7 224 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Hjälp med solcellspaket... Val,Batteri, värt det?
Man ska inte lägga alla ägg i samma korg, heter ordspråket. Man ska kanske inte lägga alla sina sparpengar i aktier, ej heller i solcellsanläggning, En blandning aktier, fastighet,solceller är kanske det bästa ? Att köpa aktier för lånade pengar är ett högriskprojekt och kanske likaså låna till en solcellsanläggning. Fastighet är väl oftast nödvändigt att låna till, men desto mindre desto bättre (amortera!).3 3KGT skrev:För den som kan och vågar så är det säkert en bättre investering men också mer riskabelt.
Men jag är dålig på det så studerar detta med solceller istället så får vi se vart jag hamnar.
Fick nu offerter på Solax system istället för Sigenergy.. Ingen som har erfarnhet?
Solax skall vara på 4dje gen nu enligt säljare, medan Sigenergy är 1gen system.
Utöver Rikatillsammans så är Småspararguiden superbra:3 3KGT skrev:
https://www.smaspararguiden.se/blogg/darfor-ska-du-ha-en-global-aktiefond/
https://www.smaspararguiden.se/blogg/sa-hittar-du-den-basta-globala-indexfonden/
Nej, ute och cyklar är det väl ingen som är? Hur ser din kalkyl ut som backar påståendet att det är "lönsamt"?Rabbithole skrev:
Jag räknar på TS föreslagna anläggning på 6 kW och till en kostnad av 80 tkr och jämför med att placera pengarna i en billig global indexfond med 7 % avkastning i snitt (låt oss kalla det "på börsen"):
- underhållet över 20 års tid på 20 tkr (vilket är lågt räknat, som jag förstått det)
- anläggningens effekt minskar linjärt till 84 % efter 20 år (har förstått det som att det fungerar så)
- huset stiger i värde med hela investeringskostnaden år 0, minskar sedan linjärt med effekten på anläggningen (se föreg punkt)
Om premisserna ändras lite, t ex att snittförsäljningspriset blir 1 kr/kWh, blir det en förlustaffär på mer än hela investeringskostnaden jämfört med börsen.
Och ja, jag är självklart medveten om att båda investeringsalternativen har olika typer av risker. 🙂
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 396 inlägg
Det är ju inte 7% index man ska slå för lönsamhet utan bara inflationen. Men visst är en indexfond mest troligt högre lönsamhet än solceller. Så typ 9 års återbetalningstid på investeringenKungen_283746 skrev:
Nej, ute och cyklar är det väl ingen som är? Hur ser din kalkyl ut som backar påståendet att det är "lönsamt"?
Jag räknar på TS föreslagna anläggning på 6 kW och till en kostnad av 80 tkr:
Om det ska matcha en global indexfond med 7 % avkastning över 20 år så måste TS sälja el för 1,50 kr/kWh (som ökar med 4 % år). Om premisserna ändras lite, t ex att snittförsäljningspriset blir 1 kr/kWh (och ökar med 4 %/år), blir det en förlustaffär på mer än hela investeringskostnaden.
- 4 % prisökning på elpriset per år över 20 år (extremt svårt att sia om, jag chansar en bra bit över inflationsmålet)
- underhållet över 20 års tid på 20 tkr (vilket är lågt räknat, som jag förstått det)
- anläggningens effekt minskar linjärt till 84 % efter 20 år (har förstått det som att det fungerar så)
- huset stiger i värde med hela investeringskostnaden år 0, minskar sedan linjärt med effekten på anläggningen (se föreg punkt)
Och ja, jag är självklart medveten om att aktiemarknaden också kommer med svängningar och andra typer av risker. 🙂
Lyssna på SR ekonomiakuten / plånboken3 3KGT skrev:
Det är ju just små anläggningar som skulle kunna vara lönsamma nu när 60öringen försvinner.Rabbithole skrev:
Sen sjunker iofs överföringen i näten till under 10 öre och man kan köpa grannens solel för -20 öre...
8 paneler fixar varmvattnet fläktar och kul/frys samt nån TV/dator, så att man slipper skatta på bakgrundsförbrukningen. Har man fler så genererar dom el man får skänka bort (om man inte har en elbil som står hemma som man kan dumpa elen i - fast det får man ju betalt för å andra sidan.
Jag har inga solceller men minusfaktura sommartid:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för alla förslag ovan och nedlagd tid.
Ja har sparat alla länkar ovan och lovar att lyssna efter jul kaoset.
Fick en offert på följande.
