20 471 läst · 188 svar
20k läst
188 svar
Hjälp med fukt och skador i krypgrund
Jag jobbar På att få undan vattnet från huset.
Ska spränga på måndag.
När kag har fått bort vattnet kanske kg gjuter en klack bara för att ha något att stötta upp cellplasten mot. Då kommer den väta som tar sig ner utmed väggen rinna av på klacken.
Fast klacken ska väl också isoleras. Ser ut så på pordrän mfl instruktionsvideos.
Ska spränga på måndag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När kag har fått bort vattnet kanske kg gjuter en klack bara för att ha något att stötta upp cellplasten mot. Då kommer den väta som tar sig ner utmed väggen rinna av på klacken.
Fast klacken ska väl också isoleras. Ser ut så på pordrän mfl instruktionsvideos.
Du har lite speciella förutsättningar med berg direkt under huset. Som jag skrev - Principiellt bör hela väggen isoleras.
När det gäller gamla befintliga hus så måste man anpassa sig till verkligheten, samt som alltid göra en avvägning mellan insats och verkan (kostnadseffektivitet). Jag ser ingen poäng i att gjuta en klack om du lyckas få till avrinning runt huset. (Jag antar då att avrinnings-"diket" kommer att ligga i berget, dvs inte direkt emot grunden?) Då är det bara att isolera så gott det går. Kanske med 1-5 cm glipa ner mot berget så ev vatten kan dels rinna ut fr isoleringen och dels minska risken att isoleringen blir blöt vid ev högre vattenstånd. Eller kanske bara hela vägen ner utan glipa. Jag är osäker på vad som är lämpligast.
Om du tänker att grunden är t ex 80 cm hög i genomsnitt runt huset. Då utgör 5 cm oisolerad glipa, eller klack, mellan berg och grund 1/16-del av den totala omgivande ytan till krypgrunden/"källaren" som ska hållas lite varmare än utanför. Dvs 6.25% av den värmeisolerande ytan. I praktiken försumbart.
När det gäller gamla befintliga hus så måste man anpassa sig till verkligheten, samt som alltid göra en avvägning mellan insats och verkan (kostnadseffektivitet). Jag ser ingen poäng i att gjuta en klack om du lyckas få till avrinning runt huset. (Jag antar då att avrinnings-"diket" kommer att ligga i berget, dvs inte direkt emot grunden?) Då är det bara att isolera så gott det går. Kanske med 1-5 cm glipa ner mot berget så ev vatten kan dels rinna ut fr isoleringen och dels minska risken att isoleringen blir blöt vid ev högre vattenstånd. Eller kanske bara hela vägen ner utan glipa. Jag är osäker på vad som är lämpligast.
Om du tänker att grunden är t ex 80 cm hög i genomsnitt runt huset. Då utgör 5 cm oisolerad glipa, eller klack, mellan berg och grund 1/16-del av den totala omgivande ytan till krypgrunden/"källaren" som ska hållas lite varmare än utanför. Dvs 6.25% av den värmeisolerande ytan. I praktiken försumbart.
Oldboy! Tusen tack.
Nu är slarven mellan berg väldigt skadad pga av att det stått vatten emot i drygt 50 år. Kag måste därför gjuta på en lite hursomhelst.
Jag karvar mig ner i berget 10-15 cm från grunden. Den remsan som ligger mellan utkarviningen (rännan) skulle jag kunna gjuta en klack på med fall ut till rännan.
Klacken och rännan stryker jag med kallasfalt för att mina risken för genomträngningar.
Därefter lägger jag ett dräneringsrör i rännan som går till pumpgropen.
Nu är slarven mellan berg väldigt skadad pga av att det stått vatten emot i drygt 50 år. Kag måste därför gjuta på en lite hursomhelst.
Jag karvar mig ner i berget 10-15 cm från grunden. Den remsan som ligger mellan utkarviningen (rännan) skulle jag kunna gjuta en klack på med fall ut till rännan.
Klacken och rännan stryker jag med kallasfalt för att mina risken för genomträngningar.
Därefter lägger jag ett dräneringsrör i rännan som går till pumpgropen.
Jag tänkte placera ett dräneringsrör 92mm i kanalerna. Över kanalen lägger jag en markduk och därefter singel.
Jag tänker att singlet 1) håller markduken på plats 2) filtrerar stora partiklar (bös, mossa, barr)
Markduken filtrerar det sista och släpper bara ner i princip vatten till dräneringsröret som ligger i kanalen.
