konkurrensen i EU skulle ju inte spela nån roll om man hade mejerier som enbart sålde på inhemsk marknad. Nu är ju problemet den att det största mejeriet vi har (Arla) är ett globalt företag och då blir det ju såhär. De gör ju inget fel. De är ju ett affärsdrivande företag som sagt. Staten kan ju förvisso subventionera men det är sällan nån bra väg att gå utan det är ju bättre marknaden sköter sig själv men då vill det ju till att nån vill verka på marknaden också. Men det är väl som vanligt att den där nån annan ska fixa det. Det behövs ju liksom lite jävlar anamma och enas och samlas och komma fram till nåt.
 
Stefan1972 skrev:
konkurrensen i EU skulle ju inte spela nån roll om man hade mejerier som enbart sålde på inhemsk marknad. Nu är ju problemet den att det största mejeriet vi har (Arla) är ett globalt företag och då blir det ju såhär. De gör ju inget fel. De är ju ett affärsdrivande företag som sagt. Staten kan ju förvisso subventionera men det är sällan nån bra väg att gå utan det är ju bättre marknaden sköter sig själv men då vill det ju till att nån vill verka på marknaden också. Men det är väl som vanligt att den där nån annan ska fixa det. Det behövs ju liksom lite jävlar anamma och enas och samlas och komma fram till nåt.
Har du läst den sammanställning jag refererade till? Det handlar inte om att nån annan ska fixa det....

Det är inte så mycket problem med modellen som Arla har, men om alla bönder från hela Europa får samma pris av Arla men samtidigt de svenska bönderna blir belastade med kostnader och statliga svenska nationella krav som är mycket mer kostsamma än deras konkurrenter så ger ju normal enkel mattematik att vinsten blir mindre och i sämsta fall noll eller minus för den bonden.

Vi ju ta enkla saker som att det lär ju kosta mer att producera om kravet i Sverige tex är 6 m2 per sugga och 4m2 i övriga EU, om det är lagkrav med strö i en grisbox i Sverige men övriga EU så går grisarna på betongen, om korna enligt lag måste gå på bete under sommaren i Sverige men inte i övriga EU, om dieselskatten är 6 ggr så hög i Sverige än tex Danmark, om nitratdirektivet gör att Sveriges bönder inte får göda lika mycket som andra länder, om de nationella kraven gör att vi använder minst sprutmedel i EU.......etc

Hur vill du då att man med lite djävla anama ska kunna konkurrera?

Det handlar inte om att bönderna skulle vara mindre effektiva här i Sverige utan om att andra länders regeringar sätter oerhört mycket lägre krav på sina bönder och att det därför inte går att få en lönsam näring i Sverige om man ska leverera till priser som sätts baserat på andra länders subventioner. Det handlar inte om att Sverige skulle ge mer subventioner.

Det måste bli samma villkor för alla om vi vill ha kvar ett lantbruk i Sverige och det går inte om man skapar lagar som sätter kostsammare krav på den ena leverantören och låter den andra slippa undan.

Sen kan man diskutera om det är rätt eller fel med 4 eller 6 m2 för en sugga eller hur mycket växtodlingsmedel som får användas för att skydda vår jord. Det är en helt annan sak men då får en svensk regering istället få igenom en förändring inom hela EU, inte belägga våra bönder med straff och andra krav än de som gäller för andra bönder inom EU.
 
Redigerat:
I
Hoppet står kanske till den ökande oron i världen och ett ökat intresse för att vi ska kunna försvara oss.
" Men hur är det egentligen med Sveriges självför
sörjning av livsmedel? Hur stor är den svenska
jordbruksproduktionen? Hur länge skulle hushåll,
respektive Sverige som land, klara sig i en kris
med bortfall av el, drivmedel och transporter, eller vid en kollaps i det finansiella
betalningssystemet eller vid en avspärrning gentem
ot omvärlden? Finns det beredskapslager eller
annan beredskap att säkra vårt lands livsmedelsförsörjning? Svaren är nej! "
http://www.civil.se/wp-content/blog...-vill-vi-Det-moderna-samhällets-sårbarhet.pdf
 
