I Installatören skrev:
samt att en ensam människa kanske inte med nödvändighet använder hela spishällen på samma gång som ugnen samtidigt trots att alla snickare inte alltid använder hela hjärnan.
Det är inte bara snickare som tänker så. En elektriker talade om för mig att ingen normal människa använder väl tre plattor på spisen och ugnen samtidigt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Otto-Von-Stern Otto-Von-Stern skrev:
Vägrar betala för elektrikers ockerpriser för kablar och vägguttag så nu behöver jag lite hjälp med vilka material jag ska innhandla. Det är ett mindre jobb med ca 10 utanpåliggande uttag som ska installeras samt 2 utomhusuttag och en ny elcentral, även en ny fas ska upprättas.

Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.

Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
[länk]

Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.
Otto-Von-Stern Otto-Von-Stern skrev:
Vägrar betala för elektrikers ockerpriser för kablar och vägguttag så nu behöver jag lite hjälp med vilka material jag ska innhandla. Det är ett mindre jobb med ca 10 utanpåliggande uttag som ska installeras samt 2 utomhusuttag och en ny elcentral, även en ny fas ska upprättas.

Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.

Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
[länk]

Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.
Går du till Coop och köper ingredienser till pizzan och sen frågar pizzabagare om han kan göra jobbet åt dig? Tror inte det. Tänk om och gör rätt.
 
Fairlane
Kan el Bulle Kan el Bulle skrev:
Går du till Coop och köper ingredienser till pizzan och sen frågar pizzabagare om han kan göra jobbet åt dig? Tror inte det. Tänk om och gör rätt.
Det kan väl vara ok. Pizzabagaren får då ta rätt timpenning.
Sen är det såklart inte den vanligaste modellen för en pizzabagare, men jag vet att det förekommer. Vi har tagit med en glutenfri pizzabotten till restauangen och det har fungerat bra.

Välkommen till forumet
 
tommib
Kan el Bulle Kan el Bulle skrev:
Går du till Coop och köper ingredienser till pizzan och sen frågar pizzabagare om han kan göra jobbet åt dig? Tror inte det. Tänk om och gör rätt.
Läs gärna inlägg #100, jag orkar inte skriva allt det igen.

För att förtydliga, du får betalt för att montera eluttaget. En bidragande anledning till detta är att staten förbjudit andra att montera eluttag. Varför ska du ha betalt för uttaget också?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Läs gärna inlägg #100, jag orkar inte skriva allt det igen.

För att förtydliga, du får betalt för att montera eluttaget. En bidragande anledning till detta är att staten förbjudit andra att montera eluttag. Varför ska du ha betalt för uttaget också?
Är det bara jag, eller var kommer alla nyregistrerade elektriker ifrån de senaste dagarna? Att de kör om samma gamla argument (som man antagligen får lära sig i skolan...) är ju iofs inte så förvånande, men en så stark "septembereffekt" brukar vi ju inte ha?

Går det dåligt i elbranschen just nu så folk har en massa tid över, eller? ;)

(De gamla rävar vi har här, får naturligtvis inte ta åt sig! Er vill vi ha kvar! (y))
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
K
En bidragande faktor till tillströmningen kan vara uppmärksamheten i sociala medier.
 
  • Elmaterial med kabelrullar och vägguttag som ligger utspridda på ett golv, vilket relaterar till diskussion om inköp av elmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Albinp3 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Läs gärna inlägg #100, jag orkar inte skriva allt det igen.

För att förtydliga, du får betalt för att montera eluttaget. En bidragande anledning till detta är att staten förbjudit andra att montera eluttag. Varför ska du ha betalt för uttaget också?
Vad jag vet uppstår det en kostnad varje gång ett företag handlar som kallas fakturahantering, du har säkert stött på denna posten i olika sammanhang fast på andra hållet, kostnaden för att skapa och följa upp en kundfaktura.
Företagets rutiner påverkar hur stor denna kostnad blir, kan man sköta allt elektroniskt finns det en del kostnader att kapa.

Hur en liten faktura från elgrossisten kan bli till en relativt stor kostnad i ett stort företag vet jag inte exakt bakgrunden till, men detta är förklaringen jag fått, därför vill man hålla nere antalet fakturor.

Om det stämmer att det kostar att hantera fakturor och man som tommib föreslår inte ska ha något pålägg alls och delar upp posterna kommer snart materialförsäljningen visa röda siffror som arbetskostnaden måste kompensera för, det uppstår även andra kostnader i samband med materialbeställningar som felbeställningar, fel på material, lagerkostnader, returer osv så jag förstår hur elfirmor vill ha ett pålägg på detta, dels för att kompensera kostnaden och dels för att göra en vinst för motivera att man "leker affär".

