39 939 läst · 130 svar
40k läst
130 svar
Hjälp med inköp av elmaterial
Bästa svaret
Den kan du använda i ditt fall du får avgöra om du ska ta två typer dvs tvåledare med jord eller treledare med jord. Ska du bara gå mellan uttag kan du ta tvåledare 2x1.5/1.5 annars om du tar med tex tändtråd i samma kabel 3x1,5/1.5. Skaffar du båda sorterna är det sen inga problem att göra en konventionell installation du får komplettera med de brytare och dosor du behöver om det inte bara ska vara slingor med uttag.Otto-Von-Stern skrev:
Passar bra ihop med uttagen du visade tidigare och ev andra komponenter av samma utanpåliggande typ de kan jämföras med de svenska kablarna som nämnts tex EQLQ och sk kulo EKRK blir bra för utanpåliggande installation. Centralen med komponenter får du avgöra vilken nivå du ska hålla, har du någon kontakt med elektriker samråd där. Inga konstigheter men om du inte redogör mer för din kryptiska mätarplats med sin moderna servis är det dumt att gå in på det här.
Tyvärr stämmer inte alltid ovanstående.U Uffe A skrev:
En behörig elektriker installerade ett jordat uttag i min mors sommarstuga
när hon behövde ett uttag till ett kylskåp. Ingen jord drogs fram.
Detta höll på att döda mig då jag anslöt en pump till uttaget.
Det kom in fukt i elanslutningen på pumpen så att metallkåpan blev spänningsförande.
Lyckligtvis hade jag gummistövlar på mig så det blev bara en "darr"........
Den händelsen har haft kraftigt inflytande på min uppfattning om elektriker.
Otto du kan om möjligt komplettera med uppgift vad du har för nättyp där. Av bilden att döma är det antingen IT eller TT båda förkommer och kan ge lite olika svar beroende på vilket och då inte vad för slags kabel utan centralens delar mm.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 135 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 135 inlägg
Det jag har sett på så är det ganska lika i pris.N nyfiken11 skrev:
Kabel har vart billigare i Norge än i Sverige.
Det som dock ska nämnas är att den typen kabel som vi använder i Sverige inte finns i Norge alltid.
Såg på kabel hem, Ekkj denna finnes inte i Norge.
Ville inte köpa liknande för då vet jag inte om den är godkänd i Sverige, då den inte går att köpa i Sverige.
Kabel skulle jag ha använt den som elektrikern godkänner för norsk marknad.
Återkommande i trådar är att folk kommenterar utan att läsa föregående....
Jobbade förr som elektriker i Norge(tills 2009) då var det ej godkänt att använda kablar mellan swe-N.
Norska kulo(ekrk) heter PR och är med naken jordledare, en oval kabel.
Standard var 16A och 2.5mm2
Regler kan ha ändrats men mitt råd är som tidigare skrivit, att rådfråga den tilltänkta elektrikern. Chansar du och köper fel grejer så lär nog inte norrmannen hjälpa den snåle svensken.
Jobbade förr som elektriker i Norge(tills 2009) då var det ej godkänt att använda kablar mellan swe-N.
Regler kan ha ändrats men mitt råd är som tidigare skrivit, att rådfråga den tilltänkta elektrikern. Chansar du och köper fel grejer så lär nog inte norrmannen hjälpa den snåle svensken.
Ja jag har ju ingen alls koll på Norska elregler, så jag tar det försiktigt med att ge råd nu. Jag vill ju att det ska vara och bli korrekt.
Självklart finns både en och annan som har kännedom om norska förhållanden, så jag tror inte att tråden dör.
Självklart finns både en och annan som har kännedom om norska förhållanden, så jag tror inte att tråden dör.
Beklagar att du har råkat ut för en sådan elektriker.R rehn skrev:Tyvärr stämmer inte alltid ovanstående.
Det kom in fukt i elanslutningen på pumpen så att metallkåpan blev spänningsförande.
Är du säker på att vederbörande var behörig?
Hur kollade du det.
Och kan du döma en hel yrkeskår efter en eller ett fåtal personers agerande.
Jag hade en VVS:are som försökte blåsa mig, men det betyder inte att jag anser att hela den kåren är fifflare.
Jag har råkat ut för läkare som har varit helt oengagerad förutom när det gällde betalningen. Men detta gör inte alla läkare till penningsugna gnidare.
Tycker att trådarna i det här forumet för det mesta slutar hej vilt i pajkastning till höger och vänster.
Många hemmapulare med noll självinsikt och kunskap om installationer och regelverk som ställer frågor och blir sura över att svaren inte är vad som förväntas.