ion skrev:
Hoppet står kanske till den ökande oron i världen och ett ökat intresse för att vi ska kunna försvara oss.
" Men hur är det egentligen med Sveriges självför
sörjning av livsmedel? Hur stor är den svenska
jordbruksproduktionen? Hur länge skulle hushåll,
respektive Sverige som land, klara sig i en kris
med bortfall av el, drivmedel och transporter, eller vid en kollaps i det finansiella
betalningssystemet eller vid en avspärrning gentem
ot omvärlden? Finns det beredskapslager eller
annan beredskap att säkra vårt lands livsmedelsförsörjning? Svaren är nej! "
[länk]
Exakt....detta är en mycket allvarlig sak som olika regeringar har schabblat bort. Att vara ett land som skulle kunna självförsörja sig under ganska lång tid har vi idag ett land som stoppar på några fåtal dagar.
Vi kan inte ens sätta upp ett fältsjukhus eller ordna fram drivmedel för de rent nödvändiga samhällstransporterna.
 
det spelar ju troligen ingen roll om man ser till att alla jobbar på lika villkor. Marknaderna kommer att skilja iallafall.......Att de lever på skitfoder, antibiotika och statliga stöd utomlands kan ju inte innebära att vi ska göra likadant för att kunna sälja mjölken lika billigt.
Sverige är ett avlångt land, mycket transporter och det är få mejerier och mycket av allting egentligen. Utomlands är det tiofalt, kanske hundrafalt större gårdar i flertal på en mindre yta så redan där har de ju fördelar som gynnar dem.
Ju större marknad ju billigare blir ju allt totalt sett och även om vi skulle vilja ha det så så kommer det aldrig att kunna bli så. Då menar jag ju såklart inte att jag försvarar dålig jordbrukspolitik.

Det sverige behöver inom vårt eget lantbruk är företag som sköter distributionen av svenska varor. Som enbart ser till svenska marknaden. Det kan inte vara nåt som helst problem att få en hållbar affärsplan om folk vill betala 10-15kr litern för svensk mjölk. Men det är väl här skon börjar klämma för vem sitter och drömmer om att starta ett mejeri enbart för moralens skull och kanske gå plus minus noll. Då sitter vi där vi sitter iallafall.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Men om man nu har ett politiskt skapat system som tvingar tex kommuner att köpa kött där det är billigast samtidigt som man har andra lokala regler som driver upp kostnaderna för lantbrukarna och på samma sätt, om vi konsumenter bara tittar på prislappen och bryr oss mindre om var produkten är producerad så blir det ju en ohållbar ekvation eftersom det som är närproducerat då med automatik blir dyrare eftersom produktionskostnaderna är så mycket högre pga de olika regelverken.

Mjölken är bara en del av problemet för ett hållbart lantbruk i Sverige. Jag tror att antingen måste vi anpassa reglerna efter EU.s krav eller så får vi se till att EU skärper sina krav till vår nivå. Tyvärr är det nog den första som går att göra något åt inom rimlig tid.

Därmed inte sagt att det är önskvärt med skitregler som EU har, men om våra bönder ska konkurrera så ska det vara på samma villkor. Och så måste vi som konsumenter bry oss mer om vad som finns i paketet när vi handlar....
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Finns inget regelverk som tvingar kommunerna att köpa det billigaste köttet, de har tex möjlighet att kräva att vissa miljökrav är uppfyllda. Allt hänger på hur bra man är på att formulera sina upphandlingsunderlag. Tyvärr bakbinder kommunerna ofta de lokala leverantörerna eftersom de ställer krav på att en leverantör ska kunna leverera allt för att spara pengar på logistiken, då är det inte många som klarar det. Om de formulerade det mer i stil med ramavatal, så att de kan köpa in efter behov från flera leverantörer som uppnår kvalitetskraven och är tillräckligt billiga hanar saken i ett annat läge. Många små leverantörer kan ge ett helt annat pris om de vet att de är garanterade att få sälja sina produkter.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
sen är det ju oftast så att vara med i kommunala upphandlingar är ingen lätt bit. Nästan så man ska ha inhyrd konsult för att få allting rätt och vilken enskild lantbrukare lägger ner den energin? Då är det lättare att sälja till den som köper bara om än till lågt pris. Där finns det också ett problem för inköparna är så få (liksom Arla) att de vet att de kan skambjuda och få köpa. Finns ju ingen annan att sälja till heller för det är ju knappast så att varje enskild bonde har 30 inköpare på kö.
 
