till ett mejeri där det processas, tappas på tetra, hela tiden fortsätta hållas kylt. Köras ut till butiker med kylbil, för att sen ha en hållbarhet på en handfull dagar.

Jämför detta med processen att tillverka t.ex. flaskvatten eller läsk, som man sedan kan frakta och lagra i princip hur som helst och förvaras under lång tid.

Sedan kollar man literpriset för mjölk resp cola så framstår priset på mjölk som löjligt billigt.

Krilleman
thomasx skrev:
Ja, plastdunkar, men inte så små, de är på två liter. Eller ja, inte små för att vara mjölk, men kanske små för att vara plastdunkar ;)
Finns i 0,9L också. Bla på Citygross.

Brukar ofta handla dessa för smaken!

hela_asens.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ion skrev:
Inte i närheten men på österlen fanns det en för några decennier sedan, riksbekant, fick problem med myndigheterna, tror han konkade. Vi handlade där några gånger , kanske det som är räddningen för mjölkbönderna, att starta upp egen försäljning utan mellanhänder.
Var ute och körde idag och tänkte just tanken att hur hade det sett ut utan kohagarna, trist tycker jag.
Verkar vara en politisk fråga. [länk]
[länk]

Han var det jag köpte mjölk av. Så kan det gå när man sticker upp. [länk]
Nu vet jag inte var du bor men mitt i Skåne startar en gårdsbutik mjölkförsäljning idag! Mjölk från gården, kravmärkt, samma pris som i affären men alla pengar till bonden. Automaten kommer vara tillgänglig 8-20 varje dag.
www.gunnarodsgard.se

Jag tycker det är fantastiskt, nästan lite revolutionerande, trots att jag jobbar med förpackningsutveckling på världens största mjölkförpackningsföretag 😄

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
jokamp skrev:
Nu vet jag inte var du bor men mitt i Skåne startar en gårdsbutik mjölkförsäljning idag! Mjölk från gården, kravmärkt, samma pris som i affären men alla pengar till bonden. Automaten kommer vara tillgänglig 8-20 varje dag.
www.gunnarodsgard.se

Jag tycker det är fantastiskt, nästan lite revolutionerande, trots att jag jobbar med förpackningsutveckling på världens största mjölkförpackningsföretag 😄
Kanske inte samma pris som i affären, men nästan. (15:-/liter)

Men det spelar ingen roll. Hade jag bott nära och det hade kostat mer hade jag handlat mjölk av dom endå!

(y)

I Kalmar län finns Emå-mejeriet (Hultsfred) och levererar till butiker i hela länet, äga av några lokala jordbrukare.
Handlar alltid deras mejeriprodukter-

I
Den är inom räckhåll, gunnarödsgård, ska göra reklam för den och givetvis besöka den snarast.
Som jag skrev tidigare, varför är det bara bonden som ska lida om försäljningen av ena eller andra skälet sviktar?
http://www.corren.se/ekonomi/mycket-snaps-for-mjolkbondens-pengar-8906791.aspx
Ägda av bönderna, jovisst, som lantmännen då. Jag har jobbat för Lantmännen, jag har på nära håll sett hur en filial/företag kan misskötas så det går i graven. Det var fullständigt hårresande som de som styrde bar sig åt, de gav fullständigt fan i om företaget konkade, var bara intresserade i att sko sig själva. Produkten var det inget fel på, snarlika produkter finns i handeln och tillverkas av företag som håller koll på kostnaderna.
Och åter igen, jag har inte märkt någon prisskillnad i butikerna. http://livsmedel.se/nyheter/mjolkbondens-lonsamhet-har-minskat-med-40-procent/
Nog tycker jag att det är väldigt snett. http://www.ja.se/?p=46491&pt=105

AndersS skrev:
I Kalmar län finns Emå-mejeriet (Hultsfred) och levererar till butiker i hela länet, ägs av några lokala jordbrukare.
Handlar alltid deras mejeriprodukter-
Och så en länk om Emåmejeriet
http://www.emamejeriet.se/sd_page/2/1/index.php

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Den här finns numera i Värmland, men i lite begränsad tillgång, och endast färsk mjölk och grädde än så länge. Den är så lite dyrare för att ge mer direkt till bönderna. De ska visst utöka med fil också.

http://wermlandsmejeri.se/

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det stora problemet för våra bönder är ju inte bara att man får för lite betalt för mjölken problemet är att dom inte kan konkurrera på lika villkor med övriga bönder i EU. Svenska regeringen både tidigare och nuvarande tar inte problemet på allvar samtidigt som man lägger nationella legala krav som ligger långt över EU.s krav som ställs på bönder i andra länder.

Till detta så kräver man att all upphandling inom stat och kommun ska ske enligt EU.s regler om offentlig upphandling. Dvs så köper man tex inom skola, äldrevård, etc tex griskött från Danmark för det är billigast där men man kräver att våra bönder ska ha en djurhållning som är mycket mer kostnadskrävande än deras konkurrenter.

Detta gäller för allt inom jordbruket där pålagorna är långt mycket större i Sverige än övriga EU länder.

För er som är intresserade kan det vara bra att läsa följande sammanställning för att förstå att om inget görs har vi inget lantbruk kvar inom bara några år.

https://www.lrf.se/globalassets/dokument/politik--paverkan/naringspolitiska_villkor_webb.pdf

Tänk på detta när ni lägger flintasteken på grillen i sommar.....köp svensk producerat kött ;)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det är väl det som är svårt att komma igång med ett mejeri så man kan spela på lika villkor som Arla............Det skulle liksom till att tusen bönder går ihop och gör nåt tillsammans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.