Klart att man ska ställa frågor och klart att vi som är kunniga inom yrket svarar efter bästa förmåga. Men förvänta er inte att svaren alltid blir det som frågeställaren vill höra.
Om du läser vad Otto tittat på för kabel tidigare och som kommenteras lite i #61 ser du att det är för Norge helt relevant och inga konstigheter där. Samma med area osv i förhållande till 10 A helt i samklang med senaste NEK 400. Det som återstår och som sagt TS gärna ska ta med installatören är delarna för centralen och ambitionsnivån där.J Johanl80 skrev:Återkommande i trådar är att folk kommenterar utan att läsa föregående....
Och diverse kring tex IT nät i Norge har varit uppe ibland tidigare här på BH ett ganska grundligt exempel tex här och någon sida framåt: Electrocuted dritsystem i Norge
Naturligtvis tror jag inte att alla elektriker är bedragare. Dom behöriga elektriker som jag personligen har pratat med har alla gett mig uppfattning att dom kunnat sitt jobb.U Uffe A skrev:
Jag har dock vid några tillfällen haft sämre erfarenhet dom som gjort själva installationerna.
Tex växlat jord och nolla vid ett pannbyte. Anslutit nya pannan med endast en ""sockerbit" hängande i luften.
Lade in en luftvärmepump på en redan kraftigt belastad grupp så att vi inte kunde köra vattenkokaren när värmepumpen var igång.( fick köpa en ny vattenkokare med lägre effekt )
Jag har även vid samtal med "utförarna" fått uppfattning att dom inte alltid har koll.
Jag har själv en "halv" elektrikerutbildning så jag har god koll på vad som gäller vid enklare installationer.
Och vad det gäller hempulare har jag en viss benägenhet att hålla med dig. Jag har ibland blivit tillfrågad om hjälp vid felsökningar, detta då folk vet jag har viss koll. Och jag faktiskt sett en del skräckexsempel på hempul.
Måhända är mina dåliga erfarenheter orsakade av att dom som verkligen utför jobben inte är elektrikern själv.
I min mors fall var det måhända inte elektrikern själv som gjort jobbet, han hade kanske skicket en praktikant
Den som tror att någon med en "halv utbildning" har bra koll har ingen koll alls. Jag skulle vilja påstå att det är först efter avslutad skolgång som man börjar förstå vad det handlar om. Jag har tagit hand om kanske 20 "nya" elektriker genom åren och tror mig veta rätt bra vad dom kan och inte kan när dom kommer ut ur skolan.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 107 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 107 inlägg
Det var ingen elektriker som gjorde den installationen, och jag skulle inte gått på killens ord om att han var behörig heller.R rehn skrev:Tyvärr stämmer inte alltid ovanstående.
Generellt sett tror jag man är säkrare ute om man får en elektriker som är runt 30 år och gått i skola i Sverige. Jag uppfattar svenska elektriker i den åldern som otroligt regelmedvetna och har ett bra säkerhetstänk.
Däremot vet jag av egen erfarenhet att när vi kommer upp runt 45 år och uppåt så är det mer "äh, massa nya tramsregler, jag har alltid gjort såhär"
Känner ingen elektriker i den åldern som skulle hoppa över spänningsprovning samt kontinuitetstest som ett absolut minimum, t.o.m vid ett så litet jobb som byte av befintligt vägguttag.
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Det kan jag inte understryka. Dröm vidare.S SueCia skrev:Det var ingen elektriker som gjorde den installationen, och jag skulle inte gått på killens ord om att han var behörig heller.
Generellt sett tror jag man är säkrare ute om man får en elektriker som är runt 30 år och gått i skola i Sverige. Jag uppfattar svenska elektriker i den åldern som otroligt regelmedvetna och har ett bra säkerhetstänk.
Däremot vet jag av egen erfarenhet att när vi kommer upp runt 45 år och uppåt så är det mer "äh, massa nya tramsregler, jag har alltid gjort såhär"
Känner ingen elektriker i den åldern som skulle hoppa över spänningsprovning samt kontinuitetstest som ett absolut minimum, t.o.m vid ett så litet jobb som byte av befintligt vägguttag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 107 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 107 inlägg
Min uppfattning står fast oavsett vad du har för uppfattning, min kursledare delar dessutom precis samma uppfattning så helt fel ute kan jag nog inte vara.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag drömmer ofta, men inte om sånt här. Senast inatt drömde jag t.ex att jag skrev provet i "regler och standarder" när min dotter vaknade och jag fick lov o avbryta, det var lite segt
SKulle nog vilja höja mitt påstående från 45 till 55 år iofs.