Hemmakatten
Mitt bidrag är att alltid köpa mejeriprodukter (och helst ekologiska) och kött enbart från Sverige. Vi vet att svenska köttdjur är minst påverkade av antibiotika, GMO och hormonstörande medel. Lika gäller för grödor ocj rotfrukter, äpplen mm.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73
Nöbbelövs gård i Kristianstads trakten säljer gårdsmjölk i ett antal butiker i skåne

Wapnö gård i Halland har eget mejeri och säljer bra mjölk
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73
Vi köper bara ekomjölk eller likvärdig. Ekokor äter mer gräs, därför innehåller ekomjölk t ex mer omega3
 
ion skrev:
Hoppet står kanske till den ökande oron i världen och ett ökat intresse för att vi ska kunna försvara oss.
" Men hur är det egentligen med Sveriges självför
sörjning av livsmedel? Hur stor är den svenska
jordbruksproduktionen? Hur länge skulle hushåll,
respektive Sverige som land, klara sig i en kris
med bortfall av el, drivmedel och transporter, eller vid en kollaps i det finansiella
betalningssystemet eller vid en avspärrning gentem
ot omvärlden? Finns det beredskapslager eller
annan beredskap att säkra vårt lands livsmedelsförsörjning? Svaren är nej! "
[länk]
Det där är lite lustigt, min far har köpt en bit av en gård, där 1/3 av marken ligger i "Träda"

De får bidrag av staten, för att inte bruka marken, och för att hålla den i sådant skick att det skall gå och odla på den i händelse av krig..
 
oobum skrev:
Det där är lite lustigt, min far har köpt en bit av en gård, där 1/3 av marken ligger i "Träda"

De får bidrag av staten, för att inte bruka marken, och för att hålla den i sådant skick att det skall gå och odla på den i händelse av krig..
Det låter inte helt rätt eftersom Sverige inte får ge speciella eller egna bidrag till sitt jordbruk utan alla bidrag ska vara EU anpassade och styras via Bryssel.
Vi lämnade väl trädesbidragen i mitten av 90-talet och gick över till s.k "produktionsfrämjande EU politik" med en massa andra bidrag som naturligtvis kan liknas vid trädesbidragen men som heter allt annat beroende på vilket år det är och vad man hittar på i Bryssel. Just nu är det väl bidrag för "Förgröningsytor" som gäller och motiveras med att det bla är bra för miljön.

Bidrag för att hålla en lantgård standby i händelse av krig finnas nog inte. Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Hemmakatten skrev:
Mitt bidrag är att alltid köpa mejeriprodukter (och helst ekologiska) och kött enbart från Sverige. Vi vet att svenska köttdjur är minst påverkade av antibiotika, GMO och hormonstörande medel. Lika gäller för grödor ocj rotfrukter, äpplen mm.
Är det verkligen så att svenska djur är minst påverkade av antibiotika? Jag har för mig att jag läste att Norge var ännu bättre. Nu är det dock prisbild och tullar emellan men annars kanske det hade varit något?

Edit: hittade min källa https://jordbruketisiffror.wordpres...anvander-minst-antibiotika-till-djur-inom-eu/
 
A
Men är det inte ungefär samma problem med ekologiskt odlat? Det är ibland mycket dyrare än icke-ekologiskt, men bonden får endast en bråkdel av prisskillnaden trots att det är dyrare att producera ekologiskt än icke-ekologiskt. Den största delen av prisökningen går till mellanhänder, reklamfilmer med ICA-Stig och handlarens nya BMW (dvs vinst). Mellanhänder och handlaren har inte mycket större kostnader för ekologiskt (möjligen bortsett från svinn eftersom ekologiskt har sämre hållbarhet i vissa fall) så jag ser ingen anledning att dessa ska ha så mycket mer betalt för ekologiskt.

Jag har inget emot vinstdrivande företag, men så länge som jag tror att den största delen av prisskillnaden inte går till bonden som sitter med de största kostnaderna så vägrar jag köpa ekologiskt (när det är samma pris eler lägre köper jag ekologiskt). Man kan tycka att jag då inte tar någon form av ansvar, men då tycker jag att handlare och mellanhänder först kan börja med att ta ansvar genom att sätta lägre vinstmarginaler på ekologiskt för att vi konsumenter ska köpa mer sånt och inte tvärtom, dvs sko sig på ekomatstrenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.