Ett rimligt påslag ligger kanske på 6% på det man inhandlar det för, det kan däremot skilja mycket på elfirmans inköpspris då elgrossisternas rabatter varierar stort.
 
tommib
S Slugge skrev:
Vad jag vet uppstår det en kostnad varje gång ett företag handlar som kallas fakturahantering, du har säkert stött på denna posten i olika sammanhang fast på andra hållet, kostnaden för att skapa och följa upp en kundfaktura.
Företagets rutiner påverkar hur stor denna kostnad blir, kan man sköta allt elektroniskt finns det en del kostnader att kapa.

Hur en liten faktura från elgrossisten kan bli till en relativt stor kostnad i ett stort företag vet jag inte exakt bakgrunden till, men detta är förklaringen jag fått, därför vill man hålla nere antalet fakturor.

Om det stämmer att det kostar att hantera fakturor och man som tommib föreslår inte ska ha något pålägg alls och delar upp posterna kommer snart materialförsäljningen visa röda siffror som arbetskostnaden måste kompensera för, det uppstår även andra kostnader i samband med materialbeställningar som felbeställningar, fel på material, lagerkostnader, returer osv så jag förstår hur elfirmor vill ha ett pålägg på detta, dels för att kompensera kostnaden och dels för att göra en vinst för motivera att man "leker affär".

Ett rimligt påslag ligger kanske på 6% på det man inhandlar det för, det kan däremot skilja mycket på elfirmans inköpspris då elgrossisternas rabatter varierar stort.
Självklart kostar det att hantera fakturor. Det ingår i "det andra" som inte är debiterbar tid och måste täckas av den tiden som är debiterbar. Det är den tiden som elektrikern lägger till på fakturan efter att ha varit hos mig i 58 minuter men tar betalt för två timmar. Det blir igen att dubbeldippa, att ta betalt för samma sak två gånger.

Ja, det finns en del kostnader kopplat till materielhantering. Det sa jag redan i den ursprungliga posten. Detta förutsätter att man inte hanterar materielen och/eller fakturorna på tid som redan betalas av mig. Läs igen och försök förstå.

Den bästa förklaringen som jag har sett någon ge handlade om att det av skattetekniska skäl (?, kanske kommer ihåg fel) är problematiskt att ha en hög omsättning utan att den genererar vinst (materielen "går igenom" företaget). Det lät i alla fall lite trovärdigt. I nästan alla andra fall handlar det om "rör inte min vinst".
 
tommib tommib skrev:
Självklart kostar det att hantera fakturor. Det ingår i "det andra" som inte är debiterbar tid och måste täckas av den tiden som är debiterbar. Det är den tiden som elektrikern lägger till på fakturan efter att ha varit hos mig i 58 minuter men tar betalt för två timmar. Det blir igen att dubbeldippa, att ta betalt för samma sak två gånger.

Ja, det finns en del kostnader kopplat till materielhantering. Det sa jag redan i den ursprungliga posten. Detta förutsätter att man inte hanterar materielen och/eller fakturorna på tid som redan betalas av mig. Läs igen och försök förstå.

Den bästa förklaringen som jag har sett någon ge handlade om att det av skattetekniska skäl (?, kanske kommer ihåg fel) är problematiskt att ha en hög omsättning utan att den genererar vinst (materielen "går igenom" företaget). Det lät i alla fall lite trovärdigt. I nästan alla andra fall handlar det om "rör inte min vinst".
Första stycket: Nej, det är inget som säger att det ska ingå i icke debiterbar tid, tvärtom är det vanligare att kostnaden slås ut så den bär sig själv.
Det är önskvärt att hålla de icke debiterbara kostnaderna så låga som möjligt för att kunna hålla ett konkurrenskraftigt pris bland annat.
Du uttrycker dig som att ditt system är tvunget av någon anledning, jag antar att du inte är företagsekonom.

Inte jag heller och jag tycker egentligen inte detta är rätt forumsdel att diskutera elfirmors prissättning då det oftast mynnar ut i liknande påståenden baserat på hur prissättning kan ske inom andra branscher.

Nej, det förutsätter inte att materialet inte hanteras på debiterbar tid, det är det lilla i sammanhanget att åka till elgrossisten och handla och därefter lägga skräpet till återvinning, det jag menade var fakturahanteringen som sköts av exempelvis projektledningen och ekonomiavdelningen, detta sker helt ovanför huvudet på kabelklamrande elektrikern såvida firman inte är väldigt liten.

Omsättning har inget med material att göra, man omsätter även fakturerade timmar, det är oftast detta huvudparten av affären går ut på.

