tommib
Pidde68 Pidde68 skrev:
Hej på er.
Snälla ni som håller på och ger råd om elinstallationer och inte är behöriga, låt bli!
Detta gäller också ni som själva ger er på att försöka ” fixa” elen själv. Gör det inte!!
Det räcker att det blir ett ” litet” fel och kan sluta väldigt illa.
Sätta upp en innervägg, dra vvs mm slutar väldigt sällan med dödsfall men felaktig el kan göra det tyvärr.
Så anlita behörigt företag för elinstallationen så slipper vi många onödiga olyckor.
Det är värt priset.
Kan nämna att för billigt elmaterial från div lågpriskedjor är rent skräp.
Mvh
Behörig elektriker.
Hej Pidde och välkommen till forumet!

Du kanske har sett det tidigare men vi har diskuterat denna fråga många gånger.
Ja, det räcker med ett litet fel, teoretiskt. I praktiken är riskerna dock små om man inte är helt tappad bakom en vagn. Felaktig el kan absolut sluta med dödsfall. Vanligen är det dock yrkesmän som drabbas, i jobbet. Eller folk som klättrar på tågvagnar. När det kommer till bränder är den vanligaste elbranden att spisen eller andra värmeapparatet glöms på. Så i praktiken ser vi överhuvudtaget inte dessa onödiga olyckor du pratar om. Det finns många andra företeelser som är avsevärt mycket farligare i samhället än hempulad el, med flera storleksordningar.

Ang om det är värt priset är det en väldigt svår fråga att besvara. Vad blir den samhällsekonomiska kostnaden av ej utförda små elarbeten? Kan det till och med vara så att man avstår från att underhålla sin anläggning för att det är så svårt/dyrt att få tag på en elektriker?

Ang att ge råd trots att man inte är behörig så har du fel syn på det i mina ögon. Det intressanta är väl ändå om råden är korrekta, inte om de ges av någon med behörighet? Om du läser lite trådar här på elforumet så kommer du snart finna att felaktigheter inte står oemotsagda särskilt länge. Min egen personliga uppfattning är att råden håller mycket hög kvalitet.

Jag hoppas att du ändå stannar på forumet och bidrar med din kunskap. Målsättningen är åtminstone för mig säkra elanläggningar, oavsett vem som kopplar. Denna säkerhet uppnås genom tillgänglig och korrekt information. Det var länge sedan det du förespråkar, att dölja och mystifiera information, var på modet.

• Gilla
Thullen och 12 till
  • Laddar…
Otto-Von-Stern Otto-Von-Stern skrev:
Vägrar betala för elektrikers ockerpriser för kablar och vägguttag så nu behöver jag lite hjälp med vilka material jag ska innhandla. Det är ett mindre jobb med ca 10 utanpåliggande uttag som ska installeras samt 2 utomhusuttag och en ny elcentral, även en ny fas ska upprättas.

Behöver en kvalitetskabel med jord och en utan, allt ska vara utanpåliggande då det är en gammal sommarstuga.

Dessa uttag hade jag tänkt använda runtom även där det inte är någon jord
[länk]

Så vad har ni får tips på vilken kvalitetskabel jag ska köpa och var jag hittar den till bäst pris.
Det du inte tycks fatta är sambandet mwd installationsgaranter o hempularegarantier. Om du köper material för att spara pengar så går du på en riktig nit. Byggvaruhusen o nätet känar ju också sina pengar på sitt material..men de ger dig bara konsumentgaranti..en elfirma som äe seriös med rena papper o behörigheter o försäkringar ger dig i vanliga fall minst 5års garanti på jobb o material..det är det som en del uppfattar som ockerpriser för att man inte ser sambanden...men ingen gnäller över att ytterdörren kostar 10-15000kr...att sedan komma med att du har en halv elutbildning gör ju inte saken bättre...ta av dig dumstruten illa kvickt...
Mvh Elektrikern

tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
Det du inte tycks fatta är sambandet mwd installationsgaranter o hempularegarantier. Om du köper material för att spara pengar så går du på en riktig nit. Byggvaruhusen o nätet känar ju också sina pengar på sitt material..men de ger dig bara konsumentgaranti..en elfirma som äe seriös med rena papper o behörigheter o försäkringar ger dig i vanliga fall minst 5års garanti på jobb o material..det är det som en del uppfattar som ockerpriser för att man inte ser sambanden...men ingen gnäller över att ytterdörren kostar 10-15000kr...att sedan komma med att du har en halv elutbildning gör ju inte saken bättre...ta av dig dumstruten illa kvickt...
Mvh Elektrikern
Fast här är det du som försvarar en oförsvarlig prismodell. Om man har behov av att prissätta sina produkter 100-200% dyrare än hos en annan handel pga garantiåtaganden så har man en fullständigt horribel felfrekvens.

Säg bara som det är, ni gillar att tjäna pengar på materielen och du får inga jobb om du anger en hederlig timkostnad (eftersom alla andra fuskar och tar ut en del av täckningsbidraget genom materiel).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
Mvh Elektrikern
Jag har sagt det förut.

Jag har inga problem med att anlita elektriker, även de som tar 300% påslag på material, bara jag vet det (och det gör jag).

Men en elektriker som argumenterar för att han behöver ta 300 - 500 % högre pris än annan handel för att täcka garantifelen, då vill jag varken ha det materialet eller den elektrikern i mitt hus.

Det är ju lite som att köpa en bil för 300 000, och sedan ett trygghetsavtal (bärgning osv) för en miljon.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mvh Elektrikern
Jag har än så länge bara sett TS diskutera vilken kabel han bör köpa.

Och så kommer du nu och hojtar om garantier ... Ja det är äkta humor. ;)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pidde68 Pidde68 skrev:
Hej på er.
Snälla ni som håller på och ger råd om elinstallationer och inte är behöriga, låt bli!
Detta gäller också ni som själva ger er på att försöka ” fixa” elen själv. Gör det inte!!
Det räcker att det blir ett ” litet” fel och kan sluta väldigt illa.
Sätta upp en innervägg, dra vvs mm slutar väldigt sällan med dödsfall men felaktig el kan göra det tyvärr.
Så anlita behörigt företag för elinstallationen så slipper vi många onödiga olyckor.
Det är värt priset.
Kan nämna att för billigt elmaterial från div lågpriskedjor är rent skräp.
Mvh
Behörig elektriker.
Hoppas hänger kvar här på forumet och läser i eltrådarna ett tag.
Du kommer nog så småningom upptäcka att kunskapen på forumet slår din egen kunskap, trots din behörighet.
Och det går att lära sig mycket här, ja om du vill.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
...kunskapen på forumet...
Den är hög för forumet som helhet. Mycket tack vare några eldsjälar som är riktigt pålästa. Ingen nämnd ingen glömd.
Samtidigt kommer det ibland frågor då man bara önskar: Snälla tänk inte tanken att mixtra själv :worried:

Eftersom folk ändå gör det, så tror jag inläggen här har en säkerhetshöjande effekt vilket är bra.

• Gilla
Installatören
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har än så länge bara sett TS diskutera vilken kabel han bör köpa.

Och så kommer du nu och hojtar om garantier ... Ja det är äkta humor. ;)
Uppenbarligen är det hjälp med elmaterial som sökes...varför är elmaterialpriser så känsligt att diskutera? har ni tänkt på hur många procent klädhandeln gör för att täcka sina kostnader? Inget gnäll om det?? Eller matpriserna? En coca cola burk kostar 50öre att producera men priset på burken är 2000% eller mer..så att dribbla med procenten är missvisande..även exempel med bilköp är riktigt dåligt...men gör som du vill..köp ditt material själv...då kan du montera det själv också...så kan du ge dig själv garantier på jobbet..lycka till.

Varför goda råd när man ändå inte får göra något? Med tanke på förekomsten av alla experter är kunskap guld. Vad är det som driver landet? En sak är säker inte är det passivitet! Bättre då att utföra jobbet rätt på ett säkert sätt.

En gång kom jag in i en lägenhet där en mycket duktig snickare flyttat köket till sovalkoven och sovalkoven till köket.
Resultatet såg mycket gediget och bra ut. Men så var det det där med spishällen och ugnen.
(Spishällen 7,5 kW, ugnen på 3,6 kW. Frys, kyl, diskmaskin ?).

Spishällen gick ju att koppla 1-fas och det fanns ett vägguttag i f.d. sovalkoven, spishäll och ugn anslöts i vägguttaget. Uttaget var säkrat automatsäkring 10 A, utan jord.
Men tack och lov fanns kunskap och insikt att det var viktigt med jord varför det anslöts en separat jord direkt till apparaterna, (ej via uttaget), från ett annat uttag i badrummet intill där även diskmaskin, kyl och frys anslöts, också 10 A. Det hela såg på lite håll mycket proffsigt ut.

Eftersom spishällen och ugnen tillsammans drog lite över 48 A, disk, kyl, frys oräknat hade det tagit precis så lång tid som det tar att betala en snickare innan säkringarna löstes ut.
Utöver detta var det avbrott i skyddsjorden till bänkarmaturerna över diskbänken men det syntes ju inte för blotta ögat utan killade bara lite när man drog försiktigt med fingret över dem. Skulle det vara farligt fanns ju jordfelsbrytaren som komplement om det skulle bli farligt.

Vad som kan ursäkta den duktige snickaren är att det fanns en fungerande jordfelsbrytare samt att en ensam människa kanske inte med nödvändighet använder hela spishällen på samma gång som ugnen samtidigt trots att alla snickare inte alltid använder hela hjärnan.

Vad kan vi lära av detta? Jo! Att testa jordfelsbrytarna minst 2-ggr. om året. Gärna i samband med att vi ställer om klockorna vår och höst. Som så många andra behöver jordfelsbrytare motion för att inte stelna i lederna.

• Gilla
Morgan Jacobsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Uppenbarligen är det hjälp med elmaterial som sökes...varför är elmaterialpriser så känsligt att diskutera? har ni tänkt på hur många procent klädhandeln gör för att täcka sina kostnader? Inget gnäll om det?? Eller matpriserna? En coca cola burk kostar 50öre att producera men priset på burken är 2000% eller mer..så att dribbla med procenten är missvisande..även exempel med bilköp är riktigt dåligt...men gör som du vill..köp ditt material själv...då kan du montera det själv också...så kan du ge dig själv garantier på jobbet..lycka till.
Vi har haft den diskussionen rätt många gånger här på forumet. Jag personligen har väl svarat på detta påstående, från olika personer, åtminstone tre-fyra gånger. Men vi kör väl igen....

Det finns två fall här.

Fall 1: Elektrikern åker och handlar på tid som debiteras mig
I detta fall finns ingen anledning att lägga på någonting alls på inköpspriset på saker man köper styckvis (uttag, brytare mm). Jag betalar redan för tiden det tar att skaffa sakerna och det blir inte något spill eller liknande. För saker man köper i bulk (klammer, kabel) finns det möjligen anledning att lägga på lite, för lagerhållningskostnad (det lär finnas ett par kartonger FK i bilen, liksom någon rulle EXLQ, EKRK osv) och för bekvämligheten att jag inte behöver köpa en hel 50m rulle kabel.

Fall 2: Elektrikern har ett lager i bilen och behöver inte åka iväg till grossen (eller jag faktureras inte för det iaf).
I detta fall är det acceptabelt att ha ett prispåslag. Jag betalar då för bekvämligheten att elektrikern inte behöver åka iväg. För bulkvaror är det samma som ovan, jag betalar för att inte behöva köpa en hel rulle. Exakt storlek på prispåslaget kan diskuteras. Priserna ska vara transparenta innan jag beställer ett jobb.

Att kombinera bägge fallen till att åka till grossen på tid som debiteras mig, köpa saker och sedan sälja dem med påslag till mig (i värsta fall på GNP om elis är riktigt ohederlig) är att ta betalt två gånger för samma sak.

Det är inte hederligt att jämföra med butiker. När jag handlar där betalar jag priset på lappen och inget annat. Jag behöver inte betala för expeditens tid i butiken när jag kommer fram till kassan. Jag behöver inte heller betala butikshyran (jfr bilavgift). Jag vet vad jag ska betala och kan enkelt jämföra det med butiken bredvid. Diskussionen om olika märkesvaror lämnar jag därhän (även om det i någon mån kan överföras till elområdet).

Elektrikern förädlar inte heller produkten nämnvärt. Det är färdiga byggklossar som monteras. Således finns inget motiv att ta ut ett påslag för den sakens skull heller. Möjligen kan man se den färdiga anläggningen som en förädlad form av ingående materiel men den betalar jag redan för i och med arbetstiden.

Sammanfattningsvis: Sluta lek affär! Ta betalt för kompetens och tid. Materiel kan vem som helst köpa från hyllan efter en minimal instruktion, det tillförs inget värde i det ledet.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Pidde68 Pidde68 skrev:
många onödiga olyckor
Hur många? Hur många elolyckor har hänt i Sverige per år? Hur många i hemmamiljö och hur många i proffsmiljö (ställverk mm)?
Fakta på bordet, tack!

• Gilla
Laths
  • Laddar…
Det är nog känsligt för det är vad de tjänar pengar på.
Din jämförelse om mat och klädbutik är irrelevant (jag förstår resonemanget) men här är det en yrkeskategori av människor som "egentligen" ska ta betalt för sin yrkeskompetens och inte tjäna pengar på material. Ica kan knappast ta betalt för sin kompetens på mjölk och dylikt.
Sen tycker jag TS är ute och cyklar lite och verkar inte ha koll på så mycket el.

Tycker bygga hus forumet har gått utför, det sitter alltid experter här och ger sina bedyrande ord om än det ena eller andra, man får inte blanda selv ström med 230V osv bla bla. Jag saknar sakligheten och hänvisning till reglementen,lagar osv. Alla hänvisningar som görs är "det står i den blå boken" eller så hänvisar man till andra osakliga trådar/sidor eller sina egna personliga påhitt om vad som är rimligt för att vara en regel. Dvs saknar saklig grund.
Lite som Thomas_blekinge skrev, fakta tack.
Alla trådar verkar spåra på ett sätt eller annat och sen blir det personangrepp hit och dit och hur dum man är. Här vill TS har hjälp med och speca el-material (utan att betala för något)
Avråd hen istället då hen uppenbarligen inte vet vad som gäller både vad gäller lagar och regler, sen kan man sätta punkt där.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Håller inte med!
Visst den enkla lösningen är att avråda och hänvisa till att TS frågeställning är "arbete som kräver elbehörighet".

Om vi istället accepterar att det finns hempulare som av olika anledningar inte bryr sig och inte kommer att anlita en auktoriserad firma då har vi som kan lite mer om elregelverket valet att komma med pekpinnar som många inte bryr sig om. Eller så kan vi försöka förstå trådskrivarna efter bästa förmåga och på ett pedagogiskt vis hjälpa till så det blir rätt eller åtminstone inte farligt.

På forumet finns både proffs, glada amatörer med viljan att göra rätt och de som inte ska försöka själv utan ringa ett auktoriserat elföretag.
Oavsett upplever jag att nivån är relativt hög och att det finns stor kunskap i forumet. Vilket bekräftas av att tveksamheter eller rent felaktiga uppgifter snabbt ifrågasätts. Har smygläser många år och valde att registrera mig av just anledningen att det var galenskap som pågick i en tråd.

När det sen kommer till källhänvisningar som önskas som "blå boken" (det var några år sedan den gällde) är det så enkelt som att få har tid att sitta och slå i regelverket på fritiden, för det är då vi hinner hänga här. Men det betyder inte att nödvändigtvis att skribenter inte kan regelverket, bara att de inte kan hänvisa till exakt ordalydelse eller var i texten föreskriften står.

Är du intresserad exakt lydelse av regelverket så beställ ett abonnemang på EL-VIS info från Växjö. Det är nog det billigaste sättet att gå tillgång till de föreskrifter och standarder som styr.

Håller med om att personangrepp inte hör hemma här utan är ren mobbing.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L Laths skrev:
Tycker bygga hus forumet har gått utför, det sitter alltid experter här och ger sina bedyrande ord om än det ena eller andra, man får inte blanda selv ström med 230V osv bla bla. Jag saknar sakligheten och hänvisning till reglementen,lagar osv. Alla hänvisningar som görs är "det står i den blå boken" eller så hänvisar man till andra osakliga trådar/sidor eller sina egna personliga påhitt om vad som är rimligt för att vara en regel. Dvs saknar saklig grund.
Lite som Thomas_blekinge skrev, fakta tack.
Alla trådar verkar spåra på ett sätt eller annat och sen blir det personangrepp hit och dit och hur dum man är. Här vill TS har hjälp med och speca el-material (utan att betala för något)
Avråd hen istället då hen uppenbarligen inte vet vad som gäller både vad gäller lagar och regler, sen kan man sätta punkt där.
Jag som läst alla elektriska inlägg från 2008 känner inte igen den beskrivningen, dvs att folk är otydliga med vad det vet och vad de tror. Enstaka fall finns ju. Vill du ha mer citat så visst kan du få det, i den mån det kan liva upp. Men den som är intresserad av de exakta orden bör nog skaffa reglerna själv. Annars är vi ju flera på forumet, så det är svårt att komma med påhitt som inte har någon grund i reglerna. Tolkningen kan dock ibland vara föremål för diskussion.

Vi börjar väl med den första paragrafen

SS 436 40 00, 11 Omfattning
Denna standard ger regler för projektering, montering och kontroll av elinstallationer. Reglerna är avsedda att se till att personer, husdjur och egendom skyddas mot faror och skador som kan uppstå vid normal användning av elinstallationer samt för att ge förutsättningarna för en bra funktion hos dessa installationer.

Observera ordet normal här. Den grad av skydd som reglerna föreskriver tar alltså inte hänsyn till ovanliga omständigheter, dumheter och akrobatiska övningar för att nå spänningsförande delar etc. I viss mån finns skydd mot felaktig användning som man rimligt kan anta, men inte rent slarv eller ovarsamhet. En JFB mildrar effekterna av fel men inte risken för fel.

• Gilla
Morgan Jacobsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.