Observera att just detta område inte kommer återfyllas då det ligger under en altan.
Jag tänker att singlet 1) håller markduken på plats 2) filtrerar stora partiklar (bös, mossa, barr)
Markduken filtrerar det sista och släpper bara ner i princip vatten till dräneringsröret som ligger i kanalen.
Observera att just detta område inte kommer återfyllas då det ligger under en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen riktig koll på dränering. Noterar bara att det tycks finnas olika läger ang markduk runt dräneringsrör, dvs läget oklart. Tyvärr lär det ta 20-50 år innan vi vet svaret på hur det lämpligast ska göras...resp inte...
Så ingen input där från mig, men dräneringsrör/vatten ngn dm under markytan/bergytan, omgivet endast av några cm makadam. => Risk att det fryser på vintern. Av det jag sett/hört/fått för mig om dränering så är det väl att man markisolerar om det ligger grunt, just för att det inte ska frysa?
Så ingen input där från mig, men dräneringsrör/vatten ngn dm under markytan/bergytan, omgivet endast av några cm makadam. => Risk att det fryser på vintern. Av det jag sett/hört/fått för mig om dränering så är det väl att man markisolerar om det ligger grunt, just för att det inte ska frysa?
Nu står det inte längre något vatten i grunden. Hela grundmuren har varit frilagd i två veckor.
När ska man dra in luft i källaren. Alltså jag vill undvika att behöva köra en byggfläkt.
Är det alltid bra att dra in luft i krypgrunden när den är varma ön befintlig luft?
Alltså varmare ute då blåser jag in luft.
Tänker att den då kyls av mot berget och kondenserar mot trossbotten.
Hmmm
När ska man dra in luft i källaren. Alltså jag vill undvika att behöva köra en byggfläkt.
Är det alltid bra att dra in luft i krypgrunden när den är varma ön befintlig luft?
Alltså varmare ute då blåser jag in luft.
Tänker att den då kyls av mot berget och kondenserar mot trossbotten.
Hmmm
Det stämmer, det är det klassiska problemet på våren när det kommer in varm luft i en kall grund så blir det fuktigt.D Derbyboy skrev:Nu står det inte längre något vatten i grunden. Hela grundmuren har varit frilagd i två veckor.
När ska man dra in luft i källaren. Alltså jag vill undvika att behöva köra en byggfläkt.
Är det alltid bra att dra in luft i krypgrunden när den är varma ön befintlig luft?
Alltså varmare ute då blåser jag in luft.
Tänker att den då kyls av mot berget och kondenserar mot trossbotten.
Hmmm
Stickan
Hej igen,
Ju varmare det blir ute ju varmare blir det i grunden. Varför stiger RF?
I våras när det blev varmare så sjönk RF.
RF ute just nu är 58 procent och temp är 30 grader.
Ju varmare det blir ute ju varmare blir det i grunden. Varför stiger RF?
I våras när det blev varmare så sjönk RF.
RF ute just nu är 58 procent och temp är 30 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fysikens lagar. Utan att ha diagram eller beräkningar så känns det fullt rimligt att 30C varm luft med 58% RH som kyls till runt 15 C ger klart högre RH.
Det viktiga att komma ihåg är den långvariga fukten. Om du trendar dina data så gissar jag att du har en minskande trend för RH i grunden? Det är det viktiga, och visar att dina åtgärder fungerar som avsett. Sedan är det säkert så att fuktnivåerna går lite upp och ner beroende på årstid.
Det tar lång tid att fukta av mtrl. Jag skulle inte bli förvånad om det tar 1-3 år innan din grund har stabiliserat sig på en ny lägre nivå.
Så, trenda dina data och se utvecklingen över tiden. Från start till idag.
Det viktiga att komma ihåg är den långvariga fukten. Om du trendar dina data så gissar jag att du har en minskande trend för RH i grunden? Det är det viktiga, och visar att dina åtgärder fungerar som avsett. Sedan är det säkert så att fuktnivåerna går lite upp och ner beroende på årstid.
Det tar lång tid att fukta av mtrl. Jag skulle inte bli förvånad om det tar 1-3 år innan din grund har stabiliserat sig på en ny lägre nivå.
Så, trenda dina data och se utvecklingen över tiden. Från start till idag.