5 742 läst · 50 svar
6k läst
50 svar
Hjälp med solcellspaket... Val,Batteri, värt det?
Vad menar du med att kostnaderna ökar med solceller?J Jan_G skrev:Mina solceller producerar mest el under månaderna Mars till September. Och de har suttit uppe sedan våren 2021. De är på 12 060 w och har gett mellan 12' och 13,5 MWh per år.
Cellerna överproducerar jämfört med offert och vi är kanonnöjda med prylarna.
Men de ger ett ekonomiskt tillskott på mellan 13 och 23 000 kr per år. Mest när jag hade fastprisavtal på 40 öre på köpt el och fick uppåt 2,50 kr per så kWh under 2022.
Mitt paket kostade 126 500 kr totalt efter bidrag och jag har idag dragit in lite drygt 60 000 kr på dem.
Förbrukar ca 60 % ajälv och säljer resten.
Jag har fått betala ca 1,20 kr för elen (allt ingår) under sommaren i år (månadsmedel) och ca 20-25 öre för såld solel + 60 öre skattereduktion).
Eftersom inkomsterna inte ökar i takt med kostnaden för installation så måste jag säga att:
NEJ !!! Solceller är enbart positivt för tillverkare, säljare och andra som är involverade.
Finns ingen som helst chans att man kan få räknat hem kostnaden.
Och batteri, glöm det.
Installerade ett 12kwh system in samband med mitt nybygge och värt det med 60 öringen men inte om den går förlorad 2026.
Överväger nu att slänga in ett batteri på 10-15kwh vilket enligt mina beräkningar kan betala av sig hyfsat snabbt pga ingen 60öring.
1/ förlorar ca 6k på 60 öringen.
2/kan använda egen el på sommaren och sparar 1kr i leverans under dessa ca 6 månader.
3/ kan under vintern köpa ell på natten billigt och använda på dagen.
4/ lär hjälpa effekt uttags bötern som kommer att komma till oss alla.
Sammanslaget tror jag batteriet kan betala sig på 5-7år
Överväger nu att slänga in ett batteri på 10-15kwh vilket enligt mina beräkningar kan betala av sig hyfsat snabbt pga ingen 60öring.
1/ förlorar ca 6k på 60 öringen.
2/kan använda egen el på sommaren och sparar 1kr i leverans under dessa ca 6 månader.
3/ kan under vintern köpa ell på natten billigt och använda på dagen.
4/ lär hjälpa effekt uttags bötern som kommer att komma till oss alla.
Sammanslaget tror jag batteriet kan betala sig på 5-7år
Det var ju ganska förmånliga priser för en 10kW anläggning. Men det här med att sälja när man överförbrukar och behöva betala för det (mer än elpriset är) låter ju hål i huvudet.Rabbithole skrev:
Hoppas på grupp-avtal i samfälligheten vi bor i. Då blir det väl en lösning men kW ut och kW in. Där om det blir ett överskott hamnar in något typ av pott som man kan använda vid behov.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 995 inlägg
Man kan alltid stänga av växelriktaren när det är minuspriser, men på totalen blir det plus ändå då man har egenkonsumtionen, som hjälps av ett batterilsoderlund skrev:Det var ju ganska förmånliga priser för en 10kW anläggning. Men det här med att sälja när man överförbrukar och behöva betala för det (mer än elpriset är) låter ju hål i huvudet.
Hoppas på grupp-avtal i samfälligheten vi bor i. Då blir det väl en lösning men kW ut och kW in. Där om det blir ett överskott hamnar in något typ av pott som man kan använda vid behov.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 995 inlägg
Notera att om du köper växelriktare OCH batteri så får du 50% energistöd även på växelriktaren. Om du köper solpaneler + växelriktare UTAN batterier får du 20 % (senare 15%) i energistöd för växelriktaren.3 3KGT skrev:Liksom många så sitter man och funderar på att investera i solceller eller ej av endast ekonomiska skäl. Läst flera ämnen här men då folk bor i olika områden med olika behov så ställer jag ännu en fråga och tråd för min egen som kanske kan hjälpa fler på spåren och ber om hjälp från er att dela med tankarna kring detta.
Områdeskod 3
Förbrukning ca 14000
Plugin bil.
Leverantör Ellevio. De skall byta system till effekttoppar från januari som innebär saftigare elräkning för mig.
Befintliga solceller utan batteri, äldre på ca 3kw.
Batteri eller ej. Storlek på batteriet?
Tagit in flera offerter och valet blir inte lättare sett till (slopningen av 60 öre, offerterna som skiljer sig i varumärke och batteri osv, tuff marknad där många går i konkurs och garantierna som står på spel, oseriösa lirare).
En annan tråkig faktor är att batteriet tar plats som jag verkligen har ont om, och bör monteras inomhus!
