Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Hej allihopa!
Har precis sparkat igång FTX-systemet, och det har ju gjort underverk för luftkvaliteten, men något jag inte kan förstå är mängden "volatila organiska kemikalier" i luften...
Har en Airthings luftmätare och den registrerar "spikar" i mängden VOC. Oftast på natten, och jag kan inte se något samband mellan mänskligt beteende och mätvärdena..
Nån som har några tankar kring detta?
Har precis sparkat igång FTX-systemet, och det har ju gjort underverk för luftkvaliteten, men något jag inte kan förstå är mängden "volatila organiska kemikalier" i luften...
Har en Airthings luftmätare och den registrerar "spikar" i mängden VOC. Oftast på natten, och jag kan inte se något samband mellan mänskligt beteende och mätvärdena..
Nån som har några tankar kring detta?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser märkligt ut, kanske något systemfel. Källorna till VOC ör
1. Fordon. Moderna bilar liten påverkan. Numera mest från mindre fordon som mopeder och från dieselfordon
2. Vedeldning. Den största källan i vissa bostadsområden.
3. Hushållen som källa vid grillning, målning med mera.
Det bör inte vara spikar på nätterna
1. Fordon. Moderna bilar liten påverkan. Numera mest från mindre fordon som mopeder och från dieselfordon
2. Vedeldning. Den största källan i vissa bostadsområden.
3. Hushållen som källa vid grillning, målning med mera.
Det bör inte vara spikar på nätterna
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Just parfym vet jag att den inte triggar på, den har stått någon månad i 14-åringens rum... Han är rätt pigg på parfym, men det märks inte... 🤔
Ska testa ett annat rum och se ...
Ska testa ett annat rum och se ...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Alla låg och sov.... Jag gick upp 06:45 ungefär....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 662 inlägg
Nej, inte vad jag tror... Av de fem husen runtomkring är två pensionärer, varav en har flyttat till lägenhet och aldrig är hemma, den som bor närmast är tjänsteman och skulle aldrig åka till jobbet såpass tidigt som 5 .... De två sista är visserligen arbetare, och åker hyfsat tidigt ibland, men de har sina uppfarter längst bort från luftintaget.... I alla fall 30-35 meter...Tomtom79 skrev:
Ingen eldar längre.. en av kåkarna eldar iofs pellets men det känns ju inte ens utomhus...
VOC är ett relativt värde så höga spikar behöver inte vara farliga om bakgrundsnivån är väldigt låg. Genomsnittet ska alltid bli typ 100. Värden under 100 är alltså med mindre föroreningar och över 100 är mer.
Hos oss får vi en spik på morgonen när vi stiger upp ur sängen för damm från täcken och annat sprider sig ut i luften då. Skakar man täcken blir det mycket. Glömmer någon sätta på spisfläkten på max kommer det in os i sovrummet och den registrerar en spik.
Hos oss får vi en spik på morgonen när vi stiger upp ur sängen för damm från täcken och annat sprider sig ut i luften då. Skakar man täcken blir det mycket. Glömmer någon sätta på spisfläkten på max kommer det in os i sovrummet och den registrerar en spik.