10 x 500w paneler + Solax all in one system 15kw/kwh + växelriktare på 15kwh och data hub. Begärda priset är 121 vilket känns lite för högt!
Skall få kalkyer på återbetalningstid. Om de blir solceller och batteri så blir det till mars månad och vill underköka detta så gott det går innan beställning.
En annan faktor att beräkna i kalkyen är:
Solceller vart tidigare extra värde för huset.
Men nu är det osäkert ifall 60 öringen försvinner så kan eventuella köpare i framtiden ta det som en minus om man har större anlägningar pga eventulla kostnader som kan tillkomma för överskottsel.
Men batteri lär vara plus/värde ökande.
2025-01 så går vi över till effektoppar via Ellevio och då lär jag deffentivt få högre faktura.. så frågan är hur man skall beräkna sparande per år med batterier & solceller. Säljarnas räknesätt går inte att lita på.. Någon som har kommit fram till en vettig ekvation?
Ja har sparat alla länkar ovan och lovar att lyssna efter jul kaoset.
Fick en offert på följande.
10 x 500w paneler + Solax all in one system 15kw/kwh + växelriktare på 15kwh och data hub. Begärda priset är 121 vilket känns lite för högt!
Skall få kalkyer på återbetalningstid. Om de blir solceller och batteri så blir det till mars månad och vill underköka detta så gott det går innan beställning.
En annan faktor att beräkna i kalkyen är:
Solceller vart tidigare extra värde för huset.
Men nu är det osäkert ifall 60 öringen försvinner så kan eventuella köpare i framtiden ta det som en minus om man har större anlägningar pga eventulla kostnader som kan tillkomma för överskottsel.
Men batteri lär vara plus/värde ökande.
2025-01 så går vi över till effektoppar via Ellevio och då lär jag deffentivt få högre faktura.. så frågan är hur man skall beräkna sparande per år med batterier & solceller. Säljarnas räknesätt går inte att lita på.. Någon som har kommit fram till en vettig ekvation?
Frågan är vad du betalar för köpt el inkl. skatter per kwh. Om du genom att använda el från solen själv - inte nödvändigtvis sälja till elnätet - kan slippa att köpa el så har du en vinst. Hur mycket solen skiner eller hur mycket aktiemarknaden stiger/sjunker kan ingen sia om för framtiden. Dessutom behöver det inte vara full solsken för att få produktion från solpaneler ....Kungen_283746 skrev:
Nej, ute och cyklar är det väl ingen som är? Hur ser din kalkyl ut som backar påståendet att det är "lönsamt"?
Jag räknar på TS föreslagna anläggning på 6 kW och till en kostnad av 80 tkr och jämför med att placera pengarna i en billig global indexfond med 7 % avkastning i snitt (låt oss kalla det "på börsen"):
Om solcellerna ska matcha börsen över 20 år så måste TS sälja el för 1,50 kr/kWh i snitt första året och sedan måste årssnittpriset öka med 4 %/år. Dessa siffror är väldigt svåra att sia om med den galna elmarknad vi har. Men jag tror att 1,50 kr/kWh är väldigt högt räknat. Eller?
Om premisserna ändras lite, t ex att snittförsäljningspriset blir 1 kr/kWh, blir det en förlustaffär på mer än hela investeringskostnaden jämfört med börsen.
Och ja, jag är självklart medveten om att båda investeringsalternativen har olika typer av risker. 🙂
Fast med en solcellsanläggning så torde man ju kunna minska topparna i effekten, och således ducka effektavgiftens absoluta största toppar. Du plockar ju solcells-elen före du belastar nätet, med ett batteri så blir det ju ännu smidigare att plocka effektentopparna (tills batteriet är slut).
Är själv sugen på en 10kW-anläggning, men avvaktar tills det slutas vela i regelverket krig det hela. Betala för att sälja elen låter värdelöst, då kör jag hellre kyla på luftvärmepumpen och laddar andrabilen som drivs av el.
Är själv sugen på en 10kW-anläggning, men avvaktar tills det slutas vela i regelverket krig det hela. Betala för att sälja elen låter värdelöst, då kör jag hellre kyla på luftvärmepumpen och laddar andrabilen som drivs av el.
Problemet är ju att effekttoppen uppstår på natten när solen ej lyser, så det krävs en nätägare som har en modell som primärt straffar uttag 07-09 och 15-19...lsoderlund skrev:
Fast med en solcellsanläggning så torde man ju kunna minska topparna i effekten, och således ducka effektavgiftens absoluta största toppar. Du plockar ju solcells-elen före du belastar nätet, med ett batteri så blir det ju ännu smidigare att plocka effektentopparna (tills batteriet är slut).
