20 830 läst · 188 svar
21k läst
188 svar
Hjälp med fukt och skador i krypgrund
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 345 kr inkl moms
Läs mer
Även med en absorbtionsavfuktare så måste du sätta igen kattgluggarna.D Derbyboy skrev:
1. Drar betydligt mer ström, och så kostar den betydligt mer i inköp.
2. Skapar undertryck, den suger in fuktig luft som sedan värms bort i form av vattenånga och blåses ut via slang o stos genom ett hål i grunden.
På en kallvind så skulle det fungera bra med en absorbtionsavfuktare.
https://woods.se/produkter/avfuktare/krypgrund/D Derbyboy skrev:
Efter att ha jobbat med cellplast idag tror jag Kommer att klä in grunden i fibercementskivor.
Idag ligger isoleringen i tjärpapps ”kassar” mellan bjälkarna. Tjärpppen har fästs på insida mellan varje regel och sen har isoleringen lagts ner. Allt har gjorts ovanifrån.
Jag kommer försöka ha kvar så många ”kassar” som möjligt men några har torkat gått sönder.
Jag funderar på om jag kan/ska ha någon papp/plast eller liknande över reglar och isoleringen (som då alltså redan ligger omsluten av thärpapp)?
Idag ligger isoleringen i tjärpapps ”kassar” mellan bjälkarna. Tjärpppen har fästs på insida mellan varje regel och sen har isoleringen lagts ner. Allt har gjorts ovanifrån.
Jag kommer försöka ha kvar så många ”kassar” som möjligt men några har torkat gått sönder.
Jag funderar på om jag kan/ska ha någon papp/plast eller liknande över reglar och isoleringen (som då alltså redan ligger omsluten av thärpapp)?
Kag har läst på lite och enligt träguiden ska en inneliftsventilerad grund ha en temp på 2-3 grader lägre än utrymmet ovanför bjälklagret.
Det innebär alltså att jag kommer få ha den där byggfläkten igång året runt, alla dagar.
Alternativt dra ner lift från boutrymmet?
Det innebär alltså att jag kommer få ha den där byggfläkten igång året runt, alla dagar.
Alternativt dra ner lift från boutrymmet?
Har bara på min byggfläkt från ca jan- feb för att undvika frysrisk.D Derbyboy skrev:
Om du gör loggbok över fukt o temp kommer du att se att på våren kommer diffen vara större och på hösten mindre. Berget är som ett vad gäller både kyla och värme. Ca 17 grader har jag på sommaren i krypgrunden.
Sen är det då att mögel växer bättre vid högre temperatur. Du har också säkert tunnare bjälklag än vad träguiden har.
Tänk kylskåp, din grund är insidan på kylskåpet, sålänge du håller dörren stängd är allt ok, börjar du öppna dörren för ofta blir det kondens på väggarna. Så pluggade kattgluggar och avfuktare så skall det vara lungt. Men du får ju fixa grunden så att det inte står vatten därinne.
Jajjemen. Beställde avfuktaren förra lördagen men den har ännu inte dykt upp. Kattgluggarna är igenstängda. Såfort avfuktaren kommer drar jag på den och byggfläkten.
I vår byter jag hela trossbotten och gräver upp runt huset för att avleda det vatten som lägger sig som en sjö mot ena väggen. Blir nog en pumpgrop eller två.
Du har verkligen fina värden:
Inge roliga värden just nu:
I vår byter jag hela trossbotten och gräver upp runt huset för att avleda det vatten som lägger sig som en sjö mot ena väggen. Blir nog en pumpgrop eller två.
Du har verkligen fina värden:
Inge roliga värden just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inneluftsventilerad krypgrundbetyder ju just att man drar ner inneluften i krypgrunden. Är det för kallt där nere så kommer fukten i luften att kondensera. Därför brukar man isolera muren och på marken.D Derbyboy skrev: