D
Jag jobbar På att få undan vattnet från huset.

Ska spränga på måndag.

Grävd yta vid husgrund med stora jordblock och väntat dräneringsarbete, i förberedelse för sprängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När kag har fått bort vattnet kanske kg gjuter en klack bara för att ha något att stötta upp cellplasten mot. Då kommer den väta som tar sig ner utmed väggen rinna av på klacken.

Fast klacken ska väl också isoleras. Ser ut så på pordrän mfl instruktionsvideos.
 
Du har lite speciella förutsättningar med berg direkt under huset. Som jag skrev - Principiellt bör hela väggen isoleras.

När det gäller gamla befintliga hus så måste man anpassa sig till verkligheten, samt som alltid göra en avvägning mellan insats och verkan (kostnadseffektivitet). Jag ser ingen poäng i att gjuta en klack om du lyckas få till avrinning runt huset. (Jag antar då att avrinnings-"diket" kommer att ligga i berget, dvs inte direkt emot grunden?) Då är det bara att isolera så gott det går. Kanske med 1-5 cm glipa ner mot berget så ev vatten kan dels rinna ut fr isoleringen och dels minska risken att isoleringen blir blöt vid ev högre vattenstånd. Eller kanske bara hela vägen ner utan glipa. Jag är osäker på vad som är lämpligast.

Om du tänker att grunden är t ex 80 cm hög i genomsnitt runt huset. Då utgör 5 cm oisolerad glipa, eller klack, mellan berg och grund 1/16-del av den totala omgivande ytan till krypgrunden/"källaren" som ska hållas lite varmare än utanför. Dvs 6.25% av den värmeisolerande ytan. I praktiken försumbart.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
D
Oldboy! Tusen tack.

Nu är slarven mellan berg väldigt skadad pga av att det stått vatten emot i drygt 50 år. Kag måste därför gjuta på en lite hursomhelst.

Jag karvar mig ner i berget 10-15 cm från grunden. Den remsan som ligger mellan utkarviningen (rännan) skulle jag kunna gjuta en klack på med fall ut till rännan.

Klacken och rännan stryker jag med kallasfalt för att mina risken för genomträngningar.

Därefter lägger jag ett dräneringsrör i rännan som går till pumpgropen.
 
Låter som en bra plan.
 
D
Jag tänkte placera ett dräneringsrör 92mm i kanalerna. Över kanalen lägger jag en markduk och därefter singel.

Jag tänker att singlet 1) håller markduken på plats 2) filtrerar stora partiklar (bös, mossa, barr)

Markduken filtrerar det sista och släpper bara ner i princip vatten till dräneringsröret som ligger i kanalen.

Observera att just detta område inte kommer återfyllas då det ligger under en altan.



Grävd kanal i jord förberedd för dränering under altan, med en hink och markduk synliga vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En utgrävd kanal i berggrund med ett nedlagt dräneringsrör, redo för markduk och singel som beskrivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utskurna kanaler i berggrund förberedda för installation av dräneringsrör, täckt med markduk och singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ingen riktig koll på dränering. Noterar bara att det tycks finnas olika läger ang markduk runt dräneringsrör, dvs läget oklart. Tyvärr lär det ta 20-50 år innan vi vet svaret på hur det lämpligast ska göras...resp inte...
Så ingen input där från mig, men dräneringsrör/vatten ngn dm under markytan/bergytan, omgivet endast av några cm makadam. => Risk att det fryser på vintern. Av det jag sett/hört/fått för mig om dränering så är det väl att man markisolerar om det ligger grunt, just för att det inte ska frysa?
 
D
Jag tänker att det rinner av....på samma sätt som nedgrävda stuprör. De brukar man väl inte isolera!?

pumpgropen är en annan sak....där blir vattnet stående. Funderar på att dra ner en värmekabel
 
D
Nu står det inte längre något vatten i grunden. Hela grundmuren har varit frilagd i två veckor.

När ska man dra in luft i källaren. Alltså jag vill undvika att behöva köra en byggfläkt.

Är det alltid bra att dra in luft i krypgrunden när den är varma ön befintlig luft?

Alltså varmare ute då blåser jag in luft.

Tänker att den då kyls av mot berget och kondenserar mot trossbotten.

Hmmm
 
Stickan56
D Derbyboy skrev:
Nu står det inte längre något vatten i grunden. Hela grundmuren har varit frilagd i två veckor.

När ska man dra in luft i källaren. Alltså jag vill undvika att behöva köra en byggfläkt.

Är det alltid bra att dra in luft i krypgrunden när den är varma ön befintlig luft?

Alltså varmare ute då blåser jag in luft.

Tänker att den då kyls av mot berget och kondenserar mot trossbotten.

Hmmm
Det stämmer, det är det klassiska problemet på våren när det kommer in varm luft i en kall grund så blir det fuktigt.

Stickan
 
D
Men när ska man hämta luftv utifrån då?

Läste att man kan installera någon form av automatisk lösning som tillsköt luftvutifrån när det va lämpligt?
 
D
Tycker fortfarande jag har ganska höga värden i krypgrunden:

Kör byggfläkt 650 w samt avfuktare. Det synliga vattnet har torkat. Grunden har alltså inte längre något vatten som står.

Skärmklipp som visar luftfuktighetsvärden i krypgrund, med siffrorna 71%, 64% och 66%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, nu börjar de ju komma ner i acceptabla/ofarliga nivåer iaf.

Kanske ngn annan som mäter fukt & temp i sin krypgrund i Sthlmsområdet som kan komma med input?
 
D
Hej igen,

Ju varmare det blir ute ju varmare blir det i grunden. Varför stiger RF?

I våras när det blev varmare så sjönk RF.

RF ute just nu är 58 procent och temp är 30 grader.

Bilddata som visar luftfuktighetsvärden, 71%, 61% och 69%, med tidangivelser en timme sedan och nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sensorpaneler som visar temperaturmätningar: 15,2°C, 17,6°C och 16,9°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl fuktig luft ute.
 
Fysikens lagar. Utan att ha diagram eller beräkningar så känns det fullt rimligt att 30C varm luft med 58% RH som kyls till runt 15 C ger klart högre RH.
Det viktiga att komma ihåg är den långvariga fukten. Om du trendar dina data så gissar jag att du har en minskande trend för RH i grunden? Det är det viktiga, och visar att dina åtgärder fungerar som avsett. Sedan är det säkert så att fuktnivåerna går lite upp och ner beroende på årstid.
Det tar lång tid att fukta av mtrl. Jag skulle inte bli förvånad om det tar 1-3 år innan din grund har stabiliserat sig på en ny lägre nivå.
Så, trenda dina data och se utvecklingen över tiden. Från start till idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.