Kan man kapa toppen med 2kW så är det värt vaddå? 2400kr/år?
Mitt effektuttag:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 396 inlägg
Jag har ellevio och vår effektavgift startar efter nyår.
22-06 räknas halva effekten.
Jag har hittills klarat mig på 16A huvudsäkring, fick gå upp till 25A med solcellerna så ska bli skönt att gå ner i fast avgift 😀
22-06 räknas halva effekten.
Jag har hittills klarat mig på 16A huvudsäkring, fick gå upp till 25A med solcellerna så ska bli skönt att gå ner i fast avgift 😀
Min effekttopp sker inte på natten, snarare kring 06-08 på morgonen eller kring 16-19 på eftermiddagen. Med batteri skulle denna kunna duckas. 2400kr/år blir en del i det hela. På 20 år är det, på många anläggningar, halva investeringen.Attitudeswe skrev:
Om man skulle räkna på batteri + solceller så kan man inte endast räkna på effekttopparna, för då blir det nog lite orättvis.
T.ex under sommaren.
Solceller genererar el och kan ladda batteriet som kan användas under natten.
Där han man då sparat några hundra per sommar.
Under vintern:
Då blir det mestadels batteriet som används. Solceller genererar lite el vissa dagar beronde på system och sol.
T.ex mitt gamla mindre system som körs på 1fas kan generera från 3-4w och uppåt.. Så alla dessa dagar kommer det in några watt per dygn.
Sen batteriet kan då laddas när det är billigare och halva toppavgifter under 22-06 hos Ellevio som jag har för att använda det på morgonen och kvällen.
Svårheten är att räkna hur mycket man tjänar på det per år.
Men låt säga 6000 kr per år (Tillverkning + batteri). Då ett system på ca 12kw+ solceller kostar ca 100.000 så tar det ca 16,5 år att få hem! Men sen måste man också räkna in att det är med dagens priser. Om priser fortsätter gå upp så tar man hem det lite tidigare.
Men om man får betala för överskott från och med 2026 så har man en minuspost att räkna med.
Skall ha ett kommande möte med solcells säljaren som berättat att han skall gå igenom hur de räknar hem avbetalningen på den! Blir intressant att se hur de räknar.
Exempel så på ett utav offerterna där det rör sig om 120.000 kr så har dem angivit att återbetalningstiden för systemet är 6 år!
T.ex under sommaren.
Solceller genererar el och kan ladda batteriet som kan användas under natten.
Där han man då sparat några hundra per sommar.
Under vintern:
Då blir det mestadels batteriet som används. Solceller genererar lite el vissa dagar beronde på system och sol.
T.ex mitt gamla mindre system som körs på 1fas kan generera från 3-4w och uppåt.. Så alla dessa dagar kommer det in några watt per dygn.
Sen batteriet kan då laddas när det är billigare och halva toppavgifter under 22-06 hos Ellevio som jag har för att använda det på morgonen och kvällen.
Svårheten är att räkna hur mycket man tjänar på det per år.
Men låt säga 6000 kr per år (Tillverkning + batteri). Då ett system på ca 12kw+ solceller kostar ca 100.000 så tar det ca 16,5 år att få hem! Men sen måste man också räkna in att det är med dagens priser. Om priser fortsätter gå upp så tar man hem det lite tidigare.
Men om man får betala för överskott från och med 2026 så har man en minuspost att räkna med.
Skall ha ett kommande möte med solcells säljaren som berättat att han skall gå igenom hur de räknar hem avbetalningen på den! Blir intressant att se hur de räknar.
Exempel så på ett utav offerterna där det rör sig om 120.000 kr så har dem angivit att återbetalningstiden för systemet är 6 år!

Jag fick det till 70öre per watt installerad effekt i SE3 under 2024 (utan 60öring men med 54öring från egenförbrukning)
Räknar på att överföringen sjunker till under 10öre när solen skiner i nya nättarifferna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/finns-nan-loensamhet-utan-60oering-mindre-blir-baettre.537986/
Räknar på att överföringen sjunker till under 10öre när solen skiner i nya nättarifferna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/finns-nan-loensamhet-utan-60oering-mindre-blir-baettre.537986/
12 paneler ca 435w kostar runt 1200kr st med montagematerial.3 3KGT skrev:
Enkel riktare för 6000-8000kr.
Lite kabel.
Det är hårdvara för långt under 30.000kr för en elektriker.