Jo jag har en trend av att RF går ner i grunden.

Tre paneler visar luftfuktighetsnivåer: E 63%, F 52% och G 54% samt tid sedan mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev en pumpgrop till.

Krypgrunden är nu till synes torr, dvs inget synligt vatten. Pumpbrunnarna utanför grunden tar hand om allt vatten som tidigare stått mot huset. Lekastenen torkar ut sakta men säkert.

Jag har kört min avfuktare 24/7 sen den installerades. Den drar typ 192 watt/h. Som lägst har jag varit nere i 50-52 RF.

192x24x365x1kr50öre = 2522 kr per år

Jag tänkte nu automatisera påslaget av avfuktaren för att komma ner i driftskostnad. Det känns inte rimligt att alltid sikta mot RF 75 %. Håller grunden en temp på under 5 grader borde jag kunna tillåta rf under 80 osv.

X = temp


Om X lägre än 5c och RF över 80 = På

Om X högre än 5c men mindre 10c och RF över 77 = På

Om X högre än 10c och RF över 75 = På
 
Hej . Den drar förståss 192 W. watt/h är en konstig sort i sammanhanget.. Jag blir förvånad över dit elpris. Det är verkar väldigt högt. På elskling.se erbjuder vattenfall fast pris 1 år för 0,55kr/ kWh sen tillkommer skatt 0,3473 kr/kWh tot 0,8973 kr/kWh. Jag har ingen rörlig del på min elnätavgift. Har du verkligen 0,6 kr/kWh rörlig del på elnätsavgiften eller ett så dåligt elavtal
 
Jaja, du förstår principen.
 
Digitala temperaturmätare visar olika temperaturer, varmast där taket är lågt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftfuktighetsmätningar med procentvärden 53%, 62% och 64% visar varmt område på "fel" sida av mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu (senhösten/vintern) nu är det varmast på ”fel” sida om hjärtmuren. Berget värmer mest där det är ”lågt” i tak.
 
Var det där det är lägst höjd som det var fuktigast tidigare? (Lång tråd och dåligt minne är ingen bra kombo... )
I så fall är det bra.
Oavsett, så är ju fuktvärdena bra nu (<75%).
 
Ja, lägst höjd är det i den nordöstra delen av krypgrunden. Kanske 50-60 cm i takhöjd. Omfattande trossbottenskador och alltid ca 10 procentenheter högre RF än resten av grunden. Resten av grunden låg över 75 procent större delen av året.
 
Har väldigt fina världen i krypgrunden just nu.

Den stora anledningen just nu är såklart att det är -4 c ute. Avfuktaren är avstängd.

App visar luftfuktighet och temperatur i krypgrund med sensorer KG1, KG2, KG3 och batteristatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.