151 läst · 2 svar
151 läst
2 svar
Hjälp med utfärda kontrakt för byta fönster och dörr
Hej
Jag tänkte anlita ett företag för att göra ett större ingrepp på övervåningen, ta bort befiintlig balkongdörr och fönster och montera dit ett större fönster som går hela vägen ner till govlet och är lite bredare samt montera in en glasdörr.
Det är tegelfasad och sen trästomme, huset är från 1955.
Teglet under balkongdörren sitter lite löst och jag vill försäkra mig om att jobbet utförs rätt och att det lämna i ett skick jag är nöjd med, tex putsar med murbruk runt om på utsidan så det inte är springor eller tegel som kan lossna samt rätt infästning och att om de ser att något måste förstärkas så gör dom det.
ÄR det bygg ama man ska följa och BBR då samt anlita en besiktningsman efteråt?
För i offerten har de endast skrivit.
Byte av dörr och fönster i befintlig vägg.
Kunden har eget fönster och egen dörr som ska monteras.
Det känns som en väldigt löst skriven och öppen för tolkning offert
Jag tänkte anlita ett företag för att göra ett större ingrepp på övervåningen, ta bort befiintlig balkongdörr och fönster och montera dit ett större fönster som går hela vägen ner till govlet och är lite bredare samt montera in en glasdörr.
Det är tegelfasad och sen trästomme, huset är från 1955.
Teglet under balkongdörren sitter lite löst och jag vill försäkra mig om att jobbet utförs rätt och att det lämna i ett skick jag är nöjd med, tex putsar med murbruk runt om på utsidan så det inte är springor eller tegel som kan lossna samt rätt infästning och att om de ser att något måste förstärkas så gör dom det.
ÄR det bygg ama man ska följa och BBR då samt anlita en besiktningsman efteråt?
För i offerten har de endast skrivit.
Byte av dörr och fönster i befintlig vägg.
Kunden har eget fönster och egen dörr som ska monteras.
Det känns som en väldigt löst skriven och öppen för tolkning offert
Ni bör skriva avtal enligt Hantverkarformuläret 17 (https://stpubshop.blob.core.windows...karformularet-17-2024-konsumentverket_7ad.pdf). Där anges att arbetena ska utföras fackmannamässigt vilket betyder att lag och författning ska följas. Detaljarbeten anses normalt ingå såsom drevning, beslagning och listning vid dessa typer av arbeten. Jag skulle dock inte säga att det ingår att reparera ytterväggen om den är dålig och går sönder om det inte uttryckligen är specificerat.
Ett så litet jobb skulle jag inte besikta mer än själv och då kolla om det estetiskt ser bra ut och arbetet är färdigställt och sedan prova funktionen så att dörr och fönster löper korrekt.
Ett så litet jobb skulle jag inte besikta mer än själv och då kolla om det estetiskt ser bra ut och arbetet är färdigställt och sedan prova funktionen så att dörr och fönster löper korrekt.
Som sagt putslagning och lösa tegel stenar bör du nog få med explicit i avtalet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att skriva kontrakt med entreprenören
Vatten & Avlopp -
Hjälp med klausul i kontrakt!
Juridik -
Hjälp! Golvvärme trasig mellan kontrakt och tillträde
Juridik -
Tiden mellan köpekontrakt och tillträde, bolån.... hjälp!
Köpa & Sälja hus -
Skriva på kontrakt i morgon snälla hjälp med 3 kluriga frågor.
Köpa & Sälja hus