Attitudeswe
P Pligg85 skrev:
12 paneler ca 435w kostar runt 1200kr st med montagematerial.
Enkel riktare för 6000-8000kr.
Lite kabel.

Det är hårdvara för långt under 30.000kr för en elektriker.
Finns paneler för 750kr med:

https://kilowattbutiken.se/products...hcN8eIZktmRUwbK9t7NgnuwGWFlln75waAjMfEALw_wcB

Det är installationen som är dyr... Synd att man inte får installera 4 paneler själv på stickkontakt som i Tyskland.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Finns paneler för 750kr med:

[länk]

Det är installationen som är dyr... Synd att man inte får installera 4 paneler själv på stickkontakt som i Tyskland.
Jo jag vet.

Kikar själv på 24x435w på backen. Monterar själv och tar in en elektriker 3 timmar.

Allt under 40.000kr
Inte ens räknar med bidrag.

Men tvekar ändå.

Attitudeswe
Förstår det. Fick i mina uträkningar att 10paneler gav 2600kr/år i SE3. Blir dessutom lägre avkastning/panel desto fler paneler (lägre egenanvändning)

Två förändringar har skett/sker som innebär att det är nya förutsättningar vad gäller lönsamheten för solceller.

Elpriset varierar numera extremt under dygnets timmar och därmed även besparingen och intäkterna för såld el.

Elpriset kan vara 10 ggr högre kl 17 på eftermiddagen än nattetid och mitt på dagen. Det innebär att den mest idealiska placeringen inte längre är söderläge.

Det är inte mängden el vi vill maximera utan det är mängden kronor, dvs pengar. Fråga dom som har solceller i söderläge om dom är nöjda med den tioöringen dom fick per kWh såld el i somras. Nu fick dom även en skattereduktion på 60 öre men det är snart historia.

Att sälja 1 000 kWh en bra sommarmånad och få kanske 150 spänn (15 öre/kWh) är faktiskt sämre avkastning än en indexfond.

Samma sak gäller för egenanvänd el även om besparingen är något högre med energiskatt och elnätskostnad.

Det som gäller idag är en liten anläggning i sydväst/västerläge som täcker in det egna behovet (tänk elbilsladdning och matlagning) och ett hyggligt stort batteri, minst 20 kWh som används för arbitrage, köpa el när det är billigt använda/sälja när det är dyrt.

• Gilla
3KGT
  • Laddar…
Jag räknar iaf enbart med att hålla egna förbrukningen.

Räknar inte alls med någon ersättning för överskott.

Slippa elskatten och de ynka 6,25 öre så är vi uppe i 59,75öre kWh man sparar på att slippa köpa. Kanske 80öre netto med genomsnittet på att köpa el på sommaren (20öre)

Så i mitt fall är det mest för kul, värdelös investering när vi i SE2 har sånt extremt överskott på el.

B Bandara skrev:
Lägg pengarna i Avanza istället, mycket bättre avkastning! Solceller har ofta en payofftid lika lång som livslängen, vilket gör det till en Ebberöds bank. Dessutom fruktansvärt fula.
Kanske både ock. Det är ju så att varken Avanzas avkastning eller antal soltimmar i framtiden kan garanteras.
Man ska sprida riskerna. Förr sa man att man inte skulle lägga alla ägg i samma korg ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.