Men jag märker att många märkliga argument kommer från din sida i denna fråga till skillnad från när tips om eljobb ges så jag antar att du antingen haft otroligt usel erfarenhet av att just anlita elektriker eller så är det ett desperat försök att rättfärdiga lagbrottet olaga elinstallation.

Vad gäller det senare tycker jag att så länge installationer görs rätt så kommer det inte hända något oavsett vem som gör det samt att det absolut skulle kunna finnas anledning att lätta lite på reglerna så man kunde fått göra lite mer hemma, kanske efter någon kortare utbildning.

Har inte själv anlitat elektriker hemma men däremot exempelvis målare vars påslag man lätt kunnat starta tråd om.

Finns säkerligen gott om rötägg i de flesta branscher men ellagstiftningen gör det tvingande att anlita auktoriserad installatör, men det finns inget som garanterar någon bra affärsmodell eller kundbemötande tyvärr..

Ofta blir diskussionerna extremt överdrivna åt bägge hållen, ena sidan drar fram rötäggen som någon slags branschstandard, vilket jag hoppas att så inte är fallet, och andra sidan överdriver kraftigt riskerna och problemen med hempul och pekar bara på de få fall som orsakat skada.
 
tommib
S Slugge skrev:
Första stycket: Nej, det är inget som säger att det ska ingå i icke debiterbar tid, tvärtom är det vanligare att kostnaden slås ut så den bär sig själv.
Det är önskvärt att hålla de icke debiterbara kostnaderna så låga som möjligt för att kunna hålla ett konkurrenskraftigt pris bland annat.
Sa jag någonstans att man inte smetar ut den på den debiterbara tiden? Det är min poäng, att denna kostnad och annan overhead vanligen ingår i timdebiteringen. Detta är norm i nästan alla branscher som jag känner till. Jag betalar t.ex. inte en särskild administrativ avgift till ICAs huvudkontor när jag handlar mjölk där.

Har man en mycket liten firma så är det kanske rimligt att man debiterar tid för att hantera administrationen per kund (1 tim hos kund, 30 min på kontoret...) men annars är det troligare att det ingår i timdebiteringen och slås ut på alla som drar in debiterbar tid till firman. Då kan man inte också debitera för tid på kontoret.

Vilka kostnader tillkommer för hantverkaren på materielen om man åker och handlar den på tid som jag betalar? Speciellt om man sköter även faktureringen på tid som jag betalar? Vilka påslag är rimliga då?

S Slugge skrev:
Du uttrycker dig som att ditt system är tvunget av någon anledning, jag antar att du inte är företagsekonom.
Nej, det är jag inte. Jag ser inte riktigt var jag har uttryckt att "mitt system är tvunget" men jag kanske är otydlig?


S Slugge skrev:
Omsättning har inget med material att göra, man omsätter även fakturerade timmar, det är oftast detta huvudparten av affären går ut på.
Nej, det är det inte för elfirmor. Det finns ett utmärkt exempel på fluxio som jag inte hittar nu där man räknar ut att större delen av en stor elfirmas omsättning utgörs av materiel.

Omsättningsexemplet var inte heller något jag sa var bra, bara mindre dåligt än andra förklaringar.

S Slugge skrev:
ett desperat försök att rättfärdiga lagbrottet olaga elinstallation.
Nej. Jag har inget behov av att rättfärdiga det mer än vad jag känner att jag behöver rättfärdiga att jag ibland kör 130 på en 110-väg. Ekonomidiskussionen är helt separat. I någon mån är också ellagstiftningen en principfråga för mig men det är en ytterligare annan diskussion.

S Slugge skrev:
Men jag märker att många märkliga argument kommer från din sida i denna fråga
Kan du citera några fler än de ovan? Jag vill också förtydliga att jag inte på något sätt tycker att det är märkligt att argumentera för att det är fel att ta betalt två gånger för samma sak.
 
K Kirre2 skrev:
Det är inte bara snickare som tänker så. En elektriker talade om för mig att ingen normal människa använder väl tre plattor på spisen och ugnen samtidigt.
Den elektrikern har nog aldrig haft jour på Julafton.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Gillar den här:
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg där en användare uttrycker uppskattning för något, tillsammans med en leende emoji.
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I Installatören skrev:
Den elektrikern har nog aldrig haft jour på Julafton.
Han har förmodligen aldrig lagat mat på riktigt heller.
 
K Kirre2 skrev:
Han har förmodligen aldrig lagat mat på riktigt heller.
Hur lagar man mat på riktigt? ;D
 
Skaffar en gasspis (y)
 
  • Gilla
Ljus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.