Varit ute hela dagen och satt igen kattgluggarna.......

Varför ska jag inte ha en sorptionsavfuktare?
 
R
D Derbyboy skrev:
Varit ute hela dagen och satt igen kattgluggarna.......

Varför ska jag inte ha en sorptionsavfuktare?
Även med en absorbtionsavfuktare så måste du sätta igen kattgluggarna.

1. Drar betydligt mer ström, och så kostar den betydligt mer i inköp.
2. Skapar undertryck, den suger in fuktig luft som sedan värms bort i form av vattenånga och blåses ut via slang o stos genom ett hål i grunden.

På en kallvind så skulle det fungera bra med en absorbtionsavfuktare.
 
Oki doki då beställer jag en lwoods ds28

Beställde en ds25f ska funka
 
Redigerat:
R
R
D Derbyboy skrev:
Oki doki då beställer jag en lwoods ds28

Beställde en ds25f ska funka
DS25F ?

DS15F skall klara din grund.
 
Jag bara slinter med fingrarna hela tiden, tror jag e lite trött :)

Jag har alltså beställd en Woods DS15F

och en byggfläkt som går att ställa på 650w 1300w och 2000w
 
Och så mäter jag.....

Ska bli kul att se vad avfuktaren får ner värdet till. Har egentligen inga större förhoppningar då det står pölar i de lilla fanskapet.

Skärmdump som visar mätvärden för luftfuktighet, 87% nyligen och för 8 minuter sedan, samt 76% för 12 minuter sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha jobbat med cellplast idag tror jag Kommer att klä in grunden i fibercementskivor.

Idag ligger isoleringen i tjärpapps ”kassar” mellan bjälkarna. Tjärpppen har fästs på insida mellan varje regel och sen har isoleringen lagts ner. Allt har gjorts ovanifrån.

Jag kommer försöka ha kvar så många ”kassar” som möjligt men några har torkat gått sönder.

Jag funderar på om jag kan/ska ha någon papp/plast eller liknande över reglar och isoleringen (som då alltså redan ligger omsluten av thärpapp)?
 
Kag har läst på lite och enligt träguiden ska en inneliftsventilerad grund ha en temp på 2-3 grader lägre än utrymmet ovanför bjälklagret.

Det innebär alltså att jag kommer få ha den där byggfläkten igång året runt, alla dagar.

Alternativt dra ner lift från boutrymmet?
 
R
D Derbyboy skrev:
Kag har läst på lite och enligt träguiden ska en inneliftsventilerad grund ha en temp på 2-3 grader lägre än utrymmet ovanför bjälklagret.

Det innebär alltså att jag kommer få ha den där byggfläkten igång året runt, alla dagar.

Alternativt dra ner lift från boutrymmet?
Har bara på min byggfläkt från ca jan- feb för att undvika frysrisk.
Om du gör loggbok över fukt o temp kommer du att se att på våren kommer diffen vara större och på hösten mindre. Berget är som ett vad gäller både kyla och värme. Ca 17 grader har jag på sommaren i krypgrunden.
Sen är det då att mögel växer bättre vid högre temperatur. Du har också säkert tunnare bjälklag än vad träguiden har.
 
R
Just nu har jag:

Grund1: 8.5 grad 49%
Grund2: 6.6 grad 46%

Ingen extravärme på förutom en frostvakt vid vatten pumpen som skall gå igång vid ca 5 grader.
 
R
Tänk kylskåp, din grund är insidan på kylskåpet, sålänge du håller dörren stängd är allt ok, börjar du öppna dörren för ofta blir det kondens på väggarna. Så pluggade kattgluggar och avfuktare så skall det vara lungt. Men du får ju fixa grunden så att det inte står vatten därinne.
 
Jajjemen. Beställde avfuktaren förra lördagen men den har ännu inte dykt upp. Kattgluggarna är igenstängda. Såfort avfuktaren kommer drar jag på den och byggfläkten.

I vår byter jag hela trossbotten och gräver upp runt huset för att avleda det vatten som lägger sig som en sjö mot ena väggen. Blir nog en pumpgrop eller två.

Du har verkligen fina värden:

Inge roliga värden just nu:

Skärmdump av digitala luftfuktighetsmätare med värden på 90%, 87% och 82%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av temperaturmätningar med värden 5.1°C, 5.7°C och 6.4°C och tidssedlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
Kag har läst på lite och enligt träguiden ska en inneliftsventilerad grund ha en temp på 2-3 grader lägre än utrymmet ovanför bjälklagret.

Det innebär alltså att jag kommer få ha den där byggfläkten igång året runt, alla dagar.

Alternativt dra ner lift från boutrymmet?
Inneluftsventilerad krypgrundbetyder ju just att man drar ner inneluften i krypgrunden. Är det för kallt där nere så kommer fukten i luften att kondensera. Därför brukar man isolera muren och på marken.
 
Mm men om jag inte drar ner luften från bodelen och istället värmer den där nere så blir det ju samma sak!?

Lär ju inte spela någon roll att de just är den luften utan snarare att det är ”varm” luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.