Funderar på attt skaffa 10-12 paneler till med separat växelriktare och låta gamla systemet stå kvar. Sen kom batteri in i bilden troligen en Sigenergy..
Vad säger experterna här?
Här är några offerter
Endast solceller så snackar vi ca 80.000-90.000 för 10-12 paneler på 450-500w och 8-10 kw växlriktare.
10 solceller + 8kwh batteri + 10kw växelriktare ? ca 90000
10 solceller + 16 kwh batteri + 16kw växelriktare ca 110000
Frågan är om det är ens värt det idag? Och om ja skall man köra med batteri eller utan? Det som stressar är att bidragen skall minska Q3 2025, så man vill nytta det medan man kan om det är värt det?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 995 inlägg
Därför Sigenergy är intressant. Allt i ett lösning. Bara att koppla på solcellerna.roland53 skrev:
Hade övervägt den idag istället för mitt Sungrow system
Jag tycker att den enda intressanta frågan för alla typer av sådana här investeringar är "vad hade jag kunnat göra med pengarna i stället som gett avkastning?". För mig är svaret: placerat allt i en billig global indexfond. Givet det så kan jag inte, hur jag än vänder och vrider på frågan, komma fram till att solceller är annat än en dålig ekonomisk investering.3 3KGT skrev:
För den som kan och vågar så är det säkert en bättre investering men också mer riskabelt.Kungen_283746 skrev:Jag tycker att den enda intressanta frågan för alla typer av sådana här investeringar är "vad hade jag kunnat göra med pengarna i stället som gett avkastning?". För mig är svaret: placerat allt i en billig global indexfond. Givet det så kan jag inte, hur jag än vänder och vrider på frågan, komma fram till att solceller är annat än en dålig ekonomisk investering.
Men jag är dålig på det så studerar detta med solceller istället så får vi se vart jag hamnar.
Fick nu offerter på Solax system istället för Sigenergy.. Ingen som har erfarnhet?
Solax skall vara på 4dje gen nu enligt säljare, medan Sigenergy är 1gen system.
Man behöver inte ” kunna något” för att se att indexfonder genererar i snitt minst 10% avkastning per år medan solceller kräver antingen mycket kapital som kunde istället arbetat med avkastning eller lånade pengar i investering. Det lär inte dröja länge förrän staten höjer skatten på såld el. Dvs. inget incitament kvar. För de som minns satsningen på LPG gas på 80 talet för bilar borde detta vara självklart, när bilägare offrade bagageutrymmet för gaskonvertering så höjdes skatten så att marknaden dog och mackarna tog bort gastankarna. Solceller=grenwashing!
Respekterar din åsikt. Och förstår då jag har tappat förtronde mer och mer för allt med staten och göra.B Bandara skrev:Man behöver inte ” kunna något” för att se att indexfonder genererar i snitt minst 10% avkastning per år medan solceller kräver antingen mycket kapital som kunde istället arbetat med avkastning eller lånade pengar i investering. Det lär inte dröja länge förrän staten höjer skatten på såld el. Dvs. inget incitament kvar. För de som minns satsningen på LPG gas på 80 talet för bilar borde detta vara självklart, när bilägare offrade bagageutrymmet för gaskonvertering så höjdes skatten så att marknaden dog och mackarna tog bort gastankarna. Solceller=grenwashing!
Offtopics: Men tips eller info om indexfonder? Vart kan man läsa/lära sig mer om de?
Funderade ett tag på att lära mig mer om fonder, men ej fått tiden att räcka till.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 995 inlägg
Nu ska vi kanske vara ute och cykla lagom.B Bandara skrev:Man behöver inte ” kunna något” för att se att indexfonder genererar i snitt minst 10% avkastning per år medan solceller kräver antingen mycket kapital som kunde istället arbetat med avkastning eller lånade pengar i investering. Det lär inte dröja länge förrän staten höjer skatten på såld el. Dvs. inget incitament kvar. För de som minns satsningen på LPG gas på 80 talet för bilar borde detta vara självklart, när bilägare offrade bagageutrymmet för gaskonvertering så höjdes skatten så att marknaden dog och mackarna tog bort gastankarna. Solceller=grenwashing!
Solceller är en ekonomiskt lönsam investering, visst för små anläggningar finns det alternativ som troligtvis ger högre avkastning.
Och miljömässigt är det en effektivare elproduktion än medel.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 995 inlägg
Rikatillsammans podcast har en del bra info om indexfonder.3 3KGT skrev:
I princip, köp andel av många företag till låg avgift <0,4% i ett ISK.
LF Global Index
Nordnet Global index
Avanza Global index
Etc.
Morningstar brukar göra lite ratings och sådär
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 995 inlägg
Kanske börja med att lyssna på detta avsnitt:3 3KGT skrev: