Jo, det spelar roll därför att inneluften i allmänhet innehåller mer vattenånga. Uteluft som värms och sedan kyls till samma temp som den hade tidigare innehåller exakt lika mkt vatten i gasform (vattenånga) efter som före. Om inneluften då först tas utifrån, värms upp samt tillförs extra fukt, så kommer den att vara fuktigare än uteluften vid samma temp som uteluften.

Därför måste inneluftsvärmda grunder vara varmare för att RH ska hållas på acceptabel nivå och inte fällas ut som kondens.
 
Så det är alltså viktigt att höna luften från bodelen i en innelufts ventilerad krypgrund?

Hur får jag isf ner luften?
 
Ja, det är viktigt. Annars är den ju inte inneluftsventilerad...
Ett alternativ för att värma grunden utan attsläppa ut fuktig luft är att dra husets frånluft genom spirorör som går några varv i utrymmet.
Dock måste man i så fall ta hänsyn till att det blir kondens i rören, så dom måste läggas så att dom dräneras.
 
Jag trodde inneluft bara syftade på att den skulle vara varm.....

Svårt att se hur jag ska få ner luften.

Det är en sommarstuga på 80 m2 och finns knappat plats för något direkt fläktsysteme. Idag är det självdrag. Lyfte. Kommer in i sovrummen och ut i badrummet.
 
Tanken va ju att värma den liften som finns i grunden INTE hämta luft utifrån och sen värma den.

Om jag drar ner luft från bodelen i en tillsluten grund så måste jag väl ha ett utblås därnere också va?

Jag skulle kunna montera en kanalfläkt 100mm som drar ner luften i en garderob typ, rakt genom golvbjällaget....
 
En fläkt som kontinuerligt drar inneluft igenom grunden är ju en relativt enkel lösning och inte allt för dyr driftsmässigt. Kan ju vara värt att pröva. Tillsammans med isolerad grundmur och en fuktmätare, helst med loggfunktion så RH & temp mäts kontinuerligt. Då får du lite ordentliga data att utgå ifrån om det (worst case scenario) inte skulle fungera, och det blir lättare att hitta ny lösning.

Glöm inte att gnagarsäkra hålet.
 
Finns inga gnagare där huset ligger.....bara bajare :)

Men skulle det fungera att dra ner luften med en kanalfläkt till krypgrunden genom typ en garderobssida i hallen?

Grunden är på 80m2 och typ 80m3
 
Loggar temp och rf sedan några veckor tillbaka
 
Ja, ursäkta. Såg det nu när jag hade tid att läsa igenom hela tråden...

Det är ju utmärkt med flera sensorer också. Lite intressant att temp varierar såpass mkt inom den lilla grunden.
Appropå att trossbottenskadorna ligger på andra sidan från vattenpölarna, så kanske det beror på att luftdraget i grunden gör att den fuktiga luften ovan vattenpölarna drar bort till den sidan och ut genom ngn kattglugg där? Luftdraget i grunden genom kattgluggarna bör påverkas av dels den vanligaste vindriktningen, men också terrängen om det är lite höjdskillnader.
Sedan kan temperaturskillnad på ngn grad över lång tid kanske ge utslag i att mögel/röta växer fortare i högre temp. Om det nu är så att den högsta tempen är där det är trossbottenskador? 1 grad årsmedeltemperaturskillnad är inte mkt för oss, men väldigt mkt för växande organismer.

Förstår nu bättre dina kommentarer ang värme i grunden.
Det är nog onödigt att leda ner luft inifrån när det är en ej fulluppvärmd stuga. Då är det mkt enklare att göra som du tänkt med direkt värmetillskott i grunden. Grundmuren/sockeln måste isoleras isf. Helst skulle nog marken/berget också isoleras för att minska värmeläckaget neråt. Allt som behöver vara varmt och torrt är ju trossbotten. Å andra sidan, om det räcker med avfuktaren så finns det ingen anledning att värma grunden extra, och då slipper du isolera sockeln (och marken).

Har för mig att för att undvika att sommarstugedoft uppstår så bör vintertemp inomhus hållas på åtminstone 12 C. Eg är det inte temp som är kritisk, utan RH. Men förmodligen någonstans i området 10-15C är inomhustemp såpass mkt högre än utomhus att RH sjunker under 60%. (Varierar kanske lite med klimatet, dvs var i landet huset står.) Men du har ju mätare så du kan övervaka/logga det också, och hitta den optimala inställningen för just din stuga.
 
Hej Oldboy, tack för dina synpunkter...

Tror tempvariationen beror på att det är lägre takhöjd där det är varmare. Dessutom tror jag just nu att berget är värmare än uteluften (eller?).

Tror takhöjden är boven bakom att skadorna är just där de är.

Ritning över byggprojekt med markerade områden för vattengenomträngning och angivna takhöjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sensoravläsningar för luftfuktighet med procentuella värden: 91%, 90% och 83%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild med tre olika temperaturmätningar för byggmaterial uppmärkta F6, G7 och H8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Tror tempvariationen beror på att det är lägre takhöjd där det är varmare. Dessutom tror jag just nu att berget är värmare än uteluften (eller?).

Tror takhöjden är boven bakom att skadorna är just där de är."

Så kan det vara.
Som ngn skrev tidigare så kommer läget förmodligen att vara annorlunda till våren när luften blir varmare än berget, då blir det kondens mot berget och avståndet till trossbotten kan mkt väl påverka skadebilden.

Intressant att se hur väl dina siffror stämmer med teorin gällande förhållandet mellan temp och RH. Ska bli ännu intressantare till våren, att se om värdena stämmer med våra teorier.
 
Jag hittade två billiga kanalfläktar på mellandagsrea. De är dock bara 100mm men ska flytta 125m3/h.

Tänkte montera fläktarna så att de blåser såhär:

Schematisk illustration av rum med kanalfläktar, visar luftflödesriktning och placering i förhållande till rummets plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör göra förhållandena mer homogena i grunden, och jag antar att du tänker att det vore lämpligt tillsammans med en avfuktare? (Eftersom igensatta kattgluggar gör luften stillastående.)
 
Absolut,

Avfuktaren är beställd men har ännu inte fått meddelande om att den kan hämtas (grrrr).

Byggfläkten står redo att dras igång när jag fått avfuktaren.

Blir spännande och se vad det gör för värdena.

Planerar att gräva upp runt huset för att isolera grunden från utsidan. I dagsläget står det troligtvis blöt jord direkt mot grundmuren. Som extra krydda har det planterats buskar i direkt anslutning